Inventive Design
5.3.2007 Lasse Larvanko

Minun aikani on rahaa arvokkaampaa

Aika on rahaa, sanotaan, mutta onko aika enemmän kun rahaa?

Olin juuri istuutunut parturin tuoliin kun se tapahtui.

Vihaan odotusta. Jonot saavat minut suunniltaan. Pakenen odottamista lukemalla kaikkialla jossa se on mahdollista: saunassa, vessassa ja kassajonossa. Olen myös yrittänyt lukea mahdottomissa paikoissa, kuten liikennevaloissa.

Olin varustautunut parturissa käyntiin Malcolm Gladwellin The Tipping Pointilla, jota odotin innolla jatkavani parikymmentä minuuttia. Istuin alas parturin tuoliin, ja ihmettelin silmälasipäistä miestä joka tuijotti peilistä. Hermostuneisuus iski. Hiusten leikkaaminen ei taida onnistua jos leikattavalla on silmälasit päässä.

”Voisitko ottaa silmälasit pois” oli ensimmäiset sanat, jotka kuulin, kun parturi tuli luokseni. Laitoin lasit pöydälle ja elättelin vielä toivoa lukemisesta nenä kiinni kirjassa. Näköni on muuten huonontunut valtaisasti sitten viime silmälasiseikkailun, mutta lasit parantavat näön erittäin hyväksi.

Parturi nosti sumutinpullonaan ja kasteli tukkani ja kirjani kosteaksi. Se siitä. Pulssi nousi lähelle kahtasataa, mutta laskeutui nopeasti. Alistuin kohtalooni. Seuraavat 20 minuuttia olisin oman pääkoppani vanki.

Asiakaspalvelu = asiakkaan palvelua

En voinut uppoutua kirjaan, joten muutuin tarkkailijaksi. Takanani oleva toinen parturi keskeytti asiakkaansa hiusten leikkaamisen, meni takilleen, kaivoi kännykän ja soitti puhelun.

– Moi, soitiks sä mulle just?

- Aha. No mitä?

- Emmä tiä, mult loppuu duuni kolmelta.

- EMMÄTIIÄ

- En kai mä voi sanoa asiakkaalle et pidetääs kiirettä, mun pitää kerkee viis yli kolmen dösään.

- Kyl mä yritän

- Nähään sitten”

Parturi jatkoi asiakkaan hiusten leikkuuta hiljaisuudessa.

Tämä sai minut miettimään mitä olisin itse tehnyt samassa tilaisuudessa – olenhan erittäin huono odottaja. Parturissa olo on kuitenkin jollakin tapaa sama kuin kirurgin pöydällä olo. Et halua suututtaa saksikätistä ihmistä, jonka käsissä tulevaisuutesi onni on.

Tässä oli kyseessä kahdesta asiakaspalvelun rikkeestä. Parturi ei välittänyt että asiakas, ja kaikki muut suuressa parturissa olleet ihmiset, kuulivat puhelun ja se että hän varasti asiakkaan aikaa yhden puhelun verran.

Minulle ajan varastaminen on se pahempi asia.

Inhoan puhelinmyyjiä. Erityisesti niitä, jotka aloittavat taustatarinalla, jossa kestää pitkään, ennekuin tajuan mistä on kyse ja ehdin lopettaa puhelun. En ole mitenkään rikas, tai edes vakavarainen, mutta pidän silti omaa aikaa rahaa arvokkaampana. Rahaa voi aina saada lisää, mutta tämä hetki on kertakäyttöinen. Hetken mentyä, se ei koskaan palaa.

Tuntuuko teistä pahalta, kun teidän aikaa varastetaan?

Miten itse olisit toiminut samassa tilanteessa?

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Rahaa voi aina saada lisää, mutta tämä hetki on kertakäyttöinen."



Sivun alkuun