Inventive Design
11.5.2007 Lasse Larvanko

Ilmaisia linkkejä tarjolla joka päivä

Miksi Suomen blogosfääri ei linkitä?

Tälle sivustolle on aivan liian vähän linkkejä. Myös muille hakukoneoptimointia käsittelevillä sivustoille on erittäin vähän linkkejä muista alan sivustoista. Luulen syynä olevan jonkin sortin linkkikateus ja pelko omista hakukonesijoituksista, ne kun tuppaavat olemaan rahan arvoisia. Otan nyt halausotteen puusta ja jaan linkkirakkautta.

Olen jotenkin tuskastunut saamaani huomion vähyyteen. Vaikka lukijoita ja satunnaisia vierailijoita on jo ihan mukavasti, ei linkkejä ole herunut kuin muutama. Ajattelinkin ryhtyä itse aktiiviseksi tässä toimessa ja alan linkittämään saman alan blogeihin ahkerasti.

Miksi linkit toisten blogeihin on hyvää internet markkinointia?

Ihminen on luontaisesti utelias. Jos havaitsen linkin jonkun muun blogissa tänne, niin luen postauksen varmasti. Useimmiten kommentoin postausta, ja jos uskon sisällön olevan lukijoille kiinnostavaa, lisään siihen linkin. Suurin osa blogaajista toiminee näin.

Osallistuminen kasvattaa sekä minun että vastaanottajan blogin hyödyllisyyttä ja kävijämäärää.

Hakukoneoptimoinnista suomessa kirjoittavia blogeja

Tämäkin artikkeli sai pontensa Hakukone kapinallisen päiväkirjasta. Kyseinen postaus sai aikaan muutaman kommentin alan kovilta tekijöiltä. Kuitenkin näiden kommenttien kirjoittajat jäivät ilman hakukoneiden arvostamaa vastakaikua, sillä linkit kommenttien kirjoittajien nimissä olivat suojattu linkkikondomilla (rel=”nofollow” arvo on lisätty linkkeihin, jotta Google ei ottaisi niitä mukaan arvostuksissaan). Itse en käytä kommenttien kirjoittajien nimissä rel=nofollow attribuuttia, sillä haluan kannustaa kommenttiin. Spammiviestien välttämiseksi itse kommenttien linkit tulevat kyllä suojattuina, ehkä turhaakin.

Alan ehdottomalla kunkulla optimointi.com blogissa ja foorumilla keskustellaan varsin avoimesti hakukoneoptimointi aiheista. Nico on ystävällisesti jättänyt jopa foorumin kirjoituksissa kaikista linkeistä rel=nofollown pois. Hienoa Nico.

Hakukoneoptimointia.com oli se paras hakukoneoptimointi blogi, mutta viime aikoina postaustahti on ollut hiljaista. Olemme kuulleet kovasti huhuja sivuston myynnistä suomalaiselle alan yritykselle, joita vahvistaa se että sivustolta ei löydy tätä kirjoittaessa mitään.

Optimointipiireissä paha poika Risto, kirjoittaa omia kokemuksia blogissaan, joka kannattaa katsastaa. Lisäksi Risto osallistuu satunnaisen aktiivisesti kommenteilla alan muissa blogeissa.

Hakukone alan uutisia tulee Nicklas Kosken blogista.

Rahaa netistä tienataan yrittäjän otteella.

Paljon artikkeleita löytyy myös 2kmediat.com-sivustolta, jonka kirjoittaja osallistuu alalla näkyvästi, mutta ei kerro nimeään omilla sivuillaan. Erikoista.

Alla hyviä sijoituksia ovat saaneet myös ilman blogia mm Noframe, Tuktukmedia, hakukoneoptimointi.com ja Brainmedia. Ne saavat linkin kun ajankohtaista materiaalia ilmestyy sivuille.

Uusimpana ja virkistävänä poikkeuksena olen bongannut Marko Polojärven Internet-markkinoijan elämää blogin, joka on ihanan tulinen. Marko kertoo timanttisia viisauksia oikean gurun asenteella.

Kaivoin näitä tämän sivun linkkejä muistista, rss-lukijasta (reader.google.com), Blogilistalta ja googlettamalla hakukoneoptimointi.

Nyt tarjolla linkkejä ilmaiseksi!

En harrasta linkkien vaihtoa, enkä osta linkkejä. Saat kuitenkin linkin, jos sinulla on suomenkielinen, jotenkin aihepiiriin liittyvä blogi. Tee linkki esimerkiksi tälle sivulle, niin lupaan linkittää kaikille, jotka linkkaavat tähän blogiin! Tämä tarkoittaa tavallisesti kahta (trackback postauksesta johon linkität + tekemäni linkki) PR4 linkkiä omalle sivullesi.

En tiedä pudottaako tämä minun sijoituksiani hakukoneissa, mutta en usko. Minulle hakukoneita tärkeämpää ovat kuitenkin ihmiset. Uskon ja toivon tämän herättävän vastakaikua alalla. Saisimmepa keskuudessamme aikaan pöhinää, kun teemme sitä maksua vastaan toisille.

Kommentit

24 kommenttia artikkelista “Ilmaisia linkkejä tarjolla joka päivä”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. PerttuT http://www.projekti55.fi

    Mielestäni pitkän tähtäimen näkökulmasta linkittäminen ulos on vain ja ainoastaan järkevää. Mitä johdonmukaisemmin linkität, niin sitä parempi historiatieto hakukoneiden indekseihin sinusta syntyy. Paljon painotetaan sitä, että pitäisi linkittää arvostettuihin sivuihin, mutta jos asiaa yhtään miettii algoritmin tekijän kannalta, niin se ei tunnu kauhean järkevältä pitkällä tähtäimellä. Se on nopea tapa arvioida sivuston luotettavuutta, mutta todellisia helmiä voi tunnistaa vain pitkän ajan trendeistä ja toiminnan johdonmukaisuudesta. Täten itse ainakin kannatan sitä, että linkittää vain rajusti ulos kunhan pitää aihepiirin haluamanaan.

    Algoritmien kannalta voisi kuvitella jopa, että johdonmukaisuus on paljon tärkeämpää kuin huippulaatu. Jos olisin Google, niin mieluummin nostaisin pagerankkia sivustolle joka linkittää ja kertoo suorastaan tylsistyttävän johdonmukaisesti kapeasti rajatusta aihepiiristä kuin sivustolle joka poimii netistä hittejä vähän sekalaisemmalla seulalla. Josta taas päästään myös siihen, että kunhan sosiaaliset mediat alkavat olla keskeisiä vaikuttimia myös hakukoneiden algoritmeissä, niin linkittäminen diggin ym huippuhitteihin voi olla jopa sivuston hakukonesijoituksen kannalta haitallista.

    Eriäviä mielipiteitä?

  2. Mari Koo aka Marinadi http://marikoo.blogsome.com

    Vastaan kysymykseesi “miksi ei linkitellä tänne” tavisblogaajan näkökulmasta. Kuten varmasti hyvin teidät, meille valtaosalle hakukoneopitiomointi ynnä muu blogilla suoraan tienaaminen on vierasta eikä se kiinnosta. Ja kuten olet todennut, kateus on vankkaa: epäilyttää, jos toiset tienaavat selviä euroja.

    Linkitän lukuisiin blogeihin (ja onhan noita omianikin jo kolme), silloin, kun hyvältä tuntuu. Marinadi-blogissani linkitelen huvikseni ja ilokseni, tuttuihin ja tuntemattomiin, osoittaakseni arvostusta, ilahtuneisuutta, ihailua jne. tai joku teksti sattuu kolahtamaan.

    Kulutusjuhla.comissa taas luon sisältöä muiden blogien avulla. Verrattuna siihen, kuinka paljon sieltä linkataan muualle, niin vähänlaisesti linkataan takaisin. Mutta ei se minua haittaa, koska nimenomaan “hyödynnän” muita sisältöjen tekemisessä.

    Ja mitä tulee linkkivaihtoon, niin mielestäni se on blogeissa kömpelö ratkaisu. Haluan ansaita arvostukseni eli linkin jotenkin muuten kuin vaihtamalla linkkiä. Se vain sotii blogaajan luonnettani vastaan.

    Mutta joka tapauksessa kiitokset tästä blogista: koetan jollain lailla pysyä kärryillä näistä ansaintamahdollisuus-jutuista, joten tällaiset blogit ovat siihen arvokkaita.

  3. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi/

    Perttu: Algoritmien kannalta voisi kuvitella jopa, että johdonmukaisuus on paljon tärkeämpää kuin huippulaatu.

    Näinhän se ideaalitilanteessa olisikin. Valitettavasti se ei taida olla tilanne tällä hetkellä. Uskon kuitenkin oman aihepiiriin linkkaamisen olevan enemmän hyödyllistä kuin haitaksi. Onneksi tämä on minun blogini ja saan tehdä tällä mitä haluan.

    Tällä kirjoituksella yritin ehkä enemmän herätellä muita linkkamaan noin yleensä. Oma sijoitukseni esimerkiksi hakukoneoptimointi sanalla ei ole suoranaisen tärkeää. Minulle riitti osoitus että pääsin blogillani ohi alan isoimmista yrityksistä.

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi/

    Mari Koo: (Muokkasin kommenttiasi, sillä toinen marinadi linkki vei blospottiin, jossa ruudulle välähti vilkkuvia pelastajia ja selain kuoli.)

    Mari Koo: Kuten varmasti hyvin teidät, meille valtaosalle hakukoneopitiomointi ynnä muu blogilla suoraan tienaaminen on vierasta eikä se kiinnosta.

    Kai se ainakin aiheena kiinnostaa vaikka et omilla blogeilla sitä tekisikään?

    Esimerkiksi näillä sivuilla ei ole yhtään mainosta, jos ei muutamaa Amazon-linkkiä lasketa, joten näitä voisi kenties pitää lukijalla epäkaupallisena, vaikka samoilla sivuilla markkinoinkin maksullisia palvelujani?

    Mari Koo:Verrattuna siihen, kuinka paljon sieltä linkataan muualle, niin vähänlaisesti linkataan takaisin.

    Tämä on pelin henki, ei siinä mitään. Jotenkin on vain jäänyt sellainen fiilis että hakukonenoptimointipiireissä pihdataan sitä oman linkin laittamista, niin paljon että se on enemmän haitaksi kuin hyödyksi.

  5. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Unohtui muuten listauksesta Artun erinomainen nettibisnes.info, joka tarjoaa parin viikon välein hyvin tutkitun, kirjoitetun ja muotoillun linkkimagneetin.

  6. Arttu http://nettibisnes.info/

    Kiitos kovasti kehuista ja blogijuttuhini linkittämisestä.

    Itse näen ulospäin linkittämisessä seuraavia etuja:

    - se kertoo terveestä itseluottamuksesta (ei pelätä “kilpailijoiden” huomioimista)
    - Googlen silmissä yhdistytään hyvään naapurustoon
    - ankkuritekstissä ja sen viereisessä tekstissä olevat avainsanat nostavat sijoituksia niillä (yksi Googlen rankkauskriteereistä)
    - myös linkkien kohdesivustojen aiheet auttavat, kuten Perttu sanoo
    - voit saada takaisin linkkirakkautta, kommentoijia ja lukijoita
    - vaikutat lukijoiden silmissä asiaan perehtyneeltä
    - olet lukijoiden silmissä hyvä suosittelija, sisällön filtteri

    Suomen nettimarkkinoijien joukko on melko pieni eikä kunnon keskustelua pääse juuri syntymään netissä muualla kuin optimointi.comin foorumilla ja joskus yksittäisten blogijuttujen kommenteissa. Alalta puuttuu siis suomenkielinen blogien välinen keskustelu. Tämä näkyy linkkien määrässä.

    Näen esimerkiksi tälle sivustolle muutaman mahdollisen strategian/kohderyhmän joka voisi auttaa linkkivajeeseen:

    1. Jutut voisivat olla usein konkreettisempia (esimerkiksi lista WordPressin DoFollow-lisäosan eduista ja vaaroista). Ei asiakkaiden tarvitse ymmärtää aivan kaikkea sisällöstä. Voit silti näyttää pätevältä heidän silmissään vaikka ote olisi teknisempi.

    Tässä on syy miksi en ole vielä itse päässyt linkittämään tänne. Se yleisö jolle suuntaan juttuni on pääasiassa tee-se-itse-ihmiset, jotka tarvitsevat käytännönläheisiä ohjeita.

    Olen lukenut lähes jokaisen juttusi, ja ne ovat minusta sujuvasti kirjoitettuja. Luen kuitenkin myös paljon alan englanninkielisiä blogeja, joten markkinointiin liittyvät asiat ovat yleensä ennestään tuttuja ja laajasti käsiteltyjä jossakin engalnninkielisessä blogissa.

    Järjestämässäsi sisältöäänestyksessä annoin muuten ääneni suunnittelulle, koska minusta olisi tarvetta suomenkieliselle blogille joka käsittelisi web-suunnittelun kikkoja perusasioita syvemmältä (lukisin mielelläni esim. parhaista CSS-fonttimäärityksistä yms.).

    B2B-aloilla blogijutut kannattaa monesti suunnata kilpailijoille ja opiskelijoille, koska asiakkaat ovat yleensä surkeita linkittäjiä eikä ala välttämättä edes juuri kiinnosta heitä. Silti jutut voivat luoda potentiaalisille asiakkaillekin vaikutelman asiantuntemuksesta.

    2. Yksi mahdollinen yleisö on kansalaisjournalismista ja uusimmista web 2.0 -palveluista kiinnostuneet (Media=blogi, Kari Haakana yms.). Tämä vaatisi paitsi aktiivista uutisten seuraamista niin myös suht’ epäkaupallista näkökulmaa eikä ehkä siksi tekisi kovin euroisaa vaikutusta potentiaalisiin asiakkaisiin. (Tosin vrt. miljoonabudjetteja ohjailevan Dagmarin blogit.)

    Ehkä tätä strategiaa voisi soveltaa yksittäisiin postauksiin? Noissä journalistien, mainostoimistolaisten yms. 2.0-pöhinäisissä keskusteluissa nimittäin viljellään auliisti linkkejä.

    3. Ratsasta yksittäisillä brändeillä. Itse olen parhaillaan tekemässä tutkimusta StumbleUpon-markkinointia koskevaa artikkelia varten. Jos kirjoittaisit vinkkejä tai ohjeen jonka avulla kuka tahansa voi käyttää StumbleUponia sivujensa markkinointiin, voisin linkittää siihen. Eli blogijuttu per brändi (joka mainitaan otsikossa).

    (Viime päivinä muuten suosituin blogiini johtava Google-hakusana on ollut “Wikipedia”. Eli kävijöitä on tullut mukavasti vaikka linkin artikkeliin olenkin toistaiseksi saanut vain sinulta.)

    4. Yksi linkittävä kohderyhmä on nuoret markkinoijat ja suunnittelijat, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan mistään PageRank-vuotohömpästä.

    Luulen että “nuoriso” on pelastus kansalliseen linkkivajaukseen — paljolti siksi että bloggaaminen ja linkitys on useimmille heistä paljon tutumpaa ja luontevampaa kuin nykyisten alan vaikuttajien ikäluokille.

    Tälle kohderyhmälle otollisia postauksia olisivat esimerkiksi kuinka-kuka-tahansa-voi-[...]- ja helppo-tapa-[...]-kaavojen artikkelit. Vaarana on sama kuin pöhinäväelle kirjoittaessa: asiakkaat saattavat hämmentyä, jos sisältö ei ole tarpeeksi ammattilaismainen.

    ***

    Parhaimmalta strategialta tuntuu minusta muille suunnittelijoille ja markinoijille kirjoittaminen niistä aiheista jotka tunnet kaikkein parhaiten.

    Kun vielä pidät tekstin riittävän yleistajuisena ja käytät ul- ja ol-elementtejä, saat linkkejä aloja opiskelevilta, uraansa aloittavilta ja ehkä joskus myös vanhoilta toimijoilta. Varmaan myös minulta jos juttusi sopii omalle kohderyhmälleni.

    Vaihtoehtoinen tapa kalastaa linkit olisikin sitten varmaan pöhinäväkeä puhutteleva puhdas uutisblogi, joka keskittyisi sosiaalisen median verkkopalveluihin ja niiden käyttöön markkinoinnissa.

  7. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Artun asiallinen täyslaidallinen sai minut taas pohtimaan blogin fokuksen laajuutta. Kovasti koitan kertoa kaikille kaikesta, jolloin tekniset yksityiskohdat eivät saisi olla pääosassa. En myöskään näe mielekkäänä kertoa esimerkiksi viimeisimpiä css-kikkoja, sillä web-standardit alkavat olla jo melko vakiintunutta touhua, ja niissä olisi mentävä aika syvälle tarjotakseen lukijalle konkreettista hyötyä.

    Ei linkkien vähyys ole sinänsä mikään ongelma, eikä linkit ole itsetarkoitus. Linkkien puute vain vaikeuttaa keskustelua muualla, kuin näillä sivuilla. En tiedä onko suomen hyvin niukassa yritysblogien kentässäkin jotakin samaa linkkauksen pelkoa. Suomessa perinteisten medioidenkin verkkopalveluissa käytetään linkkiä hyvin niukalti, ja usein jutun lopussa.

    Lukijakunta (tai ainakin PerttuT :P) osallistuu aktiivisesti kommentointiin täällä ja se on hienoa.

    Mari Koon kommentti: ” Ja kuten olet todennut, kateus on vankkaa: epäilyttää, jos toiset tienaavat selviä euroja.”

    - saattaa silti olla se perimmäinen syy. Suomessa aktiivisesti blogaavat eivät ole juuri ollenkaan rahallisesti motivoituneita. Suurin osa lienee opiskelijoita, ja/tai isommissa yrityksissä tai instituutioissa töissä, ja blogaaminen on harrastus, joka tosin otetaan tosissaan.

    En ole muuten blogissa juurikaan käsitellyt rahastusmalleja, sillä en näe esimerkiksi tämän blogin koskaan voivan tuoda suoranaisesti niin paljoa rahallisesti että näkisin sen kaupallistamisen mahdollisena. En toki pidä kaupallistamista millään muotoa huonoa tai paheksuttavana.

    Minulle antamisen ansaintalogiikka kiteytti oman blogin lähtökohtia, ja kenties peilaan muiden blogeja liikaa saman ajatuksen pohjalta. Yritän tässä jotenkin perustella ettei kaikki blogaajat haluaisi huomiota, lukijoita ja yhteisöllisyyttä, mutta kai se kaiken julkisen toiminnan takana on edes jonkinlainen huomion kaipuu. Mikäli näin on, voi tämänkin blogin fokus olla suhteellisen laajasti markkinointiin keskittyvä.

  8. 2K http://www.2kmediat.com/kkmediat/

    Paljon artikkeleita löytyy myös K2mediat-sivustolta

    Arvostaisin suuresti jos korjaisit ankkuritekstin. Palvelun nimi on “2kmediat.com”.

    Oikeinkirjoituksen suhteen kannattaa olla tarkka, sillä maailmalta löytyy useitakin yrityksiä joiden nimissä pyörivät termit 2k / k2 + media /mediat… Valitettavasti etenkin suomessa monelle tuottaa hankaluuksia panna 2 ja k oikeaan järjestykseen ;)

    , jonka kirjoittaja osallistuu alalla näkyvästi, mutta ei kerro nimeään omilla sivuillaan. Erikoista.

    Hyvin harvoin kaupallisella (yritys)sivustolla kerrotaan henkilöstä / henkilöistä, vaan keskitytään yritykseen.

    2kmediat.com-palvelussa (kuten muissakin “KK Mediat-palveluissa”) jokaisen sivun alalaidassa oleva copyright-statement on mielestäni riittävän selkeä kertomaan kuka /mikä taho on sisällön tuottanut.

    Nimen/nimikirjoituksen 2k käytössä tavoitteena ei ole sitoa nikkiä yhteen ja määrättyyn henkilöön, vaan yritykseen. Todellisuudessa usealla henkilöllä on pääsy (ja mahdollisuus) kirjoittaa nikin 2k alla, joten miksi sitoa se määrättyyn henkilöön?

    Anyway, kiitos ja kumarrus linkkirakkaudesta ;)

    -2k / kk mediat -

  9. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi/yrityksesta/lasse-larvanko/

    2k korjasin kirjoitusasun. Pahoitteluni virheestä.

    Itse kaipaan hyvin paljon ihmisiä. Töitä tehdään kuitenkin ihmisten ei yritysten kanssa. Ymmärrän hyvin pointin että halutaan tuoda yritystä, ei sen ihmisiä esille, mutta kyllä jokin inhimillinen tarttumapinta on omasta mielestäni hyväksi yritykselle.

  10. Mari Koo http://marikoo.blogsome.com

    Kai se ainakin aiheena kiinnostaa vaikka et omilla blogeilla sitä tekisikään?

    Jep, toki, mutta minua varmaan enemmän kuin monia muita blogaajia.

    Ja Arttuhan tuossa toi esiin hyviä pointteja:

    Parhaimmalta strategialta tuntuu minusta muille suunnittelijoille ja markinoijille kirjoittaminen niistä aiheista jotka tunnet kaikkein parhaiten.

    Eli hakukoneoptimoinnista kirjoittavien pitäisi myös pyrkiä olemaan aktiivisia muissakin blogeissa ja herättelemään kiinnostusta sillä suunnalla aihevalinnoilla ja kommenteilla, jos mielii linkityksiä.

    Kirjoitit: Yritän tässä jotenkin perustella ettei kaikki blogaajat haluaisi huomiota, lukijoita ja yhteisöllisyyttä, mutta kai se kaiken julkisen toiminnan takana on edes jonkinlainen huomion kaipuu.

    Onhan tätä maailmalla tutkimuksilla pyritty selvittämään. Melkoisen suuri osa ilmoittaa kirjoittavansa itselleen ja tutuilleen, eli toki halutaan lukijoita. Ja ainakin itse uskon siihen, että jonkinlaista yhteisöllisyyttä jokainen blogaaja tavoittelee. Toiset enemmän, toiset niukalti.

  11. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi/

    Kai tämä viesti lähti siitä, että olin mielestäni niin tehnyt, mutta huonolla menestyksellä.

    Toki pitää vielä pitää mielessä se vaihtoehto, ettei tämän blogin sisältöä pidetä riittävän hyvänä ollakseen linkin kohteena.

    Tämä postaus on saanut pientä värinää aikaiseksi hakukone.biz:ssä ja Viisi syytä miksi suomi ei linkitä.

  12. Inventive Design | Web 2.0 = on sosiaalinen media, ei kuluttajatuottoinen sisältö http://www.inventive.fi/web-20-on-sosiaalinen-media-ei-kuluttajatuottoinen-sisalto/

    [...] viime viikolla jutun Ilmaisia linkkejä tarjolla joka päivä, ja valittelin linkkien vähyyttä. Kirjoitus sai aikaa kommentteja, kävijöitä, linkkejä ja [...]

  13. Kari A. Hintikka http://www.matrixx.fi/

    Miten niin ei linkitetä?

    Olen voimallisesti eri mieltä. Useimmat säännöllisesti lukemani suomalaisblogit (parisenkymmentä) tarjoavat jo avausnäkymässään listan omista suosikkiblogeistaan.

    Niinikään suomalaisbloggaajat viittaavat toisiin blogimerkintöihin mielestäni kiitettävän rehdisti sen sijaan että toisen blogin merkintöjä käytettäisiin ‘omina’ löytöinä.

    Niinikään kotimainen blogilinkitys on aika laajaa ja teemat ylittävää.

    Esimerkiksi kun omassa tulevaisuutta käsittelevässä matrixx-blogissani kirjoitan vaikka ennakointitekniikoista jalkapallon MM-voittajan ennustamiseksi etukäteen, niin lukijoita saapuu statistiikan mukaan urheilusaiteilta.

    Tai kun kirjoitin talvella keinoista, miten Formula-ajot näkee maksutta netitse, niin merkinnästä tuli matrixxin suosituin: reilut 400 kävijää.Iso osa kävijöistä tuli linkkien kautta blogeista, joista en ollut aiemmin kuullutkaan.

    t. Kari

    PS. Blogisi on muutoin mainio, mutta kommenttiotsikkokenttä olisi metka, ihan jo ruutuluettavuuden kannalta.

  14. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi/yrityksesta/lasse-larvanko/

    Kari: Tämä postaus lähti liikkeelle omasta tilanteesta, ja se on nyt muuttunut.

    Kokonaisuudessa Suomessa blogeissa linkitys on kestävällä pohjalla, mutta hakukoneoptimointi alan blogeissa tämä on vieläkin vähäistä, ja siksi julkinen keskustelu on hiljaista.

    Kommenttiotsikko otetaan harkintaan.

  15. nico http://www.optimointi.com/uutiset/

    “Minulle hakukoneita tärkeämpää ovat kuitenkin ihmiset.” Hyvä Lasse! Olen samaa mieltä ja mm siksi minulla on aina hauskaa optimointi.com:in miiteissä :-)

  16. Olli http://rahaa-netista.blogspot.com

    Kiitos linkistä. En viitsi turhaan pistää linkkiä takaisin sivullesi viestiin, joka ei muuten käsittelisi jotakin sivustosi aihetta. Mutta pistän kyllä linkin takaisin, kunhan saan vain aiheeseen sopivan kirjoituksen aikaiseksi. :)

  17. Web2Vinkit http://www.inspiroi.net/web2vinkit/

    Hei!

    Kiitos hyvästä listasta.

    Tietääkö kukaan onko olemasa ja mistä löytyy suomenkielisten DoFollow-blogien lista.

    Itse olen englanninkielisellä blogillani saanut hyvin kävijöitä ja linkityksiä DoFollow-linkkilistojen avulla.

  18. 10 suosituinta artikkelia internet-markkinoinnista | Inventive Design http://www.inventive.fi/10-suosituinta-artikkelia-internet-markkinoinnista/

    [...] Ilmaisia linkkejä tarjolla joka päivä [...]

  19. Kapinallisen Päiväkirja » 10 Blogia Joita Ilman Sä Et Voi Elää http://77.240.21.175/?p=20

    [...] käytettyä mallia jossa oma laskeutumissivu on blogi. Ovelaa, vai onko? No, vaikka Lasse minua pihtariksi haukkuikin niin täytyy sanoa että kyllä se Inventive blogi hyvä blogi on. Löydän sitä itsenikin [...]

  20. Haku ei elä vakuumissa | Hakukoneet: optimointi, mainonta ja mittaus http://blog.leevikokko.com/2008/04/19/haku-ei-ela-vakuumissa/

    [...] ovat tärkeitä arviointikriteereitä. Linkkisuosion systemaattisesta rakentamisesta on kirjoitettu Suomessakin jo kiitettävästi, maailmalla kilometrikaupalla. Sekä sisään- että ulospäin suuntautuvat linkit auttavat [...]

  21. Tommi Heinonen http://www.sarvikuono.com

    Aloin miettimään mainitsemaasi asiaa ja tajusin, että tämä on ensimmäinen suomenkielinen postaus varmaan kuukauteen. Linkittelen kohtuu ahkerasti ja välillä tulee kommentteja linkkeineen vaihdettuakin, mutta vain ulkomaalaisten sivustojen kanssa. Teen paljon hakukoneoptimointia ja asiakkaat ovat ulkomaisia yrityksiä tai Suomessa toimivia pääkonttoriaan ulkomailla pitäviä yrityksiä ja tällöin liikennettä haen lähinnä Suomen rajojen ulkopuolelta.

    Hmm… ehkäpä pitäisi kunnostautua asiassa varsinkin, kun aloitin uuden yritysblogin.

  22. Linkkirakkauden jakamista | FinnBlogger http://www.finnblogger.com/vinkkeja-blogistille/linkkirakkauden-jakamista/

    [...] yli neljä vuotta siten Lasse Larvanko ihmetteli, miksi Suomessa linkitetään vähän toisten sivuille. Hän näki syyksi “jonkin [...]

  23. Juuso Kataja http://www.verkkotaikurit.fi

    Oletko ajatellut tehdä tästä kirjoituksesta follow-upia? Avaten hieman kuinka juuri tämä sivu on kehittynyt hakutuloksissa vuosien varrella?

  24. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Tunnustetaan että tämä blogi on täysin retuperällä. Aikeita on aina välillä ollut, mutta jatkossa bloggaamiset tapahtuu http://www.tulos.fi/artikkelit puolella.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Saisimmepa keskuudessamme aikaan pöhinää, kun teemme sitä maksua vastaan toisille."



Sivun alkuun