Inventive Design
6.6.2008 Lasse Larvanko

Bloggaus ei tuota bisnesetua

Business bloggauksen terävin kärki on jo taittunut

Tämä blogi perustettiin täysin markkinointimielessä. Se on toiminut siinä erinomaisesti. Olen saanut sen kautta kymmeniä asiakkaita ja luotua mielikuvan osaavana hakukoneoptimoijana ja suunnittelijana. Bloggauksen kultakausi taitaa kuitenkin olla jo ohi.

Blogit ovat levinneet suomalaiseen bisneskulttuuriin erittäin hitaasti, ja b2b blogeja on edelleen vähänlaisesti. Uskon kuitenkin bloggaamisen suurimman hyödyn, edelläkävijyyden todentamisen kärsineen kovasti. Blogeista on tullut jokapäiväistä toimintaa.

Menestys tappaa bloggausinnon

Moni muukin bloggaaja on onnistunut tavoitteissaan ja lopettanut bloggaamisen tai taantunut tällaiseen kerran kuussa linjaan kuten minä.

Uusia ja ahkeria bloggaajia on vähänlaisesti, mutta Jari Parantainen on pannut tuulemaan aika tosissaan. Moni jutuista on toki vanhan kertausta Jarin kirjoja jo lukeneelle, mutta kyllä sieltä helmiä edelleen ilmestyy.

Linkkaaminen on edelleen kovin vaikeaa

Vierityspalkissa jo ihmeteltiin linkkauksen vaikeudesta, ja Juha on todennut kovan kärjistämisen olevan tehokas tapa haalia linkkejä. Minulle turhan provokatiivinen tyyli ei sovi, eikä aikakaan ole oikein ollut bloggaamisen puolella.

Blogin yhteisöllisyys on edelleen se kantava voima

Blogien luomat sosiaaliset kontaktit ovat edelleen kullanarvoisia, ja niistä nautin kovasti. Toivonkin jaksavani tuottaa lukijoille kommenttien arvoista sisältöä jatkossa nykyistä innokkaammin.

Kommentit

13 kommenttia artikkelista “Bloggaus ei tuota bisnesetua”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Marko Pyhäjärvi http://markopyhajarvi.com/blog

    Kiinnostava näkökulta. Olen eri mieltä siinä että kultakausi olisi ohi. Väitän jopa että me emme ole Suomessa sellaista vielä nähneetkään ja että se koittaa vielä. Uskon yritysblogien kasvuun, mutta en niinkään siihen että yksityiset kirjoittaisivat kaupallisia blogeja suomeksi. Jari Parantaisen blogi on hyvä esimerkki yritysblogista.

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Kyllä Pölli Tästäkin on ihan yksityisen kirjoittama kaupallinen blogi. Vaikka Jari Parantainen toimiikin mikroyrityksensä ainoana työntekijänä myös toimitusjohtajana, ei se muuta blogia enemmän yritysblogiksi kuin esimerkiksi tätä blogia.

    Blogissa se henkilökohtaisuus korostuu niin kovin vahvasti. En millään usko suomeen nousevan kamalasti yritysjohtajien kirjoittamia kaupallisia blogeja.

    Kaupallisesti menestyviä blogeja kuitenkin toivoisin lisää. Suomessa menestymisen kaupallistaminen nähdään ikävä kyllä vielä erittäin negatiivisena asiana.

  3. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Ehkä kyseessä on kuitenkin vain tästä:

    http://pollitasta.fi/2008/05/18/lotto-vai-tyovoitto-osa1/#comment-252

    Kun jotain menestystä on saavutettu, uusi puurtaminen ei tunnu tuovan mitään uutta, joten on helppo luopua jostain joka ei tuo viivan alle näkyvää hyötyä heti.

  4. Marko Pyhäjärvi http://markopyhajarvi.com/blog

    Lasse, nyt olisi kai paikallaan määritellä termi “yritysblogi”. Itse tarkoitan sillä blogia joka markkinoi suorasti tai epäsuorasti yrityksen tuotetta tai palvelua. Tarkoitan siis blogia joka edustaa jotakin yritystä, ja kyllä Jari Pölli Tästä edustaa hänen omaa yritystään ja brändiään. Se tulee esille tästä
    http://pollitasta.fi/about/

    Näin ollen pidän Jarin blogia hienona esimerkkinä siitä miten bloggaamalla voi tukea asiantuntijan roolin kehittymistä. Myös tämä sinun blogisi esiintyy minulle yrityksen, Inventive Design, blogina. Ja hyvä sellainen se mielestäni onkin. Se edustaa sinun henkilökohtaista asiantuntijuutta ja yrityksesi brändiä.

    Mitä tulee yritysten bloggaamiseen, minä uskon päinvastoin, eli vahvasti siihen että yrityksen johto tai muu yritystä edustava taho kirjoittaa blogia, aivan kuten General Motorsin johto. Ei yrityksen blogin tarvitse sisältää mainoksia tai affiliate-diilejä, vaan sen tarkoituksena on markkinoida yrityksen tuotteita tai palveluita ja tehdä brändiä tunnetuksi verkossa. Kuten mainitsit, blogeissa on vahva henkilökohtaisuus. Blogilla yritys pääsee lähemmäs asiakasta, etenkin kuluttajamarkkinoilla.

    Joo, oikeassa olet. Kaupallisuus nähdään negatiivisena vielä tänä päivänä, mutta eipä se tunnu ihmisiä haittaavan huuto.net tai iltasanomien verkkosivulla. Näin ollen uskon että kaupallisuuteen totutaan myös blogien kohdalla. Eri asia ovat sitten “päiväkirjat” joita monet haluavat kirjoittaa ja tuoda siten ajatuksiaan julki verkossa. Sen tyyppisiä blogeja en haluaisi sekoittaa kaupalliseen tai liiketoimintaa tukevaan bloggaamiseen.

    Niin, jos palaan vielä tuohon että “mitä sitten kun yritys on saavuttanut bloginsa kanssa markkinan huipun”. Vastaus minusta on se että yritys jatkaa sen markkinakanavan hyödyntämistä. Lisäksi se asema on pidettävä, joten bloggaamista täytyy jatkaa. Muuten kilpailijat ottavat sen aseman joku päivä itselleen.

  5. Blogaaminen Liiketoiminnassa – Miksi Yrityksen Kannattaa Blogata? | Marko Pyhajarvi Dot Com http://markopyhajarvi.com/blog/2008/06/25/blogaaminen-liiketoiminnassa-miksi-yrityksen-kannattaa-blogata/

    [...] itse asiassa jo eilen ajatuksia tästä Lassen kanssa hänen kirjoitettuaan artikkelin siitä että bloggaus ei tuota bisnesetua. Tartuin aiheeseen koska oma näkemykseni on päinvastainen. Bloggaus nimenomaan tuottaa [...]

  6. Bloggaaja on yrityksen maineenhallinnan kasvot | Inventive Design http://www.inventive.fi/bloggaaja-on-yrityksen-maineenhallinnan-kasvot/

    [...] bloggaaminen ei tuota bisnesetua jutun kommentit ja saman jatkaminen livenä innosti kommentoimaan tällä viikolla tapahtunutta [...]

  7. Petri Mertanen http://mertanen.blogspot.com

    Miten tuo businessetu määritellään? Mielestäni hyvin olennaista on tavoitteiden asettaminen, on sitten kysymys yritysten web-palveluista, henkilökohtaisista tai “yritysblogeista”.

    Itse en ole kovin innokas semantiikka/terminologia fani, mutta mikäli omalle blogiprojektille ei pysty asettamaan minkäänlaisia tavoitteita, lienee parasta jättää aloittamatta.

  8. Juha Söderholm http://www.juhasoderholm.info

    Ongelma yritysblogeissa on se, että jossei siellä uskalla revitellä yhtään on tuloksena tylsää paskaa joka ei kiinnosta ketään.

    Suomessa yritysblogaaminen on ikävä kyllä mielletty tämän tyyliseksi: “Tässä on tuote x – siinä on ominaisuudet 10″.

    On ihan karu fakta, että jos pysytään jatkuvasti asiatasolla niin blogiin ei tule minkäänlaista särmää. Pölli tästäkin on tietyllä tavalla provosoiva, joten se saa myös negatiivisia kommentteja. On tietyllä tavalla ihan hölmöä, että niitä negatiivisia kommentteja pelätään ja sen takia pysytään jatkuvasti “tässä on title – tässä on description” -tasolla. Kaikkia ei voi kuitenkaan IKINÄ miellyttää..

  9. tekstiurakoitsija http://www.lyyrica.org/sanoittaja

    Jep.. Mä olen sitä mieltä että ollaan vasta alussa tän bloggailun kanssa. Riippuu kuitenkin vähän alasta. Esim. SEO-ala on jo aika blogitettu, mutta vaikka mun ala, eli laululyriikka on lähes täysin blogittamaton. Mulle tästä on erittäin paljon hyötyä ja uskon että on vielä paljon muitakin aloja joilla bloggaus toisi etua.

  10. maija

    Pehmoaloilla (=ei IT :-) ) blogit toimii hyvin esim markkinointikanavina. Yritys jolla on aktiivinen blogi heijastaa dynaamista ja ajankohtaista henkeä, ja päätös ostaa syntyy jo ennen oikeaan myymälään menoa. Hyvänä esimerkkinä tarjoaisin esim sisustusalaa, jossa word of mouth on kyllä tärkeä.

    Olisin kanssa sitä mieltä, että tämä yritysblogitapa on vielä hyvin alikäytetty asenteellisuuden (“kukaan vakava firma ei voi blogata…”)vuoksi.

    Asiakkaat äänestää jaloillaan. Asiallinen rehellinen yritysblogi on hyvä infokanava. Kaikkihan yrittää myydä, sen tietää jokainen.

  11. Jaloste » Blog Archive » Miksi bloggaan http://www.jaloste.org/blogi/?p=12

    [...] blogi ei ajatuksena tullut mitenkään mullistavana (itseasiassa Lasse väittää bisnesbloggauksen jo menettäneen kilpailuvalttinsa) mutta tuo kyseinen tapaamisen jostain syystä jätti blogin uudelleenpystyttämisen halun [...]

  12. Janne Jämsén http://www.jannejamsen.com

    Yritysblogeja maailmalta jonkun verran tutkineena, väittäisin, että Suomessa ollaan vielä näiden kanssa melko alkutekijöissä.

    Tällä hetkellä blogit ovat täällä melko harvinaista herkkua ja lähinnä enemmän tai vähemmän ainoastaan it-alalla toimivien yritysten puuhaa. Uskonkin blogien pikkuhiljaa tässä yleistyvän yhä enemmän ja enemmän myös muidenkin alojen mainos- sekä asiantuntijablogeiksi.

    Onhan sitä ennustettu, että vuoteen 2009 mennessä 80% yrityksistä pitäisi omaa blogia. Melko kiire taitaa tulla että tämä kerkeäisi toteutumaan, mutta ehkä vielä jonain päivänä…

  13. Blogi markkinoinnin välineenä « Maggie ja me http://maggiejame.wordpress.com/2008/09/15/blogi-markkinoinnin-valineena/

    [...] Lasse Larvanko: Bloggaus ei tuota bisnesetua. [...]

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Blogien luomat sosiaaliset kontaktit ovat edelleen kullanarvoisia,"



Sivun alkuun