Inventive Design
31.8.2007 Lasse Larvanko

Parasta hakukoneoptimointia on laadukas sisältö

Hakukoneoptimointi yhä enemmän julkaisutoimintaa

Hakukoneet muuttuvat nopeassa tahdissa, ja erilaiset tavat nostaa sivuja hakukonetuloksissa muuttuvat ripeästi. On kuitenkin eräs kriteeri, joka ei tule koskaan muuttumaan:

Hyvä sisältö on parasta hakukoneoptimointia

Hyvät hakutulokset perustuvat hakukoneystävälliseen sisältöön ja linkkeihin. Linkkien saaminen informatiiviseen sisältöön on paljon helpompaa kuin linkkien kerjääminen tuotesivuille.

Julkaisutoiminnan tuotokset eivät vanhene koskaan ja niiden keräämät linkit nostavat koko sivuston arvostusta.

Julkaisutoiminta on erinomaista hakukoneoptimointia

Perinteiset verkkoluettelolinkkeihin perustuvaan näkyvyyteen nojaavat yritysesittelysivut jäävät armotta uuden julkaisutoimintaa tekevän sivuston jalkoihin.

Julkaisutoiminnassa annetaan ilmaiseksi käyttäjälle arvokasta sisältöä, josta ei suoranaisesti yritetäkään hyötyä rahallisesti. Tämä sisältö tuo linkkejä ja käyttäjiä sivustolle.

Julkaisemalla tuotat sisältöä käyttäjille ja hakukoneille. Tämä sisältö on oltava lukijalle arvokasta, sillä lukija vaihtaa omaa aikaansa sinun sisältöön myös ilmaista verkkopalvelua käyttäessä.

Käyttäjää miellyttävä sisältö toimii linkkisyöttinä. Hyvin harva ihminen tekee linkkejä tuotesivuille, mutta blogeihin on tapana tehdä linkkejä.

Mainostaminen kaipaa sisältörikasta julkaisutoimintaa, sillä muuten puolet mainostamisen hyödyistä valuu hukkaan.

Yritysbloggaaminen kasvaa tulevaisuudessa vahvasti

Tästä pääsemme päätelmään että kaikki yritykset hyötyisivät huomattavasti julkaisutoiminnasta verkossa. Helpoin ja halvin tapa tuottaa sisältöä on blogit. Uskon että yritysblogien määrä kasvaa suomessa pikaisesti paljon.

Perinteinen, tekninen hakukoneoptimointi on yhä välttämättömyys

Perinteinen myyvän laskeutumissivun optimointi ja siihen linkkien keräämiseen toimii edelleen, mutta se on vain osa hakukoneoptimointia. Tällä tavalla saat kovalla työllä sivun nousemaan hakutuloksissa. Tässä työläästä käsityöstä ei pääse eroon kilpailuilla hakusanoilla, mutta onneksi suomessa kilpailu on pääasiassa hyvin vähäistä.

Kilpailun kiristyessä tällainen ammattimaista hakukoneoptimoijaa vaativan työn määrä ei vähene, mutta sen tulisi olla vain pieni osa kokonaispakettia.

Piditkö artikkelista? Lisää artikkelien RSS-syöte lukijaasi.

Jos haluat parempaa tulosta sivuistasi, aloita hakukoneoptimointi ja sen vaatima julkaisutoiminta.

Kommentit

7 kommenttia artikkelista “Parasta hakukoneoptimointia on laadukas sisältö”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Arttu http://nettibisnes.info/

    Sisällön tärkeydestä on vaikea olla eri mieltä. Kuitenkin jos olen liikaa samaa mieltä, minulle herää halu kaivaa väkisin vähän vaihtoehtoista näkökulmaa:

    Selkeät ja informatiiviset tuotesivutkin voivat kyllä kerätä linkkejä, erityisesti foorumeilta ja muista paikoista joissa kuluttajat suosittelevat tuotteita toisilleen. Nämä linkit eivät useinkaan ole erityisen tärkeitä hakukoneoptimoinnin kannalta, mutta ne voivat lisätä myyntiä merkittävästi.

    Esimerkiksi verkkokauppa tai affliate-markkinoija voi tuotesivuihin panostamalla ohittaa jopa tavaroiden valmistajien sivut linkityksen kohteena. Affliate-markkinoinnissa tosin kannattaa olla joku muukin juju kuin ominaisuuksien esittely, kuten hintavertailu tai tuotearviot käyttäjiltä eli juuri sitä informatiivista sisältöä.

    Eli jos yritys suunnittelee panostusta blogiin mutta tuotesivut eivät ole tiptop, niin suosittelisin kyllä hoitamaan tärkeimmät asiat ensiksi. Parasta olisi tietysti että sekä blogi että tuotesivut olisivat hyvässä kuosissa.

    Suomessa yritysbloggaamisen edelläkävijöitä taisivat olla jotkut mainostoimistot. Nämä blogit kuitenkin kuolivat nopeasti: ilmeisesti toimistot huomasivat että bisnestä riittää ilmankin, eli blogiin ei kannattanut pistää työtunteja.

    Eli ei se blogi mikään itsetarkoitus ole. Erityisen hyvin se sopii uusille ja kasvuhaluisille yrityksille, jotka voivat bloggaamalla nopeuttaa tunnetuksi tuloa ja saada myyntiä/asiakaskontakteja. Niiden on vain ymmärrettävä että blogi pitkäjänteinen ja työaikaa vaativa sijoitus, jonka ROI ei ole nopeasti nähtävissä.

    Mutta kun blogiin on panostettu osana yrityksen sivustoa, siitä tulee arvokasta omaisuutta – osa firman netissä olevaa liiketilaa. (Paitsi jo toteutus munataan teknisesti, esimerkiksi tekemällä Trainer’s Housen tj:n blogin kaltainen Flash-kammotus.)

    Pitkään bloganneet yritykset ovat tulevaisuudessa selvässä etulyöntiasemassa verrattuna Hasan & Partnersin kaltaisiin vanhoihin pelureihin. Boggaavia firmoja tullaan pitämään verkkoyhteisöissä asiantuntijoina, bloggaamattomia muinasjäännöksinä.

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Hakukoneoptimointi vaatii laadukasta sisältöä, sen muodolla ei ole suoranaista merkitystä. Blogit ovat vain yksi luonteva tapa tuottaa käyttäjille merkittävää sisältöä.

    Esimerkiksi 2kmediat tuottaa oppaita, joku voi keksiä simpsonize me palvelun tai jos olet Apple, voi tuotteesi olla niin merkittäviä että ne keräävät huomiota.

    Hakukoneoptimoinnin kannalta foorumien linkit saattavat vaikuttaa hienoisesti, mutta paljon suurempi merkitys on median tai blogien linkeillä.

    Sisällöntuotanto tuottaa linkkejä, sillä jokainen uusi sivu tuo uusia linkkejä mm navigaation muodossa.

  3. 2K http://www.2kmediat.com/kkmediat/

    Mielestäni paras optimointitekniikka riippuu aina tavoitteista ja lähtötilanteesta. Ts. hyväkään sisältö ei pelasta saittia, jos huono tekninen toteutus estää hakukoneiden bottien pääsyn sivustolle. Vastavuoroisesti paraskaan tekniikka ei pelasta saittia, jos sisältö mättää… IMHO hakukoneoptimoinnin kannalta paras lopputulos syntyy tilanteessa, jossa erinäiset tekijät (tekniikka, sisältö, ulkoinen ja sisäinen linkkienhallinta jne) ovat keskitasoa paremmin toteutettuna. Eli parasta optimointia on “laadukas kokonaistoteutus”, ei pelkkä sisältö.

    Toimiiko laadukas sisältö automaattisesti linkkisyöttinä? Omasta mielestäni asia ei ole niin yksinkertainen kuin Lasse esittää. Hyvää sisältöä kyllä arvostetaan (etenkin jos se on ilmaista), mutta läheskään aina se ei saa tarvitsemaansa linkkirakkautta.

    Esim. senioreille (60+ vuotiaat) suunnatuissa palveluissa linkkirakkauden leviämisen esteenä on kohderyhmän “tekninen tietämättömyys” ja mediaseksikkyyden puute. Ts. senioreilla ei ole omia blogeja, kotisivuja jne, joissa he kertoisivat mielenkiintoisista palveluista/tuotteista. Ja koska senioriaiheet ovat (etenkin uus)median mielestä tylsä aihe, on palstatila verkkouutisissa vähäistä. Ainut tehokas keino kohderyhmän tavoittamiseksi on siis perinteinen media… Sinällään järjetön yhtälö, jos ottaa huomioon että seniorit ovat lähitulevaisuudessa varakkain ja ostovoimaisin kohderyhmä netissä. Mutta ehkä ajat muuttuvat…

    B2B-saiteilla/blogeissa (etenkin suomalaisessa yrityskulttuurissa) ongelmana on kateus. Ts. kilpailijan sivustoon ei linkitetä missään tilanteessa. Muutenkin businessblogit ovat usein “itsepromootiota”, jossa oman yrityksen ulkopuolella ei ole älykästä elämää – miksi tälläiseen edes haluaisi linkittää. Poikkeuksiakin on, mutta harvassa ne ovat.

    Kommentoida saa (ja pitääkin)!

    -2k-

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    “mutta läheskään aina se ei saa tarvitsemaansa linkkirakkautta.”

    Rakenna se ja he tulevat -lähetyminen ei yksinään toimi. Tunnustan.

    Muutenkin hakukoneoptimoinnin ymmärtäminen osaksi verkkopalvelun suunnittelua, kehittämistä ja markkinointia on vielä melkoisen hakusessa Suomessa.

  5. Arttu http://nettibisnes.info/

    Linkkipyydys vaatii yleensä aina markkinointia menestyäkseen. Poikkeuksia ovat vain jotkut hyvin suositut sivustot.

    2k, eikös iän perusteella targetoiminen ole vähän vanhanaikaista? Helposti tulee fiascoja kuten Senioriportaali ja Eons.

    Oikeastihan seniorit ovat kiinnostuneita monista samoista aiheista kuin nuoremmatkin. Eli nykyaikaista verkkopalvelujen kohdentamista on mielestäni kiinnostusten mukaan kohdentaminen, ei iän. Eli linkkejä kyllä tulee jos yleisössä on nuorempiakin. (Muistelen myös että äskettäin julkaistun tutkimuksen mukaan vanhimmat bloggaajat linkittävät eniten.)

    Itsetyytyväisistä yritysblogeista olen samaa mieltä: milloinkohan nämä bloggaajat keksivät, että he tuhlaavat aikaansa?

  6. 2K http://www.2kmediat.com/kkmediat/

    “Eli linkkejä kyllä tulee jos yleisössä on nuorempiakin”… “MUTTA”-tekijän osuutta ei koskaan tule aliarvioida ;)

    Iän tms. perusteella targetoimisen soveltuvuudesta… IMHO soveltuvin lähestymistekniikka kannattaa valita aina tapauskohtaisesti.

    -2k-

  7. Provoaminen on hyvää hakukoneoptimointia | Juha Söderholm http://www.juhasoderholm.info/provoaminen-on-hyvaa-hakukoneoptimointia/

    [...] sanoi että sisältö on kuningas, olen hieman toista mieltä, Suomessa linkittävät piirit ovat sen verran pieniä, että hyvän [...]

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Helpoin ja halvin tapa tuottaa sisältöä on blogit."



Sivun alkuun