Inventive Design
25.11.2009 Lasse Larvanko

Pystyt tuplaamaan verkkopalvelusi voiton vuodessa

Perinteinen verkkopalvelujen suunnittelu ja ylläpitomalli on aikansa elänyt

Olen vakuuttunut että suomalaisten verkkopalveluiden liikevoiton tuplaaminen vuodessa onnistuisi kohtuullisen pienillä panostuksilla ilman kovinkaan erikoisia toimenpiteitä.

Kolme syytä miksi se on helppoa

  1. Suomalaisten sivustojen liikevoitto on usein surullisessa jamassa.
  2. Harva sivusto tähtää tosissaan liikevoiton tavoittelemiseen.
  3. Vielä harvempi sivusto käyttää analytiikkaa ja testausta strategisesti hyväkseen.

Perinteinen verkkopalvelujen suunnittelu ja ylläpitomalli on aikansa elänyt

Verkkopalveluita kehittävät aivan väärät henkilöt! Web designer + koodari + pomomies malli on syytä heittää romukoppaan.

Mikä sitten on tällä hetkellä tärkeää verkkopalvelun kehittämisessä? En tiedä, mutta eräässä projektissa emme ole vielä hankkineet web designeria emmekä koodaria, mutta seuraavat tehtävät on jo täytetty:

  • Community manager
  • Analyytikko
  • Konversio-optimoija
  • Sisältöheppu
  • Rahaheppu
  • Ideaheppu
  • Markkinoija

Näistäkin pelin avaa ideaheppu + markkinoija + analyytikko, jotka tekevät testisivuja eri kohderyhmille, joukon Adwords mainoksia, joilla eri testiryhmiä testataan. Tätä sitten ideoidaan eteenpäin, hankitaan sisältöheppu, community manager, ostetaan verkkopalvelun visut + koodaus, viritetään analytiikka ja konversio-optimointi koville.

Älä kehitä verkkopalvelua vaan tee rahantekokone

Mikä tästä tekee erilaista? Kaikki toiminta seuraa rahaa. Vain se mikä toimii on kannattavaa. Se mikä kannattaa, saadaan jatkuvalla parantamisella ja testaamisella tuottamaan moninkertaisesti sen mitä aikaisemmin.

Verkkopalvelun ylläpitäminen ei ole innostavaa. Rahantekokoneen virittäminen on. Meillä kuukausituottojen parantamisen tavoitteet ovat samat kuin perinteisillä verkkopalveluilla vuosituotoissa.

Tarkoittaako tämä niitä Juhan kuuluisia ja Pertun inhoamia MFA-sivustojen tekoa? Ei, sillä niiden tuotto on kuitenkin suhteellisen marginaalista, eikä niiden tuottojen jatkuva kasvattaminen onnistu.

Suomen MFA-prinssikin on alkanut kehittää Superkauppaa!

Meillä kuukausituottojen parantamisen tavoitteet ovat samat kuin perinteisillä verkkopalveluilla vuosituotoissa."



Sivun alkuun