Inventive Design
4.5.2007 Lasse Larvanko

Hakukoneoptimointi on menneen talven lumia

Sosiaalinen media markkinointi tulee

Google on edelleen aivan ylivoimainen ykkönen vierailijoiden lähteenä sivuille. Tulevaisuus on kuitenkin jotain muuta. Omien sivujen hakukoneoptimoinnin merkitys vähenee, kun sosiaaliset mediat paranevat ja niiden suosio kasvaa.

Sosiaaliset mediat ovat suodattimia, joiden tarkoitus on erotella pohjasakka pohjalle ja nostaa paras sisältö pintaan. Hakukoneilla on sama tehtävä. Jotkin yhteisölliset mediat onnistuvat tässä paremmin kuin toiset. Markkinoijalle kaikki suodattimet tarjoavat väylän, jolla saada kohdennettuja kävijöitä sivuille.

Sosiaaliset mediat ovat usein käyttäjälle parempia kuin hakutulokset

Sosiaaliset mediat tuovat paremmin kohdennettua sisältöä käyttäjille, sillä ne ovat ihmisten arvottamia. Kokeile vaikkapa web design termiä del.icio.us tai sama Googlessa.

Hakukoneet tekevät arvottamisen monimutkaisten algoritmien valossa, joiden jalkoihin jää suuri määrä hyvää sisältöä, joka on huonosti hakukoneoptimoitu tai jätetty markkinoimatta. Tai Google täyttää hakutulokset omilla sivuilla.

Sosiaalisen median sisältö on tuoretta

Google painottaa hyvin vahvasti sivuston ikää ja linkkejä. Uusi sisältö ei ole kerännyt iän arvostusta, eikä se ole ehtinyt kerätä linkkejäkään, joten se saattaa näkyä heikonlaisesti hakukoneissa tai ei ollenkaan.

Sosiaalisen median palveluissa ei äänestetä linkeillä, vaan omilla suosituksilla, joka onnistuu hyvin nopeasti. Sosiaaliset mediat siis nostavat juttuja hyvin nopeasti pinnalle, mutta niiden kesto on myös hyvin lyhyttä. Digg etusivulla pysytään nykyisin keskimäärin 69 minuuttia. Hakutuloksissa sentään usein pysytään samoilla sijoilla hieman pidempään.

Sosiaaliset mediat tuovat hurjia hittejä

Digg etusivun turmiollisuus ei ole vain urbaania legendaa, sillä sieltä pamahtaa kerralla sellainen määrä yhtäaikaisia käyttäjiä, jota tavallisen sivuston palvelintarjoajan kapasiteetti ei kestä.

Stumbleupon saattaa tuoda kymmeniä tuhansia aiheesta kiinnostuneita, ja vielä sellaisia, jotka osallistuvat sosiaalisissa medioissa. Osallistujat käyttävät keskiverto surffaajaa enemmän sosiaalisia palveluja sekä blogaavat ja saavat näin toimillaan enemmän pöhinää aikaiseksi kuin tavallinen verkon tallaaja.

Hakukoneoptimointi on pelaamista

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on tuoda käyttäjiä. Se on pelaamista, totta kai, mutta se ei tarkoita ettei hyvä sisältö silti ajautuisi keskimäärin korkeammalle kuin huono. Hyvää sisältöä on paljon helpompi markkinoida kuin huonoa.

Markkinointiin on otettava hakukoneoptimoinnin avuksi sosiaaliset mediat

Kilpailun kiihtyessä suomenkielisissä verkkopalveluissa, linkkien merkitys kasvaa hakukoneoptimoinnissa entistä enemmän. Sosiaalisten medioiden tuoma huomio parantaa mahdollisuuksia saada linkkejä, ja parantaa näin hakutuloksia.

Blogit pyörittävät sosiaalista mediaa

Perinteisiä kotisivuja ei sosiaalisen median palveluissa juuri luuraa. Sisältö on blogeja, web 2.0 palveluita, videoita ja podcasteja. Kunhan ymmärrys, miten web 2.0 mullisti markkinoinnin leviää suomalaisiin yrityksiin, uskon yritysblogaamisen alkavan suomessa todenteolla. Se on nyt harvojen ja valittujen puuhaa.

Merkittävän blogin pitäminen vaatii pitkäjänteistä työtä. Siis ihan oikeaa työtä, jolle on varattava huomattavasti aikaa. Hyödyt blogista tulevat melkoisella viiveellä, joten se tavallinen tapa kokeilla viikko tai kaksi ei juuri tulosta tuo.

Sosiaaliset mediat eivät ole demokraattisia

Sosiaalisia medioita pelataan samalla tavalla kuin hakukoneita. Nopein tapa saada paljon huomiota sivuillesi on päästä Digg etusivulle. Hyvällä tarinalla se on paljon helpompaa kuin lehdistötiedotteella. Et tosin voi lähettää sosiaalisen median palveluihin perinteistä lehdistötiedotettasi, mutta sosiaalisen median markkinoijat osaavat markkinoida linkkipyydyksensä Digg etusivulle, jopa 70% tarkkuudella.

Sosiaalinen media on suosituimmuus kilpailua

Sosiaalinen media on suosituimmuuskilpailua, jossa pärjää kiinnostavalla, ajankohtaisella aiheella, joka poikkeaa muusta tarjonnasta.

Wikipediakaan ei ole vapaa markkinoinnista. Osa artikkeleista on jonkinlaisen kaupallisen ajatuksen luomuksia. Lue Artun erinomainen artikkeli Wikipedia pelaamisesta.

Suomessa sosiaalisten medioiden kenttä on vielä täysin auki

Suomeen ei ole vielä ilmestynyt menestyvää artikkelisuodatinta. Blogispotti lienee aktiivisin ja Bongaa.info on eniten Diggin kaltainen, mutta kumpikaan ei tuo onnistuneella artikkelilla kuin muutamia kymmeniä käyttäjiä. Tällä ei ole yhden artikkelin kannalta juurikaan merkitystä. Tilaa siis on merkittävällä tekijälle.

Suomalaisten sosiaalisten medioiden merkitys on vähäisiä, muttei merkityksetöntä. Tässäkin sivussa on napit Spottaa ja Bongaa kansainvälisten Stumblaa, Del.icio.us –nappien lisäksi. Jos pidit artikkelista, niin miksi et lisäisi sitä johonkin sosiaalisen median palveluun?

Korvaanko sosiaaliset mediat hakukoneoptimoinnin?

Verkkopalvelujen markkinointi ei tule helpommaksi, vaan se monimutkaistuu ja laajenee edelleen. Hakukoneoptimointi nojaa yhä enemmän sosiaalisen median markkinointiin, sillä se on tehokkain tapa saada aiheeseen liittyviä linkkejä. Saamalla siis tarinasi leviämään sosiaalisessa mediassa, parannat sivujesi hakukonetuloksia.

Sosiaalinen media markkinointi on osa hyvää hakukoneoptimointia. Sosiaalisen median pelaaminen tulee siis saamaan kovan bisneksen piirteitä.

Tulos

Haluatko parantaa sivujesi hakukonenäkyvyyttä? Tuloksen hakukoneoptimointi saa kävijät löytämään sivusi, kun sen tuotteita tai palveuita etsitään.

Sosiaalinen media markkinointi on hyvää hakukoneoptimointia."



Sivun alkuun