Inventive Design
25.11.2009 Lasse Larvanko

Pystyt tuplaamaan verkkopalvelusi voiton vuodessa

Perinteinen verkkopalvelujen suunnittelu ja ylläpitomalli on aikansa elänyt

Olen vakuuttunut että suomalaisten verkkopalveluiden liikevoiton tuplaaminen vuodessa onnistuisi kohtuullisen pienillä panostuksilla ilman kovinkaan erikoisia toimenpiteitä.

Kolme syytä miksi se on helppoa

  1. Suomalaisten sivustojen liikevoitto on usein surullisessa jamassa.
  2. Harva sivusto tähtää tosissaan liikevoiton tavoittelemiseen.
  3. Vielä harvempi sivusto käyttää analytiikkaa ja testausta strategisesti hyväkseen.

Perinteinen verkkopalvelujen suunnittelu ja ylläpitomalli on aikansa elänyt

Verkkopalveluita kehittävät aivan väärät henkilöt! Web designer + koodari + pomomies malli on syytä heittää romukoppaan.

Mikä sitten on tällä hetkellä tärkeää verkkopalvelun kehittämisessä? En tiedä, mutta eräässä projektissa emme ole vielä hankkineet web designeria emmekä koodaria, mutta seuraavat tehtävät on jo täytetty:

  • Community manager
  • Analyytikko
  • Konversio-optimoija
  • Sisältöheppu
  • Rahaheppu
  • Ideaheppu
  • Markkinoija

Näistäkin pelin avaa ideaheppu + markkinoija + analyytikko, jotka tekevät testisivuja eri kohderyhmille, joukon Adwords mainoksia, joilla eri testiryhmiä testataan. Tätä sitten ideoidaan eteenpäin, hankitaan sisältöheppu, community manager, ostetaan verkkopalvelun visut + koodaus, viritetään analytiikka ja konversio-optimointi koville.

Älä kehitä verkkopalvelua vaan tee rahantekokone

Mikä tästä tekee erilaista? Kaikki toiminta seuraa rahaa. Vain se mikä toimii on kannattavaa. Se mikä kannattaa, saadaan jatkuvalla parantamisella ja testaamisella tuottamaan moninkertaisesti sen mitä aikaisemmin.

Verkkopalvelun ylläpitäminen ei ole innostavaa. Rahantekokoneen virittäminen on. Meillä kuukausituottojen parantamisen tavoitteet ovat samat kuin perinteisillä verkkopalveluilla vuosituotoissa.

Tarkoittaako tämä niitä Juhan kuuluisia ja Pertun inhoamia MFA-sivustojen tekoa? Ei, sillä niiden tuotto on kuitenkin suhteellisen marginaalista, eikä niiden tuottojen jatkuva kasvattaminen onnistu.

Suomen MFA-prinssikin on alkanut kehittää Superkauppaa!

Kommentit

5 kommenttia artikkelista “Pystyt tuplaamaan verkkopalvelusi voiton vuodessa”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Ismo Ruotsalainen http://www.mycashflow.fi/blog/

    Olen varma, että olet oikeassa. Varsinkin kohta kaksi on surullista todellisuutta. Paljon näkee, että verkkoon kyllä mennään, muttei siellä olla tosissaan eikä kehitykseen panosteta.

    Harva koodari-graafikko tiimi on niin hyvä ja arvauksissaan osuu oikeaan, että ensimmäinen versio verkkopalvelusta osuisi täysin oikeaan – varsinkaan, jos budjetit ja sitä kautta kaikki resurssit on jo valmiiksi niistetty minimiin. Siksi tarvitaan mainitsemiasi rooleja, joita toki pitäisi mahdollisimman aikaisessa vaiheessa suunnittelua. Huonompikin koodari-graafikko tiimi pääsee loistaviin tuloksiin, kun taustatyöt on tehty kunnolla.

    Hyvää postia, Lasse!

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Olen toimistolla paasannut koko nykyisen mallin olevan pielessä. Ei verkkopalveluita tulisi myydä kerralla tehtäväksi projektiksi jota uusitaan muutaman vuoden välein.

    Parempi malli olisi myydä verkkosivuja palveluna esim. 5000€/kk, jolloin verkkopalvelua kehitettäisiin jatkuvasti.

  3. Olli http://www.ollikopakkala.com

    Kiitokset hienosta arvonimestä ja linkityksestä!

    Olen täsmälleen samaa mieltä siitä, että verkkosivujen monetisointi on aika heikolla tolalla vielä monen yrittäjän osalta. Lasken itseni tähän joukkoon.

    Vuodessa voiton tuplaaminen on varmasti mahdollista ja luultavasti useimmilla saiteilla jo parissa kuukaudessa, tutkimalla analytiikka ja keskittymällä tuottoisiin osioihin.

    Oon ite kääntynyt MFA-saiteista aika pitkälti sivustoihin, jotka antavat pysyvää lisäarvoa käyttäjille. Uskon, että tällaiset sivut tulevat tuottamaan voittoa maailman ääriin, siinä missä MFA-saitit kuolevat kun kamppis loppuu tai Google lyö bannivasaralla.

    Ja koska tässä postissa selvästi herätettiin kysymystä, että mitä saittia olette rakentamassa, niin kysytään sitten:

    Mitä saittia olette rakentamassa ja milloin on sen laskettu aika?

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Tulevista ja käynnissä olevista projekteista huudellaan julkisesti vasta kun ensimmäinen miljoona on tehty. :D

    Olen melko varma että se on menestyskonsepti, mutta ei se välttämättä ensimmäisellä vedolla tule hitiksi, eikä sen ole pakko tullakkaan. Siksi on parempi olla kertomatta ennenkuin menestystä on jo takana.

    Itse olen ollut laiska tekemään MFA-sivustoja niiden huonon lifetime valuen takia. Toisekseen oikean palvelun kehittäminen on melkoisen paljon mukavampaa kuin roskasivustojen virittäminen.

  5. Juha Söderholm http://www.juhasoderholm.info

    Kyllä MFA-sivustoillakin voi netota, jos panostaa määrään. Eri asia sitten onko se kauhean mielekästä tekemistä. Helpompaa raha se joka tapauksessa on kun “kunnon sivustoista otettu” raha ja onnistusmismahdollisuus on parempi. Tältäkin rintamalta on tosiaan tulossa jotain vähän uudenlaista – katsotaan ja ihmetellään pian :D

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meillä kuukausituottojen parantamisen tavoitteet ovat samat kuin perinteisillä verkkopalveluilla vuosituotoissa."



Sivun alkuun