Inventive Design
19.9.2007 Lasse Larvanko

99% suomalaisista sivuista on hakukoneoptimoimatta

Nyt on paras aika aloittaa hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointiprojekti saattaa maksaa itsensä takaisin parissa kuukaudessa, sillä hakukonesijoitusten paranevat nopeasti.

Oikeasti paras aika aloittaa hakukoneoptimointi oli jo vuosia sitten, mutta edelleen hakukoneoptimointi on tavattoman kannattavaa. Kilpailu hakukoneoptimoinnissa on edelleen heikkoa.

Kilpailu Googlen kärjessä olematonta

Suomessa ”kilpailuilla” hakusanoilla top-10 pääseminen on nopeaa, ja suurimmalla osalla hakusanoista kärkeen pääsemiseen ei omien sivujen parantamisen lisäksi tarvita kuin pieni joukko hyvin valittuja linkkejä. Kilpailu on nyt jo selkeästi kiristynyt ja usealle alalle on löytynyt kohtuullisesti optimoituja kilpailijoita.

Suuret mediatalot ovat paitsiossa

Suomen mediatalot eivät osaa tai ymmärrä hakukoneoptimoinnin merkitystä. Sosiaalinen media ja blogit on jo otettu käyttöön, joten sisällöllisesti suuret mediatalot ovat jo pienien kilpailijoiden edellä, mutta sisällöllistä laatua ei vielä osata käyttää hyväksi hakukoneissa.

Kun hakukoneoptimointi otetaan tosissaan mediataloissa ja ongelmat korjataan, on niiden kanssa paljon vaikeampi kilpailla.

Nyt tilanne on vielä varsin neitseellinen. Saavutetut hakukonesijoitukset on helpompi säilyttää, kun sivusto ja julkaisuprosessi ovat kunnossa. Hakukoneoptimointi ja hakukoneystävällisen sisällön tuottaminen kannattaa aloittaa mahdollisimman nopeasti.

Aika tuo tuloksia hakukoneoptimoinnissa

Hakukoneystävällinen hyvä sisältö nousee pikkuhiljaa pintaan. Hakukonesijoitukset myös kasvavat tavallaan korkoa korolle, sillä sivustot saavat vanhetessaan lisää arvostusta, lisää linkkejä ja siten parantavat hakukonesijoituksia. Silti uudella sivustolla pärjää edelleen mainiosti. Näin ei ehkä ole muutaman vuoden kuluttua.

Suomessa on herätty hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimointia tarjoaa nyt joka toinen nyrkkipaja. Sinänsä se ei ole ihmeellistä, sillä hakukoneoptimointi on varsin yksinkertaista ja ennustettavaa. Osaavan hakukoneoptimoijan valinta saattaa silti olla vaikeaa.

Hakukoneoptimointi on vieläkin uutta ja pelottavaa

Uuden ja tuntemattoman ostaminen on vaikeaa, ja ostaja haluaa usein takuita. Olen huomannut tämän blogin, ja sen sijoituksen hakukoneoptimointi-sanalla olevan hyvä väylä näyttää omaa hakukoneoptimointiosaamista ja 100% tyytyväisyystakuun jälkeen on puhelin soinut kiitettävästi.

Kommentit

21 kommenttia artikkelista “99% suomalaisista sivuista on hakukoneoptimoimatta”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Arttu http://nettibisnes.info/

    “Rikkaat rikastuvat” -periaate pätee siinäkin mielessä hakukoneoptimoinnissa, että hakusanalla korkealle sijoittuvat sivustot saavat myös todennäköisemmin siihen liittyviä linkkejä: monet linkittäjät eivät jaksa kahlata kovin syvälle tuloksissa etsiessään linkitettävää.

    Onnittelen hyvästä Google-sijoituksesta sanalla “hakukoneoptimointi”. Se osoittaa, että suhteellisen nuorikin sivusto voi bloggaamisen avulla nousta tuloksissa mukavasti erittäin kilpailluilla hakusanoilla.

    Itse suorastaan toivon että kilpailu optimoinnissa kiristyy, koska silloin meidän tarjoamille uusille menetelmille tulee enemmän kysyntää, kun pelkkä title-tagien uusiminen ja pari hakemistolinkkiä eivät enää riitäkään.

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Mielestäni paras ja ainoa tapa pysyä hakukoneoptimoinnissa kärryillä on hakukoneoptimoida omaa, tai vahvasti tulosvastuullista palvelua. Tästä pitäisikin kirjoittaa oma postaus.

    Omien verkkopalveluiden tuottajana tietysti pidän tilanteesta, missä hyvät hakusijoitukset ovat helposti saatavilla. Näin ei kuitenkaan jatku pitkään. Jo naapurivaltiossa Ruotsissa tilanne on paljon kireämpi.

  3. Ilkka Kauppinen http://matkailumarkkinointi.blogspot.com/

    Vähän lipsahti liikaa mainoksen puolelle, mutta onko sillä toisaalta mitään väliä?

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Ilkka: Olisiko se sitä ilman viimeistä kappaletta?

    Toivon lukijan saaneen tässä artikkelissa arvokasta tietoa, mutta en toki jätä mainitsematta että myös tarjoan näitä palveluita.

  5. 2K http://www.2kmediat.com/kkmediat/

    Mikäli et ole tyytyväinen palveluumme, emme veloita omasta työstämme penniäkään

    Asiakkaalle menevässä työssä pitää aina olla mukana laatu-elementti; siitä olen samaa mieltä ja omissakin sopimuksissani on tiukat pykälät palvelun/tuotteen mittareista/tavoitteista, niiden seurannasta ja sanktio/bonussysteemi…. Mutta em. teksti on IMO “hurja” lupaus, jota voisi hyvinkin helposti hyödyntää huonolla tavalla. Ehkä suomalaiset ovat (ainakin toistaiseksi) liian rehellisiä / luottavaisia…

    -2k-

  6. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Ongelmia ei ole toistaiseksi ollut, enkä oikeastaan näe tuossa olevan muuta riskiä kuin sellaisten kanssa, jotka yrittävät käyttää tuota häikäilemättä hyväkseen.

    Onhan se hurja lupaus.

  7. Petteri Numminen http://www.kynamies.fi

    “Suomen mediatalot eivät osaa tai ymmärrä hakukoneoptimoinnin merkitystä. Sosiaalinen media ja blogit on jo otettu käyttöön, joten sisällöllisesti suuret mediatalot ovat jo pienien kilpailijoiden edellä, mutta sisällöllistä laatua ei vielä osata käyttää hyväksi hakukoneissa.”

    Tuo ei sitten koske ainakan Yhtyneitä Kuvalehtiä, jossa optimointi on ollut arkea jo vuosia.

    Olen itsekin “vahingossa” tainnut kouluttaa kymmeniä toimittajia siihen, miten Googlelle kirjoitetaan. Ja tuo on vasta alkua…

  8. Arttu http://nettibisnes.info/

    Petteri, olet tehnyt minusta hienoa työtä, ja tarkoitan tätä web-sisältöjen kuluttajana – en SEO-konsulttina. Hakukoneoptimointi on kuitenkin paljon enemmän kuin kirjoittamista.

    Väitteestäsi kiinnostuneena menin Yhtyneiden Kuvalehtien kotisivun kautta eri lehtien sivuille katsomaan millaisella tolalla sisältöjen optimointi on.

    Aivan pikainenkin silmäys paljasti, että monen lehden sivuilla ei oltu käytetty yksilöllisiä title-tageja. Ja tämä on aivan hakukoneoptimoinnin alkeisasioita, minkä laiminlyöminen maksaa sivustoille runsaasti Google-kävijöitä.

    Sisällön suuri määrä asettaa aivan erityisiä haasteita mediataloille, ja nämä haasteet liittyvät monesti erityisesti hakukoneoptimoinnin teknisiin kikkoihin ja sivustojen informaatioarkkitehtuuriin. Näitä teknisiä ratkaisuja tarvitaan mm. ulkopuolelta tulevan linkkivoiman optimaaliseen jakamiseen, jotta mahdollisimman paljon sivuja indeksoituisi kunnolla hakukoneisiin ja jotta paljon kävijöitä tuovat sivut rankkaisivat hyvin.

    Googlea huomioiva kirjoittaminen on toki tärkeää, mutta yksin sillä hakukoneiden mahdollistamasta kävijäpotentiaalista saadaan hyödynnettyä vain pieni osa jos tekninen puoli ei ole kunnossa.

  9. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Petteri: Uskon hakukoneoptimoinnin olevan edelleen aika mitätön asia suomalaisissa mediataloissa. Arttu jo ehti kommentoida, ettei tilanne ehkä ole niin ruusuinen, kuin saattaisi olla. Hakukoneoptimointi ei ole vain hakukoneystävällistä sisältöä, joka sekin olisi jo hyvä alku.

    Nykytilanteen laadusta kertoo nämä kaksi kysymystä:

    Kuinka monessa mediatalossa on palkattu hakukoneoptimoija?

    Kuinka monessa mediatalossa on nykyaikainen hakukonestrategia?

    Tilanne tulee kuitenkin muuttumaan, sillä uskon vahvasti että tilauspohjaisista ansaintamalleista tullaan luopumaan ja siirrytään kokonaan mainontarahoitukseen, kuten NYTimes ja pian WSJ. Kokonaan mainosrahoitteisessa mediassa uutisarkistot halutaan tuoda mahdollisimman hyvin esille hakukoneissa.

  10. Velmu http://www.virallisetlinkit.eu

    Hakukoneoptimointi, tuo nykyajan käärmeöljy.

  11. Uusia ja tuhmia sivustoja | Inventive Design http://www.inventive.fi/uusia-ja-tuhmia-sivustoja/

    [...] Erinäisten hakukonehuijausten paljastaminen on tavallaan hienoa, mutta tällaiset uutiset vahvistavat ihmisten käsitystä hakukoneoptimoinnista käärmeöljykauppana. [...]

  12. Petteri Numminen http://www.kynamies.net

    Arttu:

    Kun saitteja on kymmeniä, muutos on mallia Iisakin kirkko ja La Sagrada Familia yhdistettynä.

    Kun kierrän puhumassa hakukoneista ja journalismista, pääviesti on aina sama: sisällön tuottaja ei ole vastuussa kokonaisuudesta – tärkein osa optimointia on tekniikka.

    Toisaalla olen sitten kirjoittanut, että moderni nettitoimitus = visu+copy+tech.

    Tässä sitä uutta tuotantoa:

    http://www.kotiliesi.fi
    http://www.hymy.fi
    http://www.plaza.fi

    Muitakin toki on, mutta menee jo spammin puolelle.

  13. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Petteri: Oletetaan että nuo kolme ja joukko muitakin on tehty myös hakukoneita ajatellen, on se edelleen häviävän pieni osa suuremmista sivustoista, joten kirjoituksen pointti on edelleen validi.

    Hakukoneoptimoimalla pärjää nyt todella helposti, tulevaisuudessa ei enää. Paras aika toimia on nyt.

  14. Ilkka Kauppinen http://matkailumarkkinointi.blogspot.com/

    Nythän mennään sitten suurempaan aiheeseen: eikös kaikkien meidän bloggaaminen ole markkinointia. Vaikka kuinka väitämme tekevämme tätä siksi, että saamme paikan missä purkautua, koska asia kiinnostaa, haluamme osallistua alan kehittämiseen jne. jne., niin markkinointia se on silti. Itse asiassa tällä hetkellä mm. akateemisessa maailmassa keskustellaan vilkkaasti siitä, miten jaotella Internet-markkinointi eri kategorioihin, sillä on vaikea saada sen muotoja mahtumaan perinteisiin malleihin.

    Jostain syystähän bloggaamiseen kuuluu koittaa peittää kaupallisia tarkoitusperiään tavalla tai toisella ja liiasta markkinointihenkisyydestä saa helposti lukijoiden dissausta. Omasta mielestäni tämä kirjoitus ylitti tuon veteen piirretyn viivan hiuksenhienosti, myös ilman viimeistä lausetta. Mutta kuten sanottua, onko sillä mitään väliä.

  15. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Ilkka: kyllä tämä on kaupallinen sivusto, enkä sitä mitenkään peittele.

    Kysymys tässä artikkelissa on enemmän siitä onko artikkelin tietosisältö lukijalle, siis sinulle, arvokasta vai ei?

  16. Ilkka Kauppinen http://matkailumarkkinointi.blogspot.com/

    Olet oikeassa Lasse. Ja tämän artikkelin tietosisällöstä: monien muiden artikkeliesi tietosisältö on ollut minulle arvokkaampaa, kenties siksi intouduin napisemaan.

  17. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Ilkka: Minulla on vaikeaa miettiä sopivia aiheita ja artikkeleita, sillä aiheita on todella paljon ja ne ovat hyvinkin kaukana toisistaan, mutta hyvin monen alan perustietoja tarvitaan, jotta saadaan hyvää internet-markkinointia aikaiseksi.

    Artikkelien tulisi kuitenkin olla pääsääntöisesti alaan vihkiytymättömän ymmärrettäviä ja auttavia.

  18. 10 suosituinta artikkelia internet-markkinoinnista | Inventive Design http://www.inventive.fi/10-suosituinta-artikkelia-internet-markkinoinnista/

    [...] 99% suomalaisista sivuista on hakukoneoptimoimatta [...]

  19. Thomas

    Oli hieno nähdä, kun Tulos.fi ponkaisi. Ei siinä aikaa paljon kulunut, kun kärkikastissa se heilui. Aika poikkeus, eikö?

    En ole nähnyt minkään sivuston ennen hyppäävän noin vauhdilla “halutulla” sanalla aivan kärkeen.

    Toivottavasti Tulos ja muut voivat auttaa näitä 99% suomalaisista sivustoista.

  20. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Hei Thomas

    Kyllähän siinä pari kuukautta vierähti, eikä vielä ihan kärjessä olla.

    Hakukoneoptimoinnissa nopeasti saavutetut tulokset myös menettää nopeammin kuin meidän omaksuma hiljaa hyvää tulee takiikkalla saavutetut tulokset.

  21. Markus Uusimäki http://maybachh.freehostia.com

    Täytyy sanoa että näitä artikkeleita on ollut miellyttävä lukea! Jokaisesta oppii uutta.

    Kiitos!

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

hakukoneoptimointi on varsin yksinkertaista ja ennustettavaa."



Sivun alkuun