Inventive Design
1.11.2007 Lasse Larvanko

Feikkaaminen on hyvää markkinointia

Hakukoneoptimointi on huomion saamista tai sen feikkaamista

Hakukonetulokset pyrkivät olemaan suoria mittareita sivun saamaan huomioon ja sen osuvuuteen aiheeseen. Osuvuutta säädellään sisällöntuotannolla ja sivun sisäisellä hakukoneoptimoinnilla ja ulkoista huomiota säädellään linkeillä.

Tee jotain merkittävää!

Merkittävän asian myynti ja markkinointi on huomattavasti helpompaa kuin keskinkertaisen asian markkinointi. Siksi antamisen ansaintalogiikka on niin vahvaa, ja tarina on totuutta tärkeämpää.

Tarinat leviävät verkossa helposti, ja merkittävän tarinan/tuotteen antaminen ilmaiseksi ja sen levittämisen kehottaminen on mitä loistavinta markkinointia erityisesti netin helpoissa ja nopeissa välineissä.

Merkittävä on vaikeaa

Merkittävän tekeminen on vaikeampaa kuin huomion feikkaminen. ”kepulikonstein” saatu huomio on miltei yhtä tehokasta kuin ”oikea” huomio. Siksi erilaiset tavat tehdä, ostaa ja vuokrata huomiota (oli se sitten mainoksia, linkkejä, arvosteluja…) ovat erinomaista markkinointia.

Lainaa huomiota -Tarinan ei ole pakko olla oma

Moni internet-markkinoija voi käyttää YouTuben hittisisältöä uudelleen paketoituina omilla sivuillaan. Näin kaappaat osan sisällön saamasta huomiosta vain tarjoamalla sille paikan sijaita.

Tarinan ei tarvitse liittyä aiheeseen

Suosittu sisältö tuo paljon kävijöitä. Digg etusivusijoitus saattaa tuoda 20 000 ihmistä muutaman tunnin sisällä. Tällainen kävijämäärä jumittaa pienemmät sivustot. Miksi nykyaikaisen seo on sitten niin sosiaalisen median pauloissa että markkinointi muistuttaa enemmän erikoisia pr-tempauksia ja kampanjoita kuin hyvää sisältötyötä?

Miten nämä liittyy hakukoneoptimointiin?

Hitti saa aikaiseksi linkkejä. Vaikka linkit ovat toki hyvä olla aiheeseen liittyviä ja halutuilla avainsanoilla ovat kaikki linkit arvokkaita. Linkit nostavat kyseisen sivun ja muiden sivujen hakukonesijoituksia. Saadut linkit voidaan ohjata tuomaan nostetta muille sivuille. Tämä on sitä huomion feikkaamista aivan yhtä paljon kuin ostetut linkit tai hakemistolinkit. Miksi näin sitten tehdään? Se on tehokasta ja Googlen mielestä erinomaista markkinointia.

Hassun hauska aiheeseen liittymätön video verkkokaupan sivuilla, joka päätyy Digg etusivulle saattaa tuoda 100 linkkiä, joita olisi ostamatta hyvin hankala saada aikaiseksi. Hakukoneoptimointi on huomattavasti helpompaa kuin sivuston takana on 100 eri lähteistä tulevaa orgaanista linkkiä.

Kommentit

2 kommenttia artikkelista “Feikkaaminen on hyvää markkinointia”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Simo http://simo.arkku.net/sanasimo

    Hyvää asiaa koko teksti! Mutta nykyään paljon puhuttu myös siitä kuinka Google tulee alentamaan ostettujen linkkejen arvoa, joka tavallaan palvelisi enemmän tätä “oikeaa” huomiota.

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Ostettuja linkkejä vastaan taistellaan, kuten viimeaikaisen PR-toolin alennetut PageRank arvot linkkejä ulos myyneille sivustoille, joka on vain kosmeettinen haittaa, sillä se ei vaikuta hakusijoituksiin laisinkaan.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Se on tehokasta ja Googlen mielestä erinomaista markkinointia."



Sivun alkuun