Inventive Design
11.6.2007 Lasse Larvanko

Mainostamisen hyödyistä puolet hukkaan ilman julkaisutoimintaa

Web 2.0 markkinointi osa 4: Julkaisemisella on parempi ROI kuin mainostamisella

Kontaktien ostaminen mainoksilla on helppoa. Mainosten ostaminen on suurimmaksi osaksi hukkaan heitettyä rahaa. Seuraavassa kerron miksi ja miten saat mainokset tuottaman tulosta vielä vuosien jälkeen.

Pelkällä push-mainonnalla saat nopeasti huomiota ja hyvin tehtynä tulostakin. Tämä saattaa olla riittävästi, mutta samalla tuhlaat tavattomasti netin potentiaalia.

Parhaan tuloksen saat yhdistämällä julkaisutoiminnan ja mainostamisen

Julkaisutoiminta perustuu antamisstrategiaan

Parhaan tuloksen rahoille antaa pull-tyyppinen antamisstrategiaan perustuvan, käyttäjää hyödyntävän sisällön luominen. Antamisella luodaan kohderyhmää kiinnostavaa ja auttavaa sisältöä, kuten tämä blogi ja annetaan se kaikille ilmaiseksi. Julkaisua kannustetaan levittämään edelleen sosiaalisissa medioissa ja kertomaan siitä kavereille. Lisää aiheesta 10 syytä miksi antamalla ilmaiseksi tienaa eniten.

Blogi on kasvava, luotettava ja osallistuva julkaisu

Julkaisutoiminnalla pyritään kasvattamaan luottamusta herättävä julkaisu, joka saa kävijöitä osallistumaan palvelun ja sen yhteisön luomiseen.

Julkaisemisella tarkoitan lukijalle hyödyllisen sisällön tuottamista. Esimerkiksi tämä blogi on julkaisutoimintaa. Tuotan artikkeleita, joista on hyötyä lukijoille. Julkaistut artikkelit herättävät lukijat osallistumaan julkaisutoimintaan kommenteilla. Ensimmäisen kolmen – neljän kuukauden ajan mainostaminen olisi ollut huomattavasti tehokkaampi keino saada huomiota kuin julkaisutoiminta.

Julkaisemisen ROI vs. mainostaminen

Pitkäkestoinen julkaiseminen tuottaa aikaa myöten suuremman määrän laadukkaita kontakteja pienenevin kustannuksin, kun taas mainostamisen hinta netissä jatkaa kasvuaan vielä pitkään tulevaisuudessa.

Julkaisemisen ROI vs. mainostaminen

Julkaisemisen kustannukset ovat julkaisutoiminnan alussa huomattavasti korkeammat per saatu kontakti kuin mainostamisessa. Kriittisen pisteen jälkeen julkaiseminen muuttuu huomattavasti edullisemmaksi markkinoinniksi kuin mainostaminen.

Tilaajat ovat arvokkaampia kuin suuret kävijämäärät

Tilaajat voivat olla rss-syötteen tilaajia, uutiskirjeen tilaajia tai muuten säännöllisesti julkaisua lukevia. Tilaajien kasvaessa tavoitat samalla vaivalla ja kustannuksilla yhä suuremman määrän luottavaisia ihmisiä. Tilaajat ovat julkaisun sydän.

Kävijämäärien kasvattaminen ja siihen keskittyminen ei ole yhtä hedelmällistä, kuin tilaajamäärän kasvattaminen. Uskollisen lukijakunnan kasvattamisella saa pysyvämpiä tuloksia kuin suurien kävijämäärien tavoittelulla. Tilaajat osallistuvat helpommin sisällön kommentointiin, tekevät enemmän linkkejä, suosittelevat palvelua muille ja mainostavat palvelua sosiaalisissa medioissa.

Julkaiseminen tuottaa pitkäkestoista hyötyä

Lukijoita kiinnostava julkaisu saa huomiota muissa sivustoissa, blogeissa, sosiaalisesessa mediassa ja hakukoneissa. Mainos näkyy muualla kuin maksetussa mediassa vain poikkeustapauksissa.

Julkaiseminen tuo huomiota netissä

Julkaiseminen tuo huomiota laajalti hakukoneissa, sosiaalisissa medioissa ja blogeissa. Tämä saa aikaan lumipalloefektin, joka kasvattaa linkkejä, kontakteja, hakukonenäkyvyyttä ja taas kontakteja.

Uuden materiaalin tuottamisen loppuminen ei lopeta julkaisemisen hyötyjä. Sosiaaliset mediat ja hakukoneet tuovat kontakteja palveluun, vaikka aktiivinen julkaisutoiminta olisi tauolla.

Mainostamisella hukataan puolet huomion hyödyistä

Mainostamisen huomiosta puolet valuu hukkaan ilman julkaisutoimintaa

Mainokset tuovat kehnosti kohdennettuja passiivisia kontakteja rajatun ajan. Maksun jälkeen kontaktit loppuvat.

Julkaisun mainostaminen tuottaa enemmän kuin kampanja

Mainoskampanjassa tuotetaan usein kampanjaa varten oma kampanjasivusto. Tämä kuulostaa hyvältä idealta, mutta se harvoin on sitä.

Hyötyäksesi kampanjasta eniten on kampanjan oltava osa jo olemassa olevaa julkaisua. Tämä ei tarkoita että sen ulkonäkön tai toiminnallisuuden olisi oltava samanlaiset kuin emäjulkaisulla. Kampanjasivusto on kuitenkin sijaittava samalla domainilla, jotta kampanjasivusto saa emäjulkaisusta ilmaisen luottamuspohjan käyttäjissä ja etenkin hakukoneissa emäjulkaisusta. Näin kampanjasivusto saa ilmaista nostetta jo ensimmäisestä päivästä lähtien.

Samalla domainilla olevan kampanjasivuston linkit tuovat hakukoneiden linkkivoimaa ja kävijöitä myös kampanjan päätyttyä.

Julkaisun mainostaminen tuo parhaan tuloksen

Mainostamisella on paikkansa, ja se kannattaa keskittää julkaisutoimintaan. Julkaisun mainostaminen tuo samat hyödyt kuin tuotteen suora mainostaminen, mutta mainokset jatkavat antamista, kun osa kontakteista ottaa julkaisun omakseen ja jatkaa sen promoamista oma-aloitteisesti.

Julkaisutoiminta kasvaa

Perinteiset staattiset yrityssivustot hukkuvat julkaisutoiminnan jalkoihin. Verkkoluettelot ja mainostaminen ei tuo julkaisutoimintaan verrattavaa hakukonenäkyvyyttä sivustoille. Blogi tuleekin hakutuloksissa helposti ennen alan nimekästä toimijaa, joka ei osallistu antamisella tapahtuvaan sisällöntuotantoon.

Piditkö artikkelista? Tilaa artikkelit rss-lukijaasi tai uutiskirjeenä sähköpostiisi.

Web 2.0 markkinointi

  1. Web 2.0 mullisti markkinoinnin – Pitkä häntä
  2. 10 syytä miksi antamalla ilmaiseksi tienaa eniten – Antamisen ansaintalogiikka
  3. Tarina on totuutta tärkeämpää – vain merkittävä on olemassa
  4. Mainostamisen hyödyistä puolet hukkaan ilman julkaisutoimintaa – Julkaisemisella on parempi ROI kuin mainostamisella

Kommentit

2 kommenttia artikkelista “Mainostamisen hyödyistä puolet hukkaan ilman julkaisutoimintaa”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Inventive Design | Blogirintamalla uusia tuulia http://www.inventive.fi/blogirintamalla-uusia-tuulia/

    [...] Janne Kalliola komppaa Mainostamisen hyödyistä puolet hukkaan ilman julkaisutoimintaa artikkelia omalla kirjoituksellaan Internet-markkinoinnin pysyvuudestä. Tosin Janne kirjoitti [...]

  2. Mikrosaitit & kampanjasivustot – huonoa bisnestä? | Nettibisnes.Info http://nettibisnes.info/mikrosaitit-kampanjasivustot-%e2%80%93-huonoa-bisnesta/

    [...] Mainostamisen hyödyistä puolet hukkaan ilman julkaisutoimintaa – Lasse Larvanko perustelee, miksi julkaisemisen ROI on suurempi kuin mainostamisen. [...]

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Julkaiseminen tuo huomiota ja saa aikaan lumipalloefektin, joka kasvattaa linkkejä, kontakteja, hakukonenäkyvyyttä ja taas kontakteja."



Sivun alkuun