Inventive Design
25.4.2007 Lasse Larvanko

Osallistuminen sosiaalisissa medioissa

Alle puolet käyttäjistä osallistuvat

Sosiaalisten medioiden käyttö markkinoinnissa on Suomessa hyvin vähäistä. Sekin vähä mitä käytetään, tapahtuu pitkälti mutu-tuntumalla ja teknologiavetoisesti. Miten sosiaalisiin medioihin osallistutaan ja miten niitä kulutetaan auttaa ymmärtämään osallistumisen potentiaalia markkinoinnissa.

Forresterin Charlene Li on tehnyt tutkimuksen Social Technographics ja kertoo siitä blogissaan. Psst. Bloggaajat saavat raportin luettavakseen mailaamalla Charlenelle. Minäkin sain.

Tutkimuksen tulokset

Vanhankansan viisaus verkossa osallistumisesta menee jokseenkin näin
  • 1% osallistuu sisällön tuottamiseen
  • 10% osallistuu kommentointeihin ja arvioihin
  • 89% kuluttaa
Forresterin kyselytutkimukset jakaa käyttäjät osallistumisen mukaan
  • 13% luo sisältöä
  • 19% osallistuu blogien kommentoinneilla ja arvosteluilla
  • 15% keräilee rss-syötteitä ja merkitsee sivuja del.icio.us/technorati
  • 19% liittyy sosiaalisen median yhteisöihin
  • 33% kuluttaa lukemalla blogeja, katsomalla videoita, podcasteja
  • 52% ei osallistu lainkaan sosiaalisiin medioihin

Tämä ei toki tarkoita etteikö vanha 1/10/89 pitäisi paikkaansa yhdessä palvelussa. O’reillyn blogissakin ihmetellään osallistumisen vähyyttä web 2.0:ssa. Vain 0.16% vierailusta YouTubessa, 0,2% vierailuista Flickerissä ja 4,59% vierailuista Wikipediassa on osallistuvaa.

Yritykset eivät osaa käyttää sosiaalisia medioita keskitetysti markkinoinnissaan

  • Yritykset eivät tiedä kohderyhmänsä sosiaalisten medioiden käyttöä
  • Kokemuksen puute estää tietämästä mikä toimii missä ja milloin
  • Juuri kun opitaan jokin tekniikka, niin uutta putkahtaa esiin

Käyttäjälähtöinen suunnittelu auttaa osallistumistapojen valinnassa

Osallistumistapojen valinta ei tule olla teknologiasidonnaista. Kohderyhmän ja aiheen mukaiset tavat osallistua herättävät enemmän interaktiota ja saavat aikaa parempia tuloksia, kuin teknologiavetoisesti tuotettu me-osataan-tehdä-tämä-web-2.0-juttu.

Viisi vihjettä osallistumisen suunnitteluun verkkopalveluissa
  1. Ymmärrä kohderyhmäsi sosiaalisen median käyttöprofiili
  2. Kartoita käyttäjien osallistumistavat – nyt ja tulevaisuudessa
  3. Luo useita osallistumispisteitä
  4. Tee luomisesta ja osallistumisesta helppoa ja nopeaa
  5. Varustaudu osallistumisen tuomaan avoimuuteen ja kritiikkiin

Kommentit

4 kommenttia artikkelista “Osallistuminen sosiaalisissa medioissa”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. PerttuT http://www.projekti55.fi

    Yksi vaikeuttava tekijä on varmasti myös se, että sosiaalisen median hyödyntäminen edellyttää suunnittelijalta ihan toisenlaista asennetta omaan työhön. Jotta pystyy hyödyntämään sosiaalista mediaa täytyy pystyä “päästämään irti” omasta kaikkitietävyydestä. Mitä enemmän sosiaalista mediaa varten yrittää suunnitella, niin sitä todennäköisemmin epäonnistuu. Suunnittelusta on siirryttävä käyttäjien ideoinnin ja tekemisen tukemiseen. Liike-ajatusta soveltaen voisi todeta, että liikkeen vahvistaminen on hyvää suunnittelua sosiaalisten medioiden tapauksessa.

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi/

    En oikein osta ajatusta irti päästämisestä. Tavoitteeita voi ja pitääkin olla, samoin kuin epäonnistumisen mahdollisuus.

    Pelkkä spottaa/del.icio.us-nappien lisäys on vain yksi pieni osa osallistumisen helpottamista, samoin kuin kommentointien ja artikkelin tilauksen helppous.

    Liike-idea on aivan loistava kiteytys. Tarkoittaako se strategisen antamisen muuttuvan antamiskeskukseksi?

  3. PerttuT http://www.projekti55.fi

    Enemmän tarkoitin sitä, että pitäisi keskittyä hiomaan sitä sisältöä mahdollisimman joustavaksi ja hyödylliseksi – eikä keskittyä sen promootion maksimoimiseen. Juuri nuo erilaiset nappulat yms ovat mielestäni ohimenevää trendiä. Sosiaalisessa mediassa on olennaista, että saa sen liikkeen alulle.

    Minusta strateginen antaminen on sitä, että luodaan tarjonta joka ei ole vain yksittäinen tuote vaan kokonainen paletti erilaisia hyötyjä asiakkaalle. Strategista toimintaa se on silloin, kun kaikilla näillä tarjonnan tuotteilla on sama tavoite yrityksen kannalta ja toimintaa tehdään pitkällä tähtäimellä – ei kampanjamaisesti.

    Miikan kuviosta tulee vähän rönsyilevä vaikutelma, mutta sellainen vaikutelmahan monesta antamisstrategiaa toteuttavasti firmasta syntyy. Olennaista on vain se, että onko se tarjonta asiakkaan mielestä rönsyilevää.

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Kyllä yksittäisen tuotteen antaminenkin voi olla strategista antamista, jos sitä annettavaa riittää.

    Ollakseen järkevää strategista antamista tai sisällöntuotantoa on myös uskallettava markkinoida tavalla tai toisella.

    Näillä sivuilla on spottaa-napit jne helpottamaan osallistumista ja olen oikeasti iloinen jokaisesta maininnasta Blogispotissa, peukutuksesta StumbleUponissa ja ennenkaikkea linkeistä muiden blogeissa. Kommenttien lisäksi nämä ovat merkkejä sisällön arvostamisesta. Se on tehnyt jonkinlaisen vaikutuksen luodakseen vastakaikua.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Kohderyhmän ja aiheen mukaiset tavat osallistua herättävät enemmän interaktiota."



Sivun alkuun