Warning: fopen(/home/int2000/d/21734/html/wp-content/plugins/social/debug_log.txt): failed to open stream: Permission denied in /home/int2000/d/21734/html/wp-content/plugins/social/lib/social/log.php on line 23 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/int2000/d/21734/html/wp-content/plugins/social/lib/social/log.php on line 24 Inventive DesignKutistuuko pitkä häntä?

Inventive Design
21.5.2007 Lasse Larvanko

Kutistuuko pitkä häntä?

Kymmenen suurinta sivustoa vie 40% sivulatauksista

Julistin pitkän hännän mullistaneen markkinoinnin, mutta nyt näyttää suurimpien sivustojen kasvaneen yhä suuremmiksi. Mistä tässä on kyse?

Compete.comin mukaan 10 suurinta sivustoa on kasvattanut markkinoitaan viidessä vuodessa 31% kaikista sivulatauksista 40% sivulatauksista. Sivulataukset ovat kehno mittari, mutta ehkä se kertoo kuitenkin trendin oikein. Suuret sivustot ovat suurempia kuin aikaisemmin. Tarkoittaako se että pitkä häntä kutistuu?

Pitkä häntä 10 suurinta sivustoa on yhä suurempia

Compete.com: 10 suurinta sivustoa on suurempia kuin viisi vuotta aikaisemmin, kun mittaustapana on sivulataukset.

Myspace ja muut sosiaaliset mediat toivat suurimman osan kasvusta kymmenelle suurimmalle sivustolle. TJ Mahoney toteaakin pitkän hännän kasvaneen, mutta sosiaalisten medioiden kasvattaneen päätä suuremmaksi.

Tukevatko hakutulokset suuruuden ekonomiaa?

Hakiessa mitä tahansa löytyy hakutulosten kärkipäästä Wikipedia. Suurten sivustojen suosio hakutuloksissa ei tule laskemaan. On siis hyvä aika opetella Wikipedia markkinoinnin aakkoset. Paras tapa päästä ohi Wikipediasta on tarjota kohdennettua, laadukasta sisältöä aiheesta.

Suuret sivustot kasvavat suuremmiksi

Sosiaaliset palvelut kannustavat monella tavalla suureen sivulatausmäärään, niin sosiaalisen luonteensa, kuin huonon teknisen toteutuksen (MySpace). Suosituimmat alan palvelut, kuten Google kasvattavat suosiotaan, vieden suuremman osan kaikista käyttäjistä. Suosittujen palvelujen kasvu todistaa, että edelleen on hyvä olla suurin, mutta se ei ole ainoa tapa menestyä.

Kutistuuko pitkä häntä todella?

Suurimmat sivustot ovat suurimpia pitkän hännän takia, ei koska ne ovat sen kärjessä. Sosiaaliset mediat koostuvat hyvin suuresta joukosta vähän huomiota saavista sivuista, joista koostuu suosittujen sivujen kanssa valtaisan suosittu sivusto. Tämä tukee pitkän hännän teoriaa.

Sosiaaliset suodattimet kasvattava suosiotaan

Valtavasti hyvää sisältöä katoaa pitkään häntään. Vanhastaan pitkästä hännästä tuli poimituksi käytännössä hakukoneiden tai markkinoinnin ansiosta. Nyt sosiaaliset mediat voivat periaatteessa nostaa kultakimpaleita pitkän hännän päästäkin. Sosiaalisten medioiden käyttö markkinoinnissa lisääntyy nopeasti sosiaalisten medioiden suosion kasvaessa.

Sosiaaliset mediat kasvavat suuremmiksi ja niiden tuoma huomio yhdelle sivulle/sivustolle tuo valtaisan lyhytaikaisen käyttäjämäärän kasvamisen. Näiden satunnaisten käyttäjien käännyttäminen lukijoiksi ja asiakkaiksi on se haaste.

Internet-markkinointi perustuu pitkään häntään

Blogit ja muut erittäin kohdennetut markkinointivälineet toimivat jatkossa yhä paremmin juuri kohdentumisen ansiosta, eikä se ole heikkous.

The Viral Garden kiteyttää hyvin:

As you move down the long-tail, your marketing becomes less about the product, and more about the people.”

Ja kuten Seth Godin on julistanut jo pitkään, ei perinteinen voimaan perustuva mainosideologia sovi nettiin. Innovaatio on halvempaa kuin mainostus. Sen sijaan The Viral garden jatkaa:

Social Media helps correct this problem, by letting specific people communicate with specific markets. It lets companies and customers find each other, and have a conversation.”

Tässä osuttiin ytimeen.

Sosiaalisten medioiden käyttö markkinoinnissa lisääntyy nopeasti."



Sivun alkuun