Inventive Design
13.2.2007 Lasse Larvanko

10 asiaa jota olet aina halunnut tietää verkkosuunnittelusta, mutta et ole jaksanut Googlata

Vastuullisen suunnittelun muistilista

Onko viimeiset verkkosuunnittelun trendit hiukan hakusessa? Tämä artikkeli päivittää tietosi kymmenen alan perustermin osalta.

1. Mitä on saavutettavuus

Verkkopalvelun saavutettavuudella tarkoitetaan yhdenvertaista mahdollisuutta palvelun käyttöön ja osallistumiseen. Tämä saavutetaan esteettömillä sivuilla, joiden käyttö onnistuu erilaisilta ihmisiltä ja eri päätelaitteilla. Saavutettavuus ei siis tarkoita vain esimerkiksi sokeiden tai liikuntaesteisten palvelua. Yhä enemmissä määrin se tarkoittaa myös erilaisten koneiden ja päätelaitteiden palvelemista. Lue Onko sivustosi Da Vinci –koodia Googlelle.

Saavutettavat ja esteettömät sivut ovat vastuullisen verkkojulkaisun lisäksi myös hyvää bisnestä. Lue Paranna maailmaa lisäämällä kävijöitä sivuillesi.

2. Mitä ovat web-standardit

Web-standardeilla tarkoitetaan teknologioita, joilla verkkopalvelu rakennetaan. Web-standardit ovat perusta, joita kaikki selaimet ja päätelaitteet ymmärtävät. Perinteisin web-standardi on HTML, josta on kehitelty XML yhteensopiva XHTML merkintäkieli, jota pääasiassa käytetään nykyaikaisessa verkkopalvelujen rakenteen merkitsemisessä. Tämä rakenne saadaan visuaalisesti muotoiltua CSS-tyylitiedostoilla ja kuvilla. Lue Kuinka lisätä kävijöitä web-standardien avulla.

3. Mitä on (hakukone) löydettävyys

Sijoittuakseen hyvin hakukoneissa on sivuston oltava hakukoneiden saavutettavissa. Hakukoneet saavat tietonsa automatisoiduilta roboteilta, jotka lukevat sivujasi samaan tapaan kuin sokea käyttäjä. Esteettömät sivut ovat siis perusedellytys hakukonelöydettävyydelle. Hakukoneet tunnistavat huonosti muuta kuin tekstipohjaista sisältöä. Siksi informaation jättäminen vain kuvan, Flash-esityksen tai pdf-tiedoston varaan ei ole suotavaa.

4. Mitä on hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on nostaa optimoitavana olevan sivun näkyvyyttä hakukoneissa. Perustana hakukoneoptimoinnille on luoda käyttöliittymä kuntoon esteettömillä web-standardien mukaisilla sivuilla. Sivuston laadukas ja arvokas sisältö on lisäksi oltava verkkoon ja hakukoneisiin sopivaa. Hakukoneoptimoinnissa avainsanojen sijoittelu ja taivutusmuodot luovat omat haasteensa myyvälle kirjoittamiselle. Lue miten hakukoneoptimointi tehdään.

Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan ole ihmeellistä kikkailua vaan hakukonenäkyvyys perustuu verkkopalvelun suunnittelun perusasioihin. Lue Viimeinkin selvyys hakukoneoptimoinnista.

5. Mitä on hakukonemarkkinointi

Hakukonemarkkinoinnilla eli hakusanamainonnalla tuotetaan mainoksia näytettäväksi hakutulosten vierellä tai yläpuolella. Näitä tekstipohjaisia mainoksia näytetään vain samaa aihepiiriä hakeville käyttäjille ja niistä maksetaan klikkausten mukaan. Hakukonemarkkinointi on hyvin kustannustehokas ja helposti seurattava tapa mainostaa, ja se sopii hyvin myös aivan pienimmille yrityksille. Mikäli hakukonemarkkinointiin käytetään merkittävästi rahaa, on hakukoneoptimointi oiva tapa nostaa hakutulossijoitusta ja täten vähentää tarvetta maksupohjaiselle hakukonemainostamiselle.

6. Mitä on viraalimarkkinointi

Paras markkinointi tulee muualta kuin suoraan lähteeltä. Viraalimarkkinoinnilla yritetään saada ideasta niin houkutteleva että muut hoitavat markkinoinnin puolestasi. Parhaita esimerkkejä tästä on Iphone, josta on kirjoitettu ja kohistu uskomattoman paljon (Google löytää yli 50 miljoonaa sivua iphone haulla), vaikka puhelinta ei ole vielä kaupoissa.

Haluttava ja kenties himottavan sisällön luominen on tietysti vaikeaa, mutta vaivan arvoista. Himottava sisältö saa aikaan kuhinaa, nostaa sivuston mainetta ja vahvistaa brändiä. Merkittävä sisältö saa aikaan linkkejä, näkyvyyttä ja se on pitkäikäistä. Nämä parantavat sivun hakukonenäkyvyyttä ja samalla sivuston ja sen tekijöiden uskottavuutta alan asiantuntijoina.

7. Mitä on web 2.0

Web 2.0 on Tim O’Reillyn luoma markkinointisana yhteisöllisemmälle verkolle. Verkko ei ole pitkään aikaan ollut omimmillaan puskemaan tietoa yhteen suuntaan, vaan sen vahvuus on nimenomaan yhteisöllisyydessä. Käyttäjien mahdollisuus osallistua niin kommenttien kuin varsinaisen sisällöntuotannon kannalta lisää verkkopalvelun potentiaalia huimasti. Web 2.0 mullisti markkinoinnin. Cola-Ollin seikkailut YouTubessa ovat jo saaneet eeppisiä piirteitä. Tim O’Reilly jatkaa tässä Podcastissä web 2.0 mahdollisuuksista.

8. Mitä ovat mikroformaatit

Mikroformaatit ovat helppoja ja yksinkertaisia web standardeja, jotka on luotu helpottamaan koneiden ymmärrystä tiedosta. Tälle hetkellä käytetyin mikroformaatti lienee tämänkin sivun yhteystiedoissa käytetty hcard. Firefoxin Tails lisäosalla selain tunnistaa kaikilta sivuilta hcard tyyppisesti merkityt yhteystiedot, joka helpottaa yhteystietojen siirtämistä ja tallentamista. Tuki mikroformaateille on vielä vähäistä selaimissa, mutta se kasvaa tulevaisuudessa varmasti. Lue lisää mikroformaateista baabelin kirjastossa.

9. Mitä on sosiaalinen media markkinointi

Sivustot kuten blogispotti.fi, kerro.fi ja herq.fi keräävät netin mielenkiintoisimpia sivuja muille jaettavaksi. Sivuja voi kommentoida ja äänestää. Käyttäjien arvottamat, suosituimmat sivut nousevat näkyvämmin esille palvelussa. Sosiaaliset mediat saattavat kasvattaa kävijämääriä sivulle huomattavasti. Lisäksi tällaiset sosiaalisen media sivustot tuovat tunnettavuutta ja yleisöä, joka ei olisi muuten niche-sivuston tavoitettavissa. Isossa maailmassa digg.com saa aikaa todella merkittäviä kävijäpiikkejä.

Saadaksesi sosiaalisen median huomion, tai oikeastaan kenenkään huomion on parempi tehdä merkittävää sisältöä. Merkittävä sisältö tuo näkyvyyttä, joka tuo linkkejä, joka tuo puolestaan lisää kävijöitä ja lumipalloefekti on valmis. Seth Godin kertoo kuinka saada suosittelijoita.

10. Mitä on vastuullinen suunnittelu

Vastuullinen suunnittelu on ennen kaikkea käyttäjälähtöistä suunnittelua. Palvelu tehdään käyttäjille, joten heidän tarpeet tulee asettaa etusijalle. Vaikka palvelu olisikin tarkoitettu tarkasti rajatulle segmentille, täytyy palvelua suunnitella hiukan myös muille. Hakukoneet ja sosiaaliset mediat kaipaavat erikoishuomiota ja ne eivät pidä huonosti suunnitelluista palveluista (kukapa pitäisi).

Vastuullisessa suunnittelussa muistetaan myös että Web ei ole (vain) visuaalinen media, vaan palvelun on palveltava useassa käyttöliittymässä hyvinkin erilaiselle käyttäjäkunnalle.

Yhteenveto

Listassa ei puhuttu lainkaan visuaalisuudesta, Ajaxista tai uusimmista Javascript kirjastoista, sillä nämä ovat vain hyvin pieni osa suunnittelua. Verkko on pullollaan oppaita miten ottaa uusin teknologia käyttöön. Tämä on hienoa, sillä muuten niitä ei saataisikaan käyttöön. Verkkosuunnittelussa mennään kuitenkin usein liiaksi teknologiakeskeisesti eteenpäin ja unohdetaan perusasiat.

Vastuullisessa suunnittelussa keskitytään käyttäjään ja käyttäjän palvelemiseen.

Hyvä suunnittelu on hyvää bisnestä.

Lue jatkossakin hyvästä suunnittelusta. Tilaa Inventiven rss syöte

Kommentit

Yksi kommentti artikkelista “10 asiaa jota olet aina halunnut tietää verkkosuunnittelusta, mutta et ole jaksanut Googlata”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. 10 suosituinta artikkelia internet-markkinoinnista | Inventive Design http://www.inventive.fi/10-suosituinta-artikkelia-internet-markkinoinnista/

    [...] 10 asiaa jota olet aina halunnut tietää verkkosuunnittelusta, mutta et ole jaksanut Googlata [...]

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Saadaksesi sosiaalisen median huomion, tai oikeastaan kenenkään huomion on parempi tehdä merkittävää sisältöä."



Sivun alkuun