Warning: fopen(/home/int2000/d/21734/html/wp-content/plugins/social/debug_log.txt): failed to open stream: Permission denied in /home/int2000/d/21734/html/wp-content/plugins/social/lib/social/log.php on line 23 Warning: fclose() expects parameter 1 to be resource, boolean given in /home/int2000/d/21734/html/wp-content/plugins/social/lib/social/log.php on line 24 Inventive DesignParanna sivustoasi auttamalla muita

Inventive Design
15.2.2007 Lasse Larvanko

Paranna sivustoasi auttamalla muita

Käyttäjälähtöinen suunnittelu tuo parhaan tuloksen

Haluatko saada käyttäjillesi hymyn huulille ja arvostamaan sinua? Verkkopalvelun julkaisijana ja suunnittelijana tämä on helppoa. Lue miten parannat yksinkertaisilla ratkaisuilla sivujasi.

Verkkojulkaisu on ongelmanratkaisubisnes. Käyttäjällä on ongelma tai mahdollisuus jota verkkopalvelu pyrkii ratkaisemaan. Ratkaisu tulee olla nopea, vaivaton ja ilmainen.

Edessäsi on ensimmäinen osa käyttäjälähtöisestä suunnittelusta kertovasta artikkelisarjasta.

Vaihtoehtojen ylivalta vaikeuttaa käyttöä

Paisuminen on yksi verkkosivujen kuolemansynneistä. Tämä on tavallaan väistämätön seuraus suosion kasvusta. Palvelu pyrkii ratkaisemaan yhä suurempaa määrää ongelmia ja viihdyttämään vielä suurempaa käyttäjäkuntaa kasvavan kävijämäärän toivossa. Jatkuva uusien käyttäjien kosiskelu huonontaa nykyisten käyttäjien kokemusta. Käyttäjän kannalta tärkeintä on ongelman ratkaiseminen.

Ratkaise yksi ongelma kerrallaan

Kun tutkin mistä saan lomamatkan Bahamalle halvimmalla, nopeasti ja pienimmällä määrällä vaivaa, olen melko fokusoitunut juuri siihen ongelmaan. Vaikka samalla kertaa tielleni osuisi kuinka houkuttelevia kuvia vähäpukeisista naisista ihanista mahdollisuuksista rikastua-ihan-kohta venäläisyrityksen rakettimaisesta kurssinoususta. EI KIINNOSTA. Haluan ratkaista minun ongelman.

Kolme verkkopalvelun keskeisintä tekijää minä, minä ja minä

Verkkopalvelun käyttäjä on hyvin minäkeskeinen. Minä ainakin olen. Keskity siis palvelun tarjoajana käyttäjään.

Otollisin hetki on ongelman ratkaisun jälkeen

Päästyäni tavoitteeseen olen jossakin määrin orgastisessa tilassa, ja siten saatan olla valmis ottamaan jotain viestejäkin vastaan. Tässä on erinomainen mahdollisuus saada markkinoitua myös muita palveluita. Marketing Pilgrimin mukaan 40% käyttäjistä klikkaa kiitossivun viesteihin.

Nokkela sivuston suunnittelija käyttää tietoa hyväkseen, ja käyttää sivun loppua ohjaamaan lukijaa. Tässä on paikka tarjota lisää tietoa palvelusta, mitä muuta sivusto tarjoaa, sekä mahdollisuuden osallistua kommentein, palautteella tai tilaamalla palvelu.

Suunnittelu, ongelmanratkaisu ja minimalismin ylistys

Käyttäjälähtöinen suunnittelu auttaa asettamaan tavoitteet tärkeysjärjestykseen. Käyttäjälähtöisyys myös vaatii käyttäjän ja käyttäjän tavoitteiden tuntemista. Käyttäjälähtöisen suunnittelun tuotoksena ongelma on käyttäjälle valmiiksi pureskeltu ja jaoteltu. Käyttäjä kokee palvelun olevan nopeaa ja helppoa.

Helppo tuntuu hyvältä. Käyttäjä on onnellinen.

Käyttäjän kuuntelemisen ongelma

Käyttäjä usein luulee tietävänsä mitä haluaa, mutta onkin väärässä. Vielä enemmän käyttäjä saattaa mennä hakoteille mitä käyttäjä palvelulta haluaisi. Käyttäjien palautteen kuunteleminen on tärkeää, mutta suoranainen pyyntöjen toteuttaminen on harvoin oikea ratkaisu. Keskity käyttäjän ongelmaan, mitä se kaipaa, ei sitä mikä on käyttäjän ehdottama ongelmanratkaisu.

Lue jatkossakin käyttäjälähtöisestä suunnittelusta ja tilaa artikkelit RSS syötteenä.

Muualla aiheesta

Getting real, 37signalsin manifesti vähyyden ylivoimasta.

Verkkopalvelun käyttäjä on hyvin minäkeskeinen."



Sivun alkuun