Inventive Design
19.9.2007 Lasse Larvanko

99% suomalaisista sivuista on hakukoneoptimoimatta

Nyt on paras aika aloittaa hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointiprojekti saattaa maksaa itsensä takaisin parissa kuukaudessa, sillä hakukonesijoitusten paranevat nopeasti.

Oikeasti paras aika aloittaa hakukoneoptimointi oli jo vuosia sitten, mutta edelleen hakukoneoptimointi on tavattoman kannattavaa. Kilpailu hakukoneoptimoinnissa on edelleen heikkoa.

Kilpailu Googlen kärjessä olematonta

Suomessa ”kilpailuilla” hakusanoilla top-10 pääseminen on nopeaa, ja suurimmalla osalla hakusanoista kärkeen pääsemiseen ei omien sivujen parantamisen lisäksi tarvita kuin pieni joukko hyvin valittuja linkkejä. Kilpailu on nyt jo selkeästi kiristynyt ja usealle alalle on löytynyt kohtuullisesti optimoituja kilpailijoita.

Suuret mediatalot ovat paitsiossa

Suomen mediatalot eivät osaa tai ymmärrä hakukoneoptimoinnin merkitystä. Sosiaalinen media ja blogit on jo otettu käyttöön, joten sisällöllisesti suuret mediatalot ovat jo pienien kilpailijoiden edellä, mutta sisällöllistä laatua ei vielä osata käyttää hyväksi hakukoneissa.

Kun hakukoneoptimointi otetaan tosissaan mediataloissa ja ongelmat korjataan, on niiden kanssa paljon vaikeampi kilpailla.

Nyt tilanne on vielä varsin neitseellinen. Saavutetut hakukonesijoitukset on helpompi säilyttää, kun sivusto ja julkaisuprosessi ovat kunnossa. Hakukoneoptimointi ja hakukoneystävällisen sisällön tuottaminen kannattaa aloittaa mahdollisimman nopeasti.

Aika tuo tuloksia hakukoneoptimoinnissa

Hakukoneystävällinen hyvä sisältö nousee pikkuhiljaa pintaan. Hakukonesijoitukset myös kasvavat tavallaan korkoa korolle, sillä sivustot saavat vanhetessaan lisää arvostusta, lisää linkkejä ja siten parantavat hakukonesijoituksia. Silti uudella sivustolla pärjää edelleen mainiosti. Näin ei ehkä ole muutaman vuoden kuluttua.

Suomessa on herätty hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimointia tarjoaa nyt joka toinen nyrkkipaja. Sinänsä se ei ole ihmeellistä, sillä hakukoneoptimointi on varsin yksinkertaista ja ennustettavaa. Osaavan hakukoneoptimoijan valinta saattaa silti olla vaikeaa.

Hakukoneoptimointi on vieläkin uutta ja pelottavaa

Uuden ja tuntemattoman ostaminen on vaikeaa, ja ostaja haluaa usein takuita. Olen huomannut tämän blogin, ja sen sijoituksen hakukoneoptimointi-sanalla olevan hyvä väylä näyttää omaa hakukoneoptimointiosaamista ja 100% tyytyväisyystakuun jälkeen on puhelin soinut kiitettävästi.

hakukoneoptimointi on varsin yksinkertaista ja ennustettavaa."



Sivun alkuun