Inventive Design
30.4.2007 Lasse Larvanko

Kannattaako verkkoluetteloihin ja yrityshakupalveluihin sijoittaa?

Mikä on ROI verkkoluetteloissa vs hakukonemarkkinointi ja hakukoneoptimointi

Sain soiton tuntemattomasta numerosta, joka alkoi lupaavasti kuulostaen potentiaaliselta asiakkaalta. Puhelimen toisessa päässä olikin verkkoluettelon myyntimies, joka yritti myydä minulle mainospakettia uudessa verkkoluettelossa, joka takaisi parantavan minun hakukonesijoitusta. Aloin miettiä verkkoluetteloiden mielekkyyttä markkinoinnissa.

Sain puhelussa muutaman ihan asiallisen neuvon luettelomedian kategorioista, johon en itse ollut jaksanut käyttää aikaa. Luvatussa hakusijoituksesta kehotin myyjää kokeilemaan ”verkkopalvelujen suunnittelu” -haulla kumpi tarjoaa paremman näkyvyyden, heidän myymänsä palvelu vai allekirjoittanut:

www.fi 1. Verkkopalvelujen suunnittelu

msn.fi 1. Verkkopalvelujen suunnittelu

Yahoo 2. Verkkopalvelujen suunnittelu

Google.fi 3. Verkkopalvelujen suunnittelu

Vihtori.fi 4. Verkkopalvelujen suunnittelu

Pääsimme pian yhteisymmärrykseen ettei maksaminen kannattanut, mutta näkyvyyden saisin toki ilmaiseksikin.

Verkkoluetteloiden myynti on hyvin paljon helpompaa kuin hakukoneoptimoinnin myynti

Verkkoluettelon mainoksen myynti on helppoa, nopeaa ja ymmärrettävää. Siksi niiden ostaminen on houkuttelevaa ja tuntuu hyvältä idealta.

Kaikki tuntevat keltaiset sivut ja muut puhelinluettelomaiset palvelut, ja ymmärtävät niissä mainostamisen maksavan. Samalla kun soittaja ”tarkistaa” yhteystietosi, hän saattaa näppärästi kaupata mainospakettia näillä sivuilla. Tämä ei sinänsä ole kovinkaan epäeettistä, mutta mainosten kannattavuudesta en voi olla kuin yhtä mieltä.

Verkkoluettelot tuovat hyvin vähän liikennettä sivuille

Pohdimme yhdessä erään asiakkaan kanssa verkkoluetteloiden mielekkyyttä, ja sanoin hänelle epäileväni niiden tehoa, mutta että asia kannattaisi tarkistaa kävijätilastoista.

Sivustolle oli ostettu mainoksia vähän jokaisesta luettelomedioista, joka oli sitä tajunnut myydä, mutta kaikki luettelomediat toivat sivuille vain 300 kävijää vuodessa! Siis alle yhden per päivä. Paraskin tunnettu luettelomedia toi viitisenkymmentä kävijää vuodessa, siis noin yhden per viikko.

Kannattaako tällaisesta maksaa?

No se riippuu hyvin paljon kuinka, moni vierailija tekee ostoksen, myytävästä tuotteesta ja sen katteesta. Tämä on jokaisen itse helposti laskettavissa.

Samaan aikaan vanhanaikaiset hakukoneoptimoimattomat sivut keräsivät Googlelta yli 3000 kävijää vuodessa. Siis kymmenkertaisesti luettelomedioihin verrattuna.

Miltei kaikkiin yrityshakupalveluihin pääsee ilmaiseksi

Käytä ilmaisia verkkoluetteloita. Tietojen näpyttäminen lomakkeelle vie kymmenisen minuuttia ja saat aikaiseksi valitulla hakusanalla ja ankkuritekstillä aidon linkin. Tämä varmasti kannattaa, vaikka hakukoneet eivät luettelomedioita paljon arvostakaan. Saat näillä ilmaisilla osumilla hyvin lähelle saman määrän kävijöitä, ja saat saman linkin parantamaan hakukonenäkyvyyttä.

Lisää siis sivusi kaikkiin ilmaisiin luettelomedioihin.

Mainostus luettelomediassa vai hakukoneoptimointi?

Parantamalla perinteisten sivujen hakukonetuloksia kymmenellä prosentilla onnistuu helposti kotikonstein omia sivuja parantamalla, Tässä nopea tapa parantaa hakukonenäkyvyyttä. Kymmenen prosentin nosto toisi esimerkkitapauksessa enemmän kävijöitä kuin luettelomedian mainosmäärän tuplaaminen.

Hakukoneoptimointi + ilmaiset linkit luettelomediasta, niin saat molemmista parhaat puolet.

Mainostus hakukoneissa

Tämä on parempi vaihtoehto, kuin mainostus luettelomedioissa, mutta vaatii mainostajalta melkoisesti aikaa paneutua asiaan, jotta rahat eivät menisi harakoille. Siksi hakusanamainontaa en voi suositella sellaiselle, joka haluaa vain ostaa ja unohtaa. Nopeita ratkaisuja kaipaaville sivujen hakukoneoptimointi tuo paljon paremman vastineen rahoilleen.

Tiedä mitä ostat

Testaa, mittaa ja analysoi. Siinä eväät hyvään markkinointiin. Luettelomediosta mainostilan osto niiden helppouden takia on melko varmasti huonoa markkinointia, mutta muista tutkia niitä kävijätilastoja.

Luettelomediat ovat kuin hakukoneita hakukoneiden sisällä. Hyvin pieni osa ihmisistä käyttää suoraan luettelomedian hakupalveluita, ja näissä maksetut mainokset tuovat taatusti hyvää näkyvyyttä. Puhelinmyyjien agressiivinen mainostus parantaa näkyvyyttä Googlatessa onnistuu aivan yhtä hyvin tai huonosti niillä ilmaisillakin linkeillä.

Oliko artikkelista apua? Tilaa tulevatkin artikkelit sähköpostitse tai rss-lukijaasi.

Kommentit

9 kommenttia artikkelista “Kannattaako verkkoluetteloihin ja yrityshakupalveluihin sijoittaa?”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. PerttuT http://www.projekti55.fi

    Viime aikoina olen törmännyt jopa varsin ammattitaitoisiin hakemistomyyjiin (esim Suomenyritykset.fi), jotka ymmärtävät hakukoneoptimoinnin merkityksen. Moni iso hakemistohan ei anna lainkaan Google-hyötyä yrityksen sivustolle, koska ei salli Googlen indeksoida omia sivustojaan vapaasti. En tiedä mikä on esimerkiksi Eniron tai Inoan tilanne nykyisin (?).

    Perinteisten, isojen hakemistojen kohdalla hyötysuhde on tosiaan helppo laskea niistä tulevista kävijöistä. Itselläni on esimerkiksi kokemusta hakemistosta, jonka kautta tuli vain kymmenkunta kävijää kuukaudessa, mutta näistä kävijöistä useampi jätti tarjouspyynnön yritykselle.

    Tällöin kova hinta saattaa jopa kannattaa maksaa. Mutta pitäisin tuollaista tilannetta kuitenkin poikkeuksena säännöstä, koska useimmat yrittäjät varmasti maksavat hurjia hintoja muutamasta kävijästä jotka eivät tuo lainkaan bisnestä.

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Kerroit hyvän pointin kontaktien laadusta. Joskus hyvin pieni määrä kävijöitä tuo hyvin suuren määrän arvokkaita kävijöitä.

    Minua kuohuttaa tahaton tai tahallinen hakukoneiden toiminnan väärin ymmärtäminen ja sen käyttäminen myyntiargumenttina omien luetteloiden myyntityössä.

    No onpa alla kuultu suurienkin toimijoiden keskuudessa hurjempia myyntiargumentteja, kuten että jokin yritys on ostanut kaikki Googlen suomen hakutulokset kyseisellä sanalla, ja nyt he välittävät niitä eteenpäin :P

    Villissä lännessä ammutaan lonkalta.

  3. nico http://www.optimointi.com/uutiset/

    Lisäsin lähinnä kokeilumielessä yhden englanninkielisen sivun 1000 hakemistoon (ostetu palvelu). Sivuilla oli ennen lisäystä noin 100 kävijää päivässä ja nyt lisäyksen jälkeen edelleen noin 100 kävijää päivässä :-)

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi/

    Nico: Oliko tuhannella linkillä vaikutusta hakukonesijoituksiin tai Pagerankkiin?

  5. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    SEOmozin Rand kertoo oman näkemyksensä luetteloiden hyödyllisyydestä:

    Directory link building

  6. nico http://www.optimointi.com/

    “Oliko tuhannella linkillä vaikutusta hakukonesijoituksiin tai Pagerankkiin?”

    Nada!

  7. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Näin vähän arvelinkin.

    Löytyyköhän keneltäkään esimerkkejä hakutuloksiin oikeasti vaikuttavista suomalaisista hakemistoista?

  8. Parasta hakukoneoptimointia on laadukas sisältö | Inventive Design http://www.inventive.fi/parasta-hakukoneoptimointia-on-laadukas-sisalto/

    [...] verkkoluettelolinkkeihin perustuvaan näkyvyyteen nojaavat yritysesittelysivut jäävät armotta uuden julkaisutoimintaa [...]

  9. Tejo

    Nyt tätä luettelomedianäkyvyyttä on saatu googleen niin paljon että yleensä firman nimellä (etenkin pienemmän firman) haettaessa pari ensimmäistä sivua tuloksista on hakukoneiden yhteystietosivuja. Joskus jää firman oma kotisivu tuloksissa näiden jalkoihin ihan 100-0. Ei hyvä kehitys tavallisen, jostain firmasta tietoa esim. ostopäätöksen tueksi etsivän, surffailijan näkökulmasta. Singaali/kohina-suhde on huono.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Lisää siis sivusi kaikkiin ilmaisiin luettelomedioihin."



Sivun alkuun