Inventive Design
4.5.2007 Lasse Larvanko

Hakukoneoptimointi on menneen talven lumia

Sosiaalinen media markkinointi tulee

Google on edelleen aivan ylivoimainen ykkönen vierailijoiden lähteenä sivuille. Tulevaisuus on kuitenkin jotain muuta. Omien sivujen hakukoneoptimoinnin merkitys vähenee, kun sosiaaliset mediat paranevat ja niiden suosio kasvaa.

Sosiaaliset mediat ovat suodattimia, joiden tarkoitus on erotella pohjasakka pohjalle ja nostaa paras sisältö pintaan. Hakukoneilla on sama tehtävä. Jotkin yhteisölliset mediat onnistuvat tässä paremmin kuin toiset. Markkinoijalle kaikki suodattimet tarjoavat väylän, jolla saada kohdennettuja kävijöitä sivuille.

Sosiaaliset mediat ovat usein käyttäjälle parempia kuin hakutulokset

Sosiaaliset mediat tuovat paremmin kohdennettua sisältöä käyttäjille, sillä ne ovat ihmisten arvottamia. Kokeile vaikkapa web design termiä del.icio.us tai sama Googlessa.

Hakukoneet tekevät arvottamisen monimutkaisten algoritmien valossa, joiden jalkoihin jää suuri määrä hyvää sisältöä, joka on huonosti hakukoneoptimoitu tai jätetty markkinoimatta. Tai Google täyttää hakutulokset omilla sivuilla.

Sosiaalisen median sisältö on tuoretta

Google painottaa hyvin vahvasti sivuston ikää ja linkkejä. Uusi sisältö ei ole kerännyt iän arvostusta, eikä se ole ehtinyt kerätä linkkejäkään, joten se saattaa näkyä heikonlaisesti hakukoneissa tai ei ollenkaan.

Sosiaalisen median palveluissa ei äänestetä linkeillä, vaan omilla suosituksilla, joka onnistuu hyvin nopeasti. Sosiaaliset mediat siis nostavat juttuja hyvin nopeasti pinnalle, mutta niiden kesto on myös hyvin lyhyttä. Digg etusivulla pysytään nykyisin keskimäärin 69 minuuttia. Hakutuloksissa sentään usein pysytään samoilla sijoilla hieman pidempään.

Sosiaaliset mediat tuovat hurjia hittejä

Digg etusivun turmiollisuus ei ole vain urbaania legendaa, sillä sieltä pamahtaa kerralla sellainen määrä yhtäaikaisia käyttäjiä, jota tavallisen sivuston palvelintarjoajan kapasiteetti ei kestä.

Stumbleupon saattaa tuoda kymmeniä tuhansia aiheesta kiinnostuneita, ja vielä sellaisia, jotka osallistuvat sosiaalisissa medioissa. Osallistujat käyttävät keskiverto surffaajaa enemmän sosiaalisia palveluja sekä blogaavat ja saavat näin toimillaan enemmän pöhinää aikaiseksi kuin tavallinen verkon tallaaja.

Hakukoneoptimointi on pelaamista

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on tuoda käyttäjiä. Se on pelaamista, totta kai, mutta se ei tarkoita ettei hyvä sisältö silti ajautuisi keskimäärin korkeammalle kuin huono. Hyvää sisältöä on paljon helpompi markkinoida kuin huonoa.

Markkinointiin on otettava hakukoneoptimoinnin avuksi sosiaaliset mediat

Kilpailun kiihtyessä suomenkielisissä verkkopalveluissa, linkkien merkitys kasvaa hakukoneoptimoinnissa entistä enemmän. Sosiaalisten medioiden tuoma huomio parantaa mahdollisuuksia saada linkkejä, ja parantaa näin hakutuloksia.

Blogit pyörittävät sosiaalista mediaa

Perinteisiä kotisivuja ei sosiaalisen median palveluissa juuri luuraa. Sisältö on blogeja, web 2.0 palveluita, videoita ja podcasteja. Kunhan ymmärrys, miten web 2.0 mullisti markkinoinnin leviää suomalaisiin yrityksiin, uskon yritysblogaamisen alkavan suomessa todenteolla. Se on nyt harvojen ja valittujen puuhaa.

Merkittävän blogin pitäminen vaatii pitkäjänteistä työtä. Siis ihan oikeaa työtä, jolle on varattava huomattavasti aikaa. Hyödyt blogista tulevat melkoisella viiveellä, joten se tavallinen tapa kokeilla viikko tai kaksi ei juuri tulosta tuo.

Sosiaaliset mediat eivät ole demokraattisia

Sosiaalisia medioita pelataan samalla tavalla kuin hakukoneita. Nopein tapa saada paljon huomiota sivuillesi on päästä Digg etusivulle. Hyvällä tarinalla se on paljon helpompaa kuin lehdistötiedotteella. Et tosin voi lähettää sosiaalisen median palveluihin perinteistä lehdistötiedotettasi, mutta sosiaalisen median markkinoijat osaavat markkinoida linkkipyydyksensä Digg etusivulle, jopa 70% tarkkuudella.

Sosiaalinen media on suosituimmuus kilpailua

Sosiaalinen media on suosituimmuuskilpailua, jossa pärjää kiinnostavalla, ajankohtaisella aiheella, joka poikkeaa muusta tarjonnasta.

Wikipediakaan ei ole vapaa markkinoinnista. Osa artikkeleista on jonkinlaisen kaupallisen ajatuksen luomuksia. Lue Artun erinomainen artikkeli Wikipedia pelaamisesta.

Suomessa sosiaalisten medioiden kenttä on vielä täysin auki

Suomeen ei ole vielä ilmestynyt menestyvää artikkelisuodatinta. Blogispotti lienee aktiivisin ja Bongaa.info on eniten Diggin kaltainen, mutta kumpikaan ei tuo onnistuneella artikkelilla kuin muutamia kymmeniä käyttäjiä. Tällä ei ole yhden artikkelin kannalta juurikaan merkitystä. Tilaa siis on merkittävällä tekijälle.

Suomalaisten sosiaalisten medioiden merkitys on vähäisiä, muttei merkityksetöntä. Tässäkin sivussa on napit Spottaa ja Bongaa kansainvälisten Stumblaa, Del.icio.us –nappien lisäksi. Jos pidit artikkelista, niin miksi et lisäisi sitä johonkin sosiaalisen median palveluun?

Korvaanko sosiaaliset mediat hakukoneoptimoinnin?

Verkkopalvelujen markkinointi ei tule helpommaksi, vaan se monimutkaistuu ja laajenee edelleen. Hakukoneoptimointi nojaa yhä enemmän sosiaalisen median markkinointiin, sillä se on tehokkain tapa saada aiheeseen liittyviä linkkejä. Saamalla siis tarinasi leviämään sosiaalisessa mediassa, parannat sivujesi hakukonetuloksia.

Sosiaalinen media markkinointi on osa hyvää hakukoneoptimointia. Sosiaalisen median pelaaminen tulee siis saamaan kovan bisneksen piirteitä.

Tulos

Haluatko parantaa sivujesi hakukonenäkyvyyttä? Tuloksen hakukoneoptimointi saa kävijät löytämään sivusi, kun sen tuotteita tai palveuita etsitään.

Kommentit

10 kommenttia artikkelista “Hakukoneoptimointi on menneen talven lumia”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. PerttuT http://www.projekti55.fi

    Sosiaalinen media on ehkä ensimmäinen merkittävä naula hakukoneoptimoinnin arkkuun. Webmastereiden ym Web managereiden on tosin siirryttävä ajattelemaan oman verkkopalvelun löydettävyyttä laajemmin ja strategisemmin kuin vain joidenkin hype-termien kautta (SEO:sta ei kannata vaihtaa sosiaaliseen mediaan).

    Tuossa on aika hyvä artikkeli siitä miten SEO:n sijasta pitäisi rueta puhumaan “Verkkopalvelun strategisesta positioinnista”:
    http://www.emergence-media.com/2007/02/seo-as-website-positioning-strategy/

    Toisaalta jos syödään ajatus siitä, että sosiaalinen media todella tulee olemaan se valtavan suuri juttu seuraavat 7 vuotta, niin firmojen kannattaisi rueta haeskelemaan “Community Managereita”, kuten Jeremiah on jo pitkään esittänytkin.

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi/yrityksesta/lasse-larvanko/

    Otan esimerkiksi tämän sivuston.

    Hakukoneoptimointi ja kasvava sisältö on kasvattanut tämän sivuston hakukonenäkyvyyttä useilla hakusanoilla alkuperäisten tavoitteiden mukaisesti. Hakukoneoptimointi sanalla ollaan ekalla sivulla!

    Googlen tuoma absoluuttisten kävijöiden määrä on kasvanut tasaisesti kuukausittain, mutta Googlen tuoma prosentuaalinen osuus on laskemaan päin. Sen sijaan useat sosiaalisen median palvelut tuovat tasaisesti pieniä puroja käyttäjiä.

    Esimerkkinä tämä sivusto on jossain määrin huono, sillä se on niin kovin nuori ja suhteellisen tuntematon. Toisaalta olen yrittänyt parhaani mukaan hakukoneoptimoida ja saada näkyvyyttä sosiaalisissa medioissa käyttäytymättä huonosti.

    * * *

    Community managereita selkeästi kaivataan jo nyt. Nämäkin toki aluksi ostetaan toisilta, kuten hakukoneoptimointia ostetaan vielä talon ulkopuolelta.

  3. Marko Polojärvi http://www.markopolojarvi.com

    Sosiaalista mediaa rummutetaan ihan liikaa minusta. Se on toki tärkeä osa tätä “uutta vallankumousta”, mutta esimerkiksi Digg kävijät ovat tietyn tyyppistä porukkaa, samoin Technorati jne. Jotenkin nämä sosiaaliset mediat ovat kuin vetäisi random rulettia ja kävisi eri websivuilla satunnaisesti lukemassa jostain. Harvoin sieltä syntyy vakituisia käyttäjiä ellei todella osu aihe ja kävijä kohdalleen. Hakukoneoptimointi on menneen talven lumia on vähän niin kuin sanoisi, että käy samantien deletoimassa sivusi. Edelleenkin varsinkin Suomessa todella suuri osa hakee ainoastaan Googlella uusia sivustoja uudesta aiheesta. Diggin ja vastaavien hakukoneet ovat ainoastaan tietyn tyyppisten ihmisten suosiossa.

    Kaupallisesti ajateltuna hakukoneoptimoinnin unohtaminen ja sosiaalisiin yhteisöihin luottaminen on about yhtä kuin 0 tulosta tuottava nettikauppa.

    Jari Sarasvuo on hieno hakusana

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi/yrityksesta/lasse-larvanko/

    Marko: Hakukoneoptimointi on menneen talven lumia on vähän niin kuin sanoisi, että käy samantien deletoimassa sivusi.

    Tarkoituksena oli sanoa enemmänkin tyyliin: “Tom Cruise on menneen talven lumia, täältä tulee Josh Harnett”

    Selvennetään nyt vielä. En usko hakukoneoptimoinnin olevan millään laatua kuolemassa, tai edes marginalisoitumassa vielä lähitulevaisuudessa. Hakukoneoptimointiin on hyvä ottaa mixiin mukaan sosiaalisten medioiden tuomat käyttäjät, ja näiden tuomat linkit.

  5. Marko Polojärvi

    Olen samaa mieltä siitä, että sosiaaliset mediat on otettava huomioon näkyvyyden hallinnassa. Voidaankin puhua kanavaoptimoinnista jota tehdään hakukoneoptimoinnin kylkeen. Tulevaisuudessa tulee yhteisöjen merkitys näkyvyydessä nousemaan huomattavasti, mutta en usko siihen nykyisillä yhteisöillä. Jotenkin sieltä vaan puuttuu sellainen Google tyyppinen helposti lähestyttävä palvelu. Digg, Technorati jne. ovat kovin sisäänpäinlämpeäviä. Ehkäpä tulevaisuudessa saamme nauttia hakukoneesta jossa on yhdistettynä sosiaalisen äänestämisen hyvät puolet ja hakukoneiden “massasisältö”. Ongelmana on näissä aina se, että jos jotain voidaan äänestää niin sitä voidaan myös manipuloida.

    Elämme ongelmallisia aikoja.

  6. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Hakukoneoptimoijalle äänestettävät sosiaalisen median palvelut tarjoavat väylän pelata niillä.

    Linkkien hankkiminen ostamatta, ja vaihtamatta linkkimagneetti-artikkeleilla lisääntyy varmasti tulevaisuudessa.

    Tällä pohjolan perukoilla omien sivujen on-page optimoinnilla ja verkkoluettelolinkeillä pääsee vielä suhteellisen pitkälle. Kilpailun kovetessa on saatava enemmän tehoja irti samojen tulosten saavuttamiseksi. Tässä sosiaaliset mediat tarjoavat väylän kustannustehokkaaseen linkkien rakenteluun.

    Suomalaisilla äänestettävillä sosiaalisilla medioilla kestää vielä oma aikansa saada riittävä käyttäjäpohja ollakseen houkuttelevia kalavesia linkkisyöteille.

  7. Inventive Design | Web 2.0 = on sosiaalinen media, ei kuluttajatuottoinen sisältö http://www.inventive.fi/web-20-on-sosiaalinen-media-ei-kuluttajatuottoinen-sisalto/

    [...] tuo tuloksen myös sosiaalisissa medioissa, kun hakukoneotimointi on menneen talven lumia. Tällöin Internet markkinoijat kaipaavat kipeästi kavereita, vaikka nämä olisivatkin [...]

  8. 10 suosituinta artikkelia internet-markkinoinnista | Inventive Design http://www.inventive.fi/10-suosituinta-artikkelia-internet-markkinoinnista/

    [...] Hakukoneoptimointi on menneen talven lumia [...]

  9. Hakukoneoptimointi sanan hakukoneoptimointi | Inventive Design http://www.inventive.fi/hakukoneoptimointi-sanan-hakukoneoptimointi/

    [...] Hakukoneoptimointi on menneen talven lumia [...]

  10. Sosiaalinen media – miksi siellä on pakko olla – katso video! http://www.inventive.fi/sosiaalinen-media-miksi-siella-on-pakko-olla-katso-video/

    [...] Lue myös sosiaalinen media markkinoinnissa. [...]

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Sosiaalinen media markkinointi on hyvää hakukoneoptimointia."



Sivun alkuun