Inventive Design
29.3.2007 Lasse Larvanko

10 syytä miksi antamalla ilmaiseksi tienaa eniten

Web 2.0 markkinointi osa 2 - Antamisen ansaintalogiikka

Arvokkaan tiedon, palvelun tai koodin jakaminen ilmaiseksi saattaa olla paras tapa hyötyä siitä – myös rahallisesti. Annan tämän tiedon ilmaiseksi ja voit miettiä mitä kaikkia kymmenestä syystä minulla siihen on.

Aikaisemmin Web 2.0 markkinointi sarjassa ilmestynyt:
Web 2.0 mullisti markkinoinnin

Steward Brandtin open source mantraa “Information wants to be free” on yritetty ujuttaa verkkomarkkinointiin hieman väkisinkin. Ei tieto halua olla vapaata tai ilmaista. Ei tieto tai idean halua olla mitään. “Information doesn’t want to be free. Information wants to be valuable.”, kuvaa asiaa kuitenkin paremmin. Idean isä haluaa tiedon olevan arvokasta – merkittävää.

Idea on sitä arvokkaampi mitä laajemmin levinnyt se on. Seth Godin kirjoitti kirjassaan Unleashing the Ideavirus kuinka ideat leviävät jo seitsemän vuotta sitten. Siinä tarkennetaan ilmaisten ideoiden leviävän paljon paremmin kuin kalliiden ideoiden. Ilmaisuus on syy miksi radio on (oli?) niin tärkeä hittien tekoväline. Nyt internet on ideoille sama kuin radio oli musiikille, eli paras tapa saada ideasta hitti.

Kymmenen syytä antaa ilmaiseksi

1. Antamalla saat huomiota

Yhä useampi bändi antaa ilmaiseksi musiikkiaan netissä. Syynä ei ole vain oman tuotteensa saaminen mahdollisimman monen kuultavaksi taiteellisista intohimoista, vaan markkinointi. Markkinoidaksesi ideaa on ihmisten tiedettävä siitä. Idean suojaaminen maksullisuudella tai muutoin piilottamalla sitä, vähentää merkittävästi mahdollisuuksia idean leviämiseen. Voit käyttää jonkin muun ilmaisuutta markkinointikeinona, vaikka itse tuotteesi olisikin maksullinen.

Markkinointi on siis se suurin syy antaa ilmaiseksi. Nettibisnes.info kirjoittaa loistavasti kuinka luodaan ideasta linkkimagneetti Tehokkain Internet-markkinoinnin menetelmä. Annettu idea jää verkkoon ja sen löytyminen hakukoneista tuo käyttäjiä pitkällä tähtäimellä.

2. Antaminen parantaa mainetta

Antamalla yhteisölle luot luottamusta toimistasi ja voit näyttää asiantuntemuksesi alalla. Samalla kohotat palvelusi ja yrityksesi mainetta, joka on ensiarvoisen tärkeää, jos haluat saada käyttäjälle jotakin myydyksi.

3. Antamalla saat mahdollisuuden asiakassuhteen luomiseksi

Tutulta on helpompi ostaa kuin tuntemattomalta. Ilmainen palvelu houkuttelee potentiaalisia käyttäjiä. Kokeilematta asiakkaan on erittäin vaikea tietää haluaako hän tuotetta tai palvelua. Ja tämän hän tietää itsekin. Samaa toimintaperiaatetta käytetään perinteisissä marketeissa, joissa maistiaisin houkutellaan kokeilemaan tuotetta ilman ostovelvoitteita.

4. Antaminen lisää luottamusta

Tutulta on helpompi ostaa kuin tuntemattomalta. Saatuasi käyttäjän huomion, kokeilu voi johtaa potentiaalisen asiakkaan luottamussuhteen kehittymiseen. Kokeilun ja luottamuksen kasvun avulla pyritään koukuttamaan käyttäjä. Tällaiselle blogikirjoittajalle se on yritys saada tilaamaan rss-syöte tai uutiskirje. Tai bookmarkkaamaan sivu. Tai lisäämään se del.icio.usiin. Toiminnallisen verkkopalvelun markkinoijalle kokeilun ja luottamuksen avulla yritetään saada käyttäjä luomaan tunnukset palveluun.

5. Antamalla muutkin voivat jatkaa antamista – word of mouth

Hyvä idea leviää. Antamalla idean ilmaiseksi, voit saada muut puhumaan ideastasi. Anna siis myös välineet ideasi leviämiseen. Hyviä välineitä ovat lähetä kaverille -toiminto, kestolinkki ja apuvälineet sivun lisäämiseksi sosiaalisen median sivustoihin.

6. Antamalla sosiaalinen media voi jakaa antamaasi

Suomessa sosiaalisen median jakamispalvelut ovat vielä nupullaan. Blogispotti ja muut palvelut tuntuvat kasvavan, mutta käyttäjämäärä ei vielä ole riittävä levittämään ideaa kovinkaan merkittävästi. Sosiaalisen media käyttäjät ovat kuitenkin alan edelläkävijöitä, jotka tekevät enemmän linkkejä ja näkyvät netissä monikertaisesti keskivertokäyttäjään nähden. Siksi sosiaalisen median näkyvyys on jo nyt merkittävää tämän kohderyhmän saavuttamiseksi ja idean edelleen levittämiseksi.

Sosiaalisten medioiden kasvettua niiden potentiaali puhkeaa kukkaan ja näkyminen niissä tuo merkittäviä määriä käyttäjiä omille sivuille.

7. Antamalla saat palautetta oikeilta käyttäjiltä

Palaute idean kehittämiseksi ja jalostamiseksi saattaa olla tärkein syy idean tuomiseksi esille jo raakilevaiheessa. Jos ideasta ei ole omaksi rahastettavaksi malliksi, sen voi vapauttaa muiden käytettäväksi. Jos joku muu todistaa idean kehitys ja toteutuskelpoiseksi, saa sitäensimmäisenä levittänyt huomiota, vaikka ei ideaa vienytkään loppuun asti.

8. Antamalla niin suositun betaversion saat tukea tuotekehitykseen

Web 2.0n yksi tunnusmerkeistä on pitkittynyt julkisen beta-version käyttö. Julkaisu ennen virallista julkaisua on markkinoinnin lisäksi mahdollisuus saada oikeita testikäyttäjiä ja testituloksia ilmaiseksi. Betavaiheen loputtua voidaan palvelusta yrittää tehdä maksullista. Usein betatestaajille tarjotaan kiitokseksi huomattavaa alennusta tuotteen hinnassa, jotta saadaan pidettyä edes pieni osa palvelua testanneista oikeina maksavina asiakkaina.

9. Antaminen helpottaa ja vaikeuttaa ostamista

Annettuasi tuote ilmaiseksi, on sen muuttaminen maksulliseksi tuotteeksi erittäin haastavaa. Markkinoinnillisesti onkin usein kannattavampaa antaa ilmaiseksi jotain muuta ilmaiseksi kuin itse ydintuotetta. Verkkopalvelujen suunnittelija saattaisi antaa ilmaiseksi tietouttaan verkkopalveluiden suunnittelusta, ravintoloitsija reseptejä jne.

Halutessasi tuotteesta parhaan mahdollisen tuoton, on antamisen kannattavuus jokseenkin laskettavissa. Web 2.0 termin isä Tim O’Reilly laskeskelee artikkelissa “the free download isn’t a frivolous act”

A lot has to do with the ratio of possible consumers of the free product who might be converted to paying customers to the total market size. If I have awareness with .01% of the target market, giving copies away to raise awareness to 10% of the market, where 10% of those might convert (1% total) is a good deal. But if I have awareness with 60% of the target market, and give my product away, with a 10% conversion rate, I’ve lost a great deal.

10. Antamalla mahdollistat yhteisöllisyyden

Mikäli ideasi on riittävän hyvä, muut ihmiset osallistuvat idean kehittämiseen ja jakamiseen. Yksi blogien hienouksia on kommenttien ja linkkien tuoma idean kehittely ja tarkennus. Yhteisöllisyys myös vahvistaa kaikkia yhdeksää aikaisempaa antamisen hyötyä.

Miten saatu huomio ja yhteisöllisyys muutetaan rahaksi?

Ilmaisuus voi olla hyvä tapa luoda mahdollisuuksia ansaita rahaa. Alasti juokseminen kesken urheilutapahtuman takaa taatusti huomion, mutta ilman hyödynnettävää ideaa näytät vain naurettavalta.

Antaminen ei ole bisnesmalli, se on taktiikka saada huomiota, käyttäjiä ja tietoa. Mikäli sinulla ei ole aavistustakaan kuinka saada rahaa aikaiseksi palvelulla, jossa on joukko yhteisöllisiä käyttäjiä, älä hätäänny. Kerron siitä sarjan seuraavissa osissa.

Ensi kerralla:
Tarina on totuutta tärkeämpää.

Muualla aiheesta

Bonus: Antaminen tarkennetulle kohderyhmälle

Antaminen

Antaessa kerran voi vaikutus olla vähäinen. Antaessa useasti, huomio on helpommin havaittavissa. Johdonmukainen antaminen tietylle nichelle saattaa olla hyvin tehokasta markkinointia.

Web 2.0 markkinointi

  1. Web 2.0 mullisti markkinoinnin – Pitkä häntä
  2. 10 syytä miksi antamalla ilmaiseksi tienaa eniten – Antamisen ansaintalogiikka
  3. Tarina on totuutta tärkeämpää – vain merkittävä on olemassa

 

Kommentit

8 kommenttia artikkelista “10 syytä miksi antamalla ilmaiseksi tienaa eniten”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Inventive Design | Web 2.0 mullisti markkinoinnin http://www.inventive.fi/web-20-mullisti-markkinoinnin/

    [...] 10 syytä miksi antamalla ilmaiseksi tienaa eniten – Antamisen ansaintalogiikka [...]

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi


    Kuinka luoda vastustamaton ilmainen kokeiluversio verkkosovelluksellesi
    @ Thinkvitamin.com

  3. PerttuT http://www.projekti55.fi

    Antaminen ei tietenkään ole pelkästään markkinointitaktiikka. Esim MySQL on hyvä esimerkki yrityksestä jolle antaminen on paljon enemmän kuin pelkkä taktiikka. Google on samanlainen esimerkki. Listaa voisi jatkaa pitkälle. Suurin osa antamisen ympärillä olevasta puheesta keskittyy markkinointitaktiseen näkökulmaan – ja ei siinä mitään, hyvä näkökulmahan se on. Antamisella on markkinointitaktiikkana saavutettavissa paljon, ja taktiikka sopii erityisesti haastajille.

    Mutta antamisen riski on, että kilpailustrategiana se voi olla vaikeasti puolustettavissa. Jotta se on puolustettavissa, niin sen täytyy olla osa strategiaa, sen täytyy liittyä jotenkin keskeisesti firman ansaintamalliin. Ja siitä ajatuksesta Antamisstrategia (sogiving.wordpress.com) ponnistaa, johon laitoitkin jo kohteliaasti linkin. Mainitsemasi bloggaaminen, oman osaamisen, tietotaidon jakaminen on sikäli hyvä esimerkki, että vaikka se ymmärrettäisiin vain tehokkaana markkinointitaktiikkana, niin sen puolustettavuus kilpailustrategiana nojaa siihen, että se tulee olla toteutettavissa kustannustehokkaasti ja luontaisesti. Hyvä tapa testata taktiikan puolustettavuus on esimerkiksi bloggaamisen kohdalla kysyä itseltään, että jos kaikki kilpailijani lähtisivät myös bloggaamaan, niin jatkaisinko?

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    En ole (vielä?) antamisen vankkumaton kannattaja. Mielestäni se vain tuntuu hyvältä, sopii erittäin hyvin halvaksi markkinointikeinoksi, eikä se ole suoranaisesti mitenkään sidottu ansaintamalliin.

    Antaminen ja bloggaaminen antaa minulle ilman konkreettista rahalla mitattavaa hyötyä.

    Toivoisin että kilpailijani, jotka ovat usein myös yhteistyökumppaneita bloggaisivat enemmän. Suomessa yritysblogeja ei ole pahemmin näkynyt. Mitä enemmän alalla olisi suomenkielistä sisältöä sitä parempi se on kaikille mukana oleville. Tietysti jos taas ihan kaikki bloggaisivat, tulisi siitä enemmän välttämätön paha, jossa vain parhaimmat saisivat hyödyn.

    Kilpailustrategisesti antamisessa on kuitenkin muutamia aika vankkoja puolustuskeinoa. Vastaava tai oikeastaan paremman sisällön tuottaminen ei ole helppoa eikä ilmaista. Lisäksi hakukoneet tuovat ainakin tällä hetkellä melko merkittävän osan kävijöistä, jota myöskään ei ole helppo, joskaan ei mahdotonta viedä. Vankin tukilinja on kuitenkin yleisö. Mikäli bloggaamisella on saanut aikaan uskollisen yleisön, on sen kaappaaminen suhteellisen hankalaa.

  5. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Psst: Chris Anderson: Free

  6. Inventive Design | Mainostamisen hyödyistä puolet hukkaan ilman julkaisutoimintaa http://www.inventive.fi/mainostamisen-hyodyista-puolet-hukkaan-ilman-julkaisutoimintaa/

    [...] Parhaan tuloksen rahoille antaa pull-tyyppinen antamisstrategiaan perustuvan, käyttäjää hyödyntävän sisällön luominen. Antamisella luodaan kohderyhmää kiinnostavaa ja auttavaa sisältöä, kuten tämä blogi ja annetaan se kaikille ilmaiseksi. Julkaisua kannustetaan levittämään edelleen sosiaalisissa medioissa ja kertomaan siitä kavereille. Lisää aiheesta 10 syytä miksi antamalla ilmaiseksi tienaa eniten. [...]

  7. Feikkaaminen on hyvää markkinointia | Inventive Design http://www.inventive.fi/feikkaaminen-on-hyvaa-markkinointia/

    [...] myynti ja markkinointi on huomattavasti helpompaa kuin keskinkertaisen asian markkinointi. Siksi antamisen ansaintalogiikka on niin vahvaa, ja tarina on totuutta [...]

  8. 10 suosituinta artikkelia internet-markkinoinnista | Inventive Design http://www.inventive.fi/10-suosituinta-artikkelia-internet-markkinoinnista/

    [...] 10 syytä miksi antamalla ilmaiseksi tienaa eniten [...]

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Idea on sitä arvokkaampi mitä laajemmin levinnyt se on."



Sivun alkuun