Inventive Design
16.8.2007 Lasse Larvanko

Sosiaalista suunnittelua Maemo.org news

Uusi tapa tiedon järjestelyyn

Informaation järjestely on se killer application mikä netistä vielä puuttuu.

Googlen hakukone tuo tiedon järjestelyyn yhteen yksittäiseen ongelmaan ratkaisun, ja siksi hakukoneoptimointi onkin niin suosiossa.

Google ei hakukoneena kuitenkaan ratkaise kaikea informaation järjestelyä.

Informaation ylivuoto hukkaa hyvääkin sisältöä

Lähes jokainen netin käyttäjä selailee vain hyvin pientä osaa netistä. Selailu vie aikaa ja informaation voi tilata itselleen RSS-lukijaa. Näin saat automaattisesti omaan kanavaasi sinua kiinnostava sisältöä esimerkiksi Googlen Reader ohjelmaan.

Aah sitä selailun mukavuutta.

Pidemmän päälle kuitenkin huomaat kaappaavasi itsellesi huomattavasti enemmän kiinnostava sisältöä kuin ehdit kuluttaa. 50h nauhoitettua viihdettä vuorokaudessa ei lopu koskaan. Tässä vaiheessa sisällön arvottaminen muuttuu tärkeimmäksi tekijäksi.

Ratkaisuna toimitustyö?

Kaupalliset palvelut, kuten lehdet ovat jo pitkään tehneet tätä tiedon suodatusta. Ne palvelevat kuitenkin vain yhtä osaa kiinnostuksen kohteista ja suurin osa omista rss-syötteistä on jonkin lehden sisältöä tai blogeja.

Tiedon ylitsevuoto ei lopu ihmisvoimin. Ihminen on kuitenkin paras tapa arvottaa sisältöä. Miten saat jonkun tekemään tämän arvottamisen puolestasi?

Sosiaaliset sovellukset

Blogispotti, Digg ja muut sosiaaliset sovellukset suodattavat sisältöä, mutta ne eivät ole kovinkaan räätälöitävissä. Miten suodatat sisältöä, jos sinua kiinnostaa pokeri, hakukoneoptimointi, web-standardit, saavutettavuus tai vaikkapa käsityöt?

Ei sellaista kanavaa ole olemassakaan.

Olen viime aikoina lukenut sosiaalisesta suunnittelusta bokardo.comissa, jossa on asiallista ja ajatuksia herättävää materiaalia.

Yhden asian suodattimen voi kuitenkin tehdä. Nokia tekee jotain uutta maemo.orgin uutisosion betassa.
maemo.org sosaalisesti järjestetyt uutiset

Maemo.org uutisosion kärjessä on tärkeimmät uutiset laajan sosiaalisen aineiston perusteella arvioituna.

Sivu suodattaa uutisia niiden ajankohtaisuuden ja laadun mukaan. Maemo.org newssien suodattimen kriteereinä on mm del.icio.us lisäysten, kommenttien, blogipostausten, linkkien, Diggien määrä, oman +/- arvotusnappien lisäksi. Lue Bergien postaus Maemo Newssistä.

Näin suuresta tietovirrasta saadaan paremmin esille tärkeimmät uutiset ilman toimittajan valintaa.

Vielä kun saman sovelluksen saisi Google Readeriin, niin että voisit itse säätää mitattavat asiat, niiden painotusarvot ja seurattavat kanavat. Siinä on uusi tapposovellus ensimmäiselle toteuttajalle.

Haluatko tämän sivuston artikkelit omaan RSS-kanavaasi? Tilaa Inventive artikkelit RSS-syötteenä.

PS Muuttuuko kaikki julkaisut sosiaalisiksi sovelluksiksi?

Kommentit

6 kommenttia artikkelista “Sosiaalista suunnittelua Maemo.org news”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Tero Heiskanen http://visiot.vuodatus.net

    Täsmälleen samaa mieltä. Tältä alueelta löytyy seuraavat tapposovellukset. “Muuttuuko kaikki julkaisut sosiaalisiksi sovelluksiksi?” on päivän oivallus. Täsmälleen tämä tulee tapahtumaan.

    Yksi mikä tästä tuppaa vielä unohtumaan on pitkälle viety personointi. Eli kaikkien täytyy saada omanlaista sisältöä omalla tavalla toimitettuna. Siis personoidut suodattimet. Perussuodattimista siirrytään sitten älykkäisiin ja viisaisiin suodattimiin sekä käyttäjänsä tunteviin suodattimiin.

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Näin uskon.

    Teknisesti en näe tälle mitään estettä, se on vain tehtävä.

  3. Henri Bergius http://bergie.iki.fi

    Uutisen tärkeyden arviointi voisi myös tarkentaa hyödyntämällä sosiaalista verkostoa. Tuttujen tai oman intressiryhmän antamat arviot ovat todennäköisesti osuvampia kuin “koko netin”.

    Pohdin tätäkin hetken aikaa Maemo Newsin kanssa mutta tässä ei ollut aikaa eikä mahdollisuutta tehdä “buddylist”-perusteista painotusta pisteytyksiin.

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Tämä on melko tärkeä aspekti ja se on mm Stumbleuponissa jollakin tasolla mukana.

    Voin esimerkiksi seurata tuttujen bongauksia, tai heidän arvioitaan. En oikeastaan tunne käytetäänkö näitä stumblessa sen paremmin, vaikka mahdollisuuksia olisi.

    Tunteeko kukaan Stumblea sen tarkemmin?

  5. 2K http://www.2kmediat.com/kkmediat/

    Mielestäni ongelmaksi kuvatussa lähestymismallissa muodostuu sisällön arvon / mielenkiintoisuuden ja suosion linkittäminen toisiinsa. Yhtälö kyllä toimii määrätyissä olosuhteissa ja voi sitä kautta helpottaa infoähkyn tuomaa tuskaa, mutta väittäisin silti:

    suosio !== sisällön arvo

  6. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Sosiaaliset verkostot hyödyntävässä suodattimessa olisi se hieno puoli, että se auttaisi kohdentamaan sisältöä. Löydät sinua kiinnostavaa sisältöä joka ei ole kauhean suosittua, mutta on jonknu sosiaalisen verkostosi mielestä kiinnostavaa.

    Olen sama mieltä suosion olevan täysin toista kuin sisällön arvo. Näilläkin sivuilla alaston totuus artikkeli on kiirinyt suosituimmat artikkelit listalle, vaikka artikkeli on lukijalle melko arvoton.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nokia tekee jotain uutta maemo.orgin uutisosion betassa."



Sivun alkuun