Inventive Design
12.7.2007 Lasse Larvanko

Hakukoneoptimointi on hakukoneille suunnittelua

Hakukoneystävällisyys ja linkkisuosio

Hakukoneoptimointi on edelleen vaikeaselkoista useimmille. Tämä artikkeli selvittää mihin hakukoneoptimointi perustuu.

Hakukoneoptimoinnissä pyritään nostamaan tiety sivu tai sivuja mahdollisimman korkealle hakukoneiden hakutuloksissa.

Hakukoneoptimointi perustuu kahteen asiaan. Sivusto on oltava hakukoneiden luettavissa – eli hakukoneystävällinen ja sillä on oltava luottamusta muissa verkkopalveluissa – eli linkkejä.

Verkkopalvelun sisäinen hakukoneoptimointi on hyvin samankaltaista kuin käyttäjille suunnittelu. Ota huomioon käyttäjän tarpeet, priorisoi ne ja tarjoa ratkaisu käyttäjän ongelmaan mahdollisimman vaivattomasti.

Hakukoneystävällisyys on hakukoneoptimoinnin perusta

Et voi olla hakukonetulosten kärjellä jos hakukoneet eivät pysty lukemaan sivujasi. Hakukoneet tulkitsevat saavutettavia sivuja hyvin. Web-standardien mukaiset sivut ovat saavutettavampia ja niiden sisältö on hakukoneiden luettavissa, eli ne ovat hakukoneystävällisiä.

Saavuttava sisältö on hakukoneoptimoinnissa elintärkeää, mutta kuitenkin vain perusta.

Sisäinen linkkirakenne jakaa ja ohjaa hakukonesuosiota

Sivustolla on hakukoneen silmissä yhtenäinen arvostus. Kun yhden sivun arvostus sivulla nousee, nousee myös muiden sivustolla olevien sivujen arvostus. Tätä voi käyttää hyväkseen verkkopalvelua hakukoneoptimoitaessa.

Pienellä verkkokaupalla saattaa olla tärkeää olla yhdellä tietyöllä hakusanalla mahdollisimman korkealla. Tällöin sivuston linkkirakenne, eli miten kultakin sivulta osoitetaan linkkejä ja minne varustetaan nostemaan tietty hakusana, vaikkapa hakukoneoptimointi, mahdollisimman korkealla, ja ohjataan mahdollisimman paljon luottamusta tälle hakusanalle kohdistetulle sivulle.

Suuressa yrityssivustossa, jossa on tuhansia sivuja voi tärkeämpää olla saada kaikki sivut hakukoneeseen, kuin sijoittua tietyllä hakusanalla. Sivuston luottamusta jaetaan mahdollisimman tehokkaasti eri sivuille ja eri alueiden etusivuille, jotka puolestaan jakavat luottamusta eteenpäin, jakaen suuren sivuston luottamuksen mahdollisimman tasaisesti. Näin mahdollisimman moni sivuston sivu on saanut riittävästi luottamusta, jotta hakukoneet käyvät indeksoimassa sivut aika ajoin ja pitävät ne hakutuloksissa.

Linkkisuosio

Linkkisuosio on sivuston linkkien kokonaismäärän ja laadun summa. Linkkisuosio jakautuu kokonaisvaltaiseen sivuston luottamukseen ja tietyn avainsanan linkkisuosioon.

Linkkiteksti vaikuttaa huomattavasti hakutuloksiin

Tämä sivusto on hakukoneoptimoitu hakukoneoptimointi hakusanalla, ja pyrin saamaan paljon linkkejä, joiden teksti on hakukoneoptimointi ja viittaavat sivuun www.inventive.fi/palvelut/hakukoneoptimointi.

Linkkitekstiä voi köyttää hyväkseen myös manipuloimalla muiden sivujen hakutuloksia. Tämän Google bombingin kohteena on ollut niin George W. Bush, Ranskan sotilasvoitot kuin kotimainen eduskuntatalo.

Myös nämä sivut ovat saaneet osakseen leikkimielistä huomiota. Inventive Design on hakutuloksissa ykkösenä sanoilla linkkirakastaja ja linkkirakastelija, vaikka kumpaakaan sanaa ei ole yhdelläkään sivulla koko sivustolla. Linkit kumpusivat artikkelista Ilmaisia linkkejä tarjolla joka päivä.

Kommentit

7 kommenttia artikkelista “Hakukoneoptimointi on hakukoneille suunnittelua”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Arttu http://nettibisnes.info/

    Suuret yrityssivustot ovat tosiaan mielenkiintoisia optimoinnin kannalta. Sen lisäksi, että pyritään pitämään sivuja indeksissä ja poissa vähempiarvoisesta supplemental indexistä, kannattaa niissäkin panostaa bestseller-sisältöön eli kanavoida sellaiseen enemmän linkitystä.

    Samoin epäolennaisia sivuja kannattaa usein sulkea kokonaan pois ainakin Googlelta jotta tärkeämmät sivut vahvistuvat. Tasajako ei ole taktiikkaa.

    Suurille sivustoille kannattaa joskus koodata täysin oma kiinteä kävijäseurantasysteemi (siis Google Analyticsin ja muiden softien lisäksi). Sen avulla sitten luodaan esimerkiksi “suosituimmat sivut” -linkkilistoja sekä säännellään dynaamisesti sivujen “noindex” ja linkkien “nofollow” -ominaisuuksia. Näin ihmisiä kiinnostavat sivut saavat automaattisesti parempia hakukonesijoituksia.

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Arttu, miksi laittaisit arvokkaaseen sisältöön noindexiä? Eikö se ole aika extreme ratkaisu, jonka voisi hoitaa myös linkkirakenteella?

  3. Arttu http://nettibisnes.info/

    Ilmaisinpa hämäävästi. Tarkoitin että se integroitu kävijäseurantasysteemi luo esimerkiksi niitä “suosituimmat”-linkkilistoja ja LISÄKSI auttaa poistamaan indeksistä epäsuosittuja sivuja noindexillä. Näin ne epäsuositut sivut eivät ole turhaan jakamassa linkkisuosiota ja siten heikentämässä parempien sivujen löydettävyyttä.

  4. Arttu http://nettibisnes.info/

    Täydennän vielä. Kaikki sisältö ei ole arvokasta hakukoneita ajatellen seuraavista syistä:

    - Google on käynyt nirsoksi indeksoinnin suhteen, minkä vuoksi indeksoitavia sivuja kannattaa valita. Jos linkkisuosiota ei jakaudu tarpeeksi sivulle, se saattaa painua supplementaliin. Suurin osa kävijöistä tulee todennäköisesti Googlesta joten “noindex” on varteenotettava ratkaisu (joskin dynaaminen robots.txt on periaatteessa parempi, koska muutokset voidaan rajoittaa silloin Googlebottiin)

    - Jotkut sivut kilpailevat sijoituksesta samoilla avainsanoilla, jolloin on tärkeää että paras päätyy hakutuloksiin. Pitkä häntä on toissijainen tekijä, jos huono laskeutumissivu syrjäyttää orgaanisissa tuloksissa paremman tärkeillä hakulauseilla.

    - Esim. foorumin käyttäjien profiilit ja dynaamiset sivut kuten hakutulokset ja ovat usein turhia hakukoneille ja hakijoille. Tosin esim. Webinfo ja muut vastaavat huijarihakukoneet kasvattavat kävijämääriään spämmäämällä Googlea hakutuloksillaan.

  5. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Viimeisin kommentti valaisi huomattavasti. Olen samaa mieltä.

    Suurissa sivustoissa ongelman muodostavat arvokkaan sisällön ja oikean käyttäjän kohtaaminen. Bestseller sivut ovat kuitenkin vain suosion mittareita ei hyvän kohdentumisen takeita.

  6. Parasta hakukoneoptimointia on laadukas sisältö | Inventive Design http://www.inventive.fi/parasta-hakukoneoptimointia-on-laadukas-sisalto/

    [...] tuotat sisältöä käyttäjille ja hakukoneille. Tämä sisältö on oltava lukijalle arvokasta, sillä lukija vaihtaa omaa aikaansa sinun [...]

  7. Hakukoneoptimointi sanan hakukoneoptimointi | Inventive Design http://www.inventive.fi/hakukoneoptimointi-sanan-hakukoneoptimointi/

    [...] Hakukoneoptimointi on hakukoneille suunnittelua [...]

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Inventive Design on hakutuloksissa ykkösenä sanoilla linkkirakastaja."



Sivun alkuun