Inventive Design
5.7.2007 Lasse Larvanko

Suomen suurin hakukoneoptimointitoimisto myytiin

Total Management siirtyy ranskalaisen NetBoosterin omistukseen

Pitkään uumoiltu ulkomaalaisten tulo hakukoneoptimointimarkkinoille tapahtui toisesta suunnasta kuin odotettiin.

Ruotsalaiset eivät olleet ostoksilla vaan Total Management siirtyy ranskalaisomistukseen hulppeaan 15 miljoonan hintaan. Puolet kauppahinnasta vaihtaa omistajaa heti ja loput vuosien 2007 – 2008 tuloksien perusteella. Omistajat Risto Poutilainen ja Janne tuominiemi merkkaavat puolella ostohinnasta NetBoosterin osakkeita.

Miten tämä vaikuttaa suomen hakukoneoptimointikenttään?

Tuskin merkittävästi. Total Management on ja pysyy ylivoimaisesti suurimpana hakusanamainonta, ja hakukoneoptimointi yrityksenä. Muu kenttä on GetItRightia lukuun ottamatta hyvin pieniä tekijöitä – kuten tämä hakukoneoptimointi-yritys.

Lisää aiheesta muualla

Kommentit

7 kommenttia artikkelista “Suomen suurin hakukoneoptimointitoimisto myytiin”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. nico http://www.optimointi.com/

    Tänä vuonna tapahtuu ja ala konsolidoituu. Esimerkkejä mm eastpoint joka kasvaa rajusti yritysostoin ja ihan äskettäin TradeDoubler joka osti hakusanamainonnan pelurin UK:sta.

    Unohsit muuten mm Sataman joka on suuri suomessa.

  2. Mikko K http://www.hakukone.biz

    Joo totta tosiaan unohdit Sataman ja vähintään kymmenen muuta yritystä jotka yhdessä hallitsevat suomen kakkua. Viimeinen pari vuotta on ollut melkoista ppc-huumaa. Totalin osuus lienee edelleen merkittävä, mutta ei markkinaosuudessa mitattuna lähelläkään sitä mitä se oli muutama vuosi sitten. Vuosina 2002-2004 Total hallitsi vielä markkinoita hegemoonisin ottein.

    PPC sopii niin mukavasti moneen vahvaan tuotekatalogiin (ja valmiiseen asiakaskuntaan), että tiukkaa tunkua markkinoille tulee riittämään varmasti aina 2008 loppuun. Tuolloin onkin sitten ihan uudenlaista kilpailua täällä meillä kotimarkkinoillakin, sekä itse bisneskentällä että SERPpeissä. Aloituskynnyksen noustessa, mukaan tulee vähemmän uusia pelureita.

    Tuossa vaiheessa onkin sitten ns. turha rypistellä jos ei ole automaatiot kunnossa.

  3. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Ei kai niitä suurempia yrityksiä suomessa ole edellä mainittujen lisäksi?

    (poistin Nicon tuplakommentin)

  4. Mikko K http://www.hakukone.biz

    Mikä on rajapyykki suurelle? Ja mitataanko se yrityksen koossa vai hakusanamainonta yksikön tuloksessa?

    No ainakin Eniro on millä mitalla tahansa suuri. Mukana on myös iso osa isojen ketjujen mainostoimistoista (tiedän varmasti että ainakin muutama on ‘kentällä’) ja 4 isointa mediatoimistoa on ollu mukana jo pitkään. Ihan nyt mitä tuli heti mieleen.

    Ja sitten on tietenkin vielä ne ei niin suuret eikä ihan pienet, kuten me. Reilu 20 henkeä, joista 8 tekee markkinointia täyspäiväisesti.

    ps. Nico mites teillä suomen TD:llä, onko PPC:tä tarjolla?

  5. Hakukonemarkkinointi Suomessa 2008 | Nettibisnes.Info http://nettibisnes.info/hakukonemarkkinointi-2008/

    [...] koska osaavia työntekijöitä on vaikea saada. Nyt tämä on tosin vielä hetken hankalaa: Total Management -kaupassa vaihtuneet miljoonat ovat nostaneet epärealistisia kuvitelmia omistajien [...]

  6. Zelerach

    Aika jännä juttu tuosta 15 millistä… Netboosterin pressissä http://www.euronext.com/trader/companynews/companyNews-4380-EN-FR0000079683.html?selectedMep=1&docid=397289
    puhtaan 1/3 osasta. Toki sitten earnout mallissa voi olla vahvakin vipu… TAI sitten joku on vaan hiukan pyöristellyt ylöspäin…

  7. Jukka

    Tai sitten Totalin tase on ollut pullollaan cashiä:

    consideration of E 5.7 million net of estimated cash on balance sheet at close

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Total Management siirtyy ranskalaisomistukseen hulppeaan 15 miljoonan hintaan."



Sivun alkuun