Inventive Design
25.6.2008 Lasse Larvanko

Bloggaaja on yrityksen maineenhallinnan kasvot

Tapaus Nuevo Latino

Edellinen bloggaaminen ei tuota bisnesetua jutun kommentit ja saman jatkaminen livenä innosti kommentoimaan tällä viikolla tapahtunutta verkon sosiaalisuuden merkityksestä.

Ensinnäkin uskon vahvasti että bloggaaminen tuottaa bisnesetua, ja Markon yritysbloggaus artikkeli on silkkaa asiaa. Varsinkin loppukaneetti että perästä tulee joku jos bloggaamisen jättää retuperälle.

Maineenhallinta netissä – tapaus Nuevo Lationo

Mikko Eerola meni antamaan välttävän ravintola-arvostelun, johon ravintola reagoi liian voimakkaasti. Siis eräänlainen tapaus Lehtovaaran toisinto jossa asiakas julkaisi sivuillaan avoimen reklamaation Lehtovaaralle ja sai vastalahjaksi korvausvaatimuksen.

Erkka kirjoitti tapauksesta tyhjentävän vastauksen: oppikirjaesimerkki huonosta asiakasviestinnästä ja sosiaalisen median voimasta.

Anteeksipyyntö on erinomaista markkinointia

Bloggaajien urhea puolustus Mikko Eerolaa koskeneessa vääryydessä on liikuttavaa. Ravintola sai asiasta paljon huonoa julkisuutta, mutta julkisuutta kuitenkin. Anteeksipyyntö ja sosiaalisen median vilpitön nuoleskelu on nyt paikallaan ja se pelastaisi ravintolan maineen.

Vaikea kuitenkin on uskoa että ravintola ottaisi asian nyt hoitoonsa asiallisesti. Kun asia yritetään painaa villaisella tai jätetään asiaan reagoimatta menetetään loistava tilaisuus asian parantamiseksi.

Hakutulokset on jo pilattu

Ravintolan nimellä tehdyllä googlehaulla löytyy useita tapausta puivia kirjoituksia. Ne ovat siellä pysyäkseen. Lehtovaara sai omastaan myös mainetta mm Wikipediassa.

Miten mainetta pilaavista hakutuloksista pääsee eroon?

Kalliisti. Oikeastaan ainoa vaihtoehto on palkata osaava asiaan vihkiytynyt hakukoneoptimointitoimisto, joka torppaa negatiivisia hakutuloksia pois hakutulosten etusivulta.

Estä katastrofit ennakkoon – palkkaa bloggaaja

Web coordinator tai ihan perinteinen bloggaaja osaisi nämä asiat ja estäisi vastaavat katastrofit ennen niiden tapahtumista. Osaavat suomalaiset yritykset etsivät jo verkkopaimenia palkkalistoilleen.

Samasta aiheesta tai sen vierestä kertoo myös Tuija: Salla Laaksonen tutki maineen rakentumista sosiaalisen median palveluissa, Mari Päivän annoksena asiakaspalvelua, lehdistötiedotteita ja medianäkökulmi ja Digitoday: Nuevo Latino seuraa Lehtovaaran jalanjälkiä

Kommentit

2 kommenttia artikkelista “Bloggaaja on yrityksen maineenhallinnan kasvot”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Mitä Ovat Paluuviitteet Eli Trackback Ja Pingback? | Marko Pyhajarvi Dot Com http://markopyhajarvi.com/blog/2008/06/26/mita-ovat-paluuviitteet-eli-trackback-ja-pingback/

    [...] ..Inventive Designin Lasse kirjoitti mielenkiintoisen artikkelin siitä kuinka bloggaaja on yrityksen maineenhallinan kasvot.. [...]

  2. Antti http://markkinointivelho.tehostajat.com

    Kieltämättä erikoinen suhtautuminen ko. ravintolalta.

    Sosiaalinen media tuo tarjottimella mahdollisuuden voittaa asiakas ystävineen puolelleen, mutta sitä ei käytetä.

    Kuten sanoit, asiaan perehtynyt bloggaaja voisi pelastaa paljon näissä tilanteissa.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

bloggaaja osaisi nämä asiat ja estäisi vastaavat katastrofit ennen niiden tapahtumista."



Sivun alkuun