Inventive Design
21.11.2007 Lasse Larvanko

Internet-markkinointi rakettitiedettä?

Halpaa, nopeaa ja kontroloimatonta markkinointia

Perinteinen markkinointi on olevinaan rakettitiedettä. Ei sen monimutkaisuuden tai vaikeuden takia, vaan tavoitteiden saavuttamisen logiikka on sama kuin avaruuslennossa.

Internet-markkinointi

Internet-markkinointi tulisi olla kustannustehokasta, tuloshakuista ja ennustettavaa. Perinteinen bannereihin ja kampanjasivustoihin perustuva internet-markkinointi ei taida olla tätä?

Internet-markkinoinnin ongelma

Tehdään yksi suuri kampanja, ja pyritään varmistetaan sen toimiminen kaikella mahdollisella tavalla. Näin markkinoinnista tulee rakettitiedettä. Asetetaan tavoite riittävän korkealle, ja testataan ja muokataan kunnes viesti on mahdollisimman ympäripyöreä sopimaan kaikkien suuhun.

Rakettitiedettä?

Samaan tapaan rakennetaan avaruusohjelmia. Yksi suuri tavoite ja pidetään virhemarginaali mahdollisimman alhaisena. Yksi virhe saattaa tappaa astronautit ja hyvin kalliin avaruusohjelman. Onko internet-markkinoinnilla muuta yhteyttä avaruusohjelmaan, kuin lupaus kuusta taivaalta ja paljon tulta ja savua?

Internetissä onnistumisen ei tarvitse olla varmaa

Testaaminen, kokeileminen ja muokkaus on hyvin halpaa, ja ainoa oikea tie parhaaseen tulokseen. Internetissä ei ole järkeä rakentaa erittäin kallista markkinointikampanjaa ja toivoa sen onnistuvan. Avaruusohjelmassa tarvitaan 10 testaajaa yhtä ohjelmoijaa vastaan, ei markkinoinnissa.

Anna asiakkaan kertoa mikä on oikein

Markkinointi helpottuu kummasti kun ei tarvitse valita yhtä ja ainoaa viestiä ja tapaa markkinoida. Kaikki paukut eivät mene kerralla savuna ilmaan.

Sen sijaan että rakennetaan monumentaalinen suuri ja testattu – yksi ja ainoa markkinointiviesti (sukkula) kommunikoidaan asiakkaan kanssa joukolla pieniä, halpoja, nopeita ja kohdennettuja markkinointiviestejä (sateliitti).

Pienen viestin ei tarvitse mennä perille kuin hyvin pieneen kohderyhmään ja ammutuista viesteistä ja kommunikaatiosta vain hyvin pienen osan tarvitsee tuottaa. Nämä osuneet viestit ovat niitä helmiä, joiden kehittämistä jatketaan, edelleen halvoin ja nopein keinoin.

Ei enää epäonnistuneita markkinointikampanjoita

Markkinoinnin ollessa jatkuvaa, ei tule yhtä onnistunutta tai epäonnistunutta avaruusohjelmaa vaan joukko jokapäiväistä kanssakäymistä, joista osa onnistuu paremmin kuin toiset.

Yritysbloggauksessa kaikki kirjoitukset eivät onnistu yhtä hyvin. Osa ei saa aikaan yhtäkään kommenttia, ei yhtään RSS-tilausta eikä oikeastaan yhtään mitään. Osa artikkeleista herättää keskustelua voimakkaasti, ja saa aikaan näkyvyyttä muualla.

Halvan ja nopean välineen käyttö saa enemmän tulta alleen jos epäonnistumisen pelko häviää välineen käytöstä. Voin kirjoittaa kokeellisempia artikkeleita ja todeta niiden vaikutukset mitattaviin tuloksiin.

Nykyaikainen internet-markkinointi lyhyesti

  • saa suututtaa muita
  • on halpaa – sissimarkkinointia
  • ei tavoittele kaikkia
  • ei ole kallista
  • useita samanaikaisia erilaisia viestejä eri kohderyhmille

Onko internet-markkinoinnilla muuta yhteyttä avaruusohjelmaan, kuin lupaus kuusta taivaalta ja paljon tulta ja savua?"



Sivun alkuun