Inventive Design
27.2.2007 Lasse Larvanko

Tässä nopea tapa parantaa hakukonenäkyvyyttä

Google arvostaa meta-tietoja

Haluatko parantaa sivujesi hakukonenäkyvyyttä muuttamatta sivujasi lainkaan? Se on mahdollista laittamalla sivustosi näkymättömät meta-tiedot kuntoon.

Title on tärkein yksittäinen elementti verkkosivulla

Mikäli muistat tästä sivusta vain yhden asian, sen on parasta olla: ”Tärkein asia sivullasi on title-elementti. Se näkyy hakutuloksissa ja selaimen tehtäväpalkissa. Titlen merkityksestä ja kuinka valita hyvä otsikko on kirjoitettu huimasti, eikä syyttä.

Title on usein ainoa näkyvä ja luettu osa sisältöä. Sisältöäsi käytetään niin paljon myös muualla kuin suoraan sivultasi.

  • Sosiaalisen media sivustot näyttävät pääsääntöisesti linkeissään vain otsikon
  • RSS-lukijat näyttävät vain otsikon ja kenties hieman sivun tai descriptionin alusta
  • Käyttäjä on uskomattoman kärsimätön. Miltei kaikki lukevan sivun otsikon, mutta vain pieni osa lukee koko sisällön.

Uskon myös että title ja sivulla näkyvä ykkösotsikko on oltava sama. Tämä lisää johdonmukaisuutta sivuilla.

Jokaisella sivulla tulee olla uniikki title-elementti. Google ei pidä sisällöstä joka toistuu sivustolla useaan kertaan. Sama sisältö saattaa saada aikaan vakavan vaikutuksen Googlen hakukonenäkyvyydessä. Älä siis pelleile samalla sisällöllä sivustollasi. Tämä pätee niin titleen kuin muihin sivuilta toiseen toistuviin elementteihin, kuten pitkiin copyright teksteihin.

Okei nyt uskot että title on tärkeä, entäs ne muut metatiedot?

Description-elementillä kiinnität hakijan huomion

Muiden kuin title meta-tietoja on pitkään pidetty miltei hyödyttöminä hakukoneoptimoinnin kannalta. Tilanne on jälleen muuttunut.

Selkeästi hyödyllisin metatieto on sivua kuvaama description-elementti. Google käyttää sitä sivujen arvottamisessa ja näyttää hakutuloksissa pääsääntöisesti title ja description elementit. Houkuttelevalla ja osuvalla description tekstillä saatat nostaa sivujen kävijämäärää enemmän kuin nostamalla sijoitusta pykälällä.

Näillä sivuilla käytin pitkään samaa description-elementtiä kaikilla sivuillani. Syynä oli laiskuus. WordPressin add-meta-tags lisäosa ei toiminut sivuillani, ja annoin sen vain olla. Nyt olen kuitenkin korjannut meta descriptionin toimimaan kaikilla sivuillani.

Onko muilla meta-tiedoilla merkitystä?

Tuskin merkittävästi, mutta käytän osaan niistä silti. Näillä sivuilla on copyright, author, description ja keyword meta-elementit.

Näistä keywordilla lienee jotakin merkitystä hakukoneiden algoritmeissa, muut ovat lähinnä lukijoille suunnattua tietoa.

Kuinka lisään meta-tiedot sivuilleni

Meta-tiedot lisätään sivun head osaan. <meta name="metatiedonnimi" "content="metatiedonarvo" /> Esimerkiksi näin <meta name="description" content="Kuinka parannat sivusi hakukonenäkyvyyttä meta-tiedoilla." />.

Helppoa ja yksinkertaista. Alla vielä esimerkkinä tämän sivun meta-tiedot:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<meta http-equiv="Content-Language" content="fi" />
<meta name="copyright" content="Copyright (c) Inventive Design" />
<meta name="author" content="Lasse Larvanko" />
<meta name="description" content="Kuinka parannat sivusi hakukonenäkyvyyttä meta-tiedoilla." />
<meta name="keywords" content="hakukoneoptimointi, hakukonenäkyvyys, meta-tiedot, hakukonemarkkinointi" />

Meta-tiedoilla parannat hakukonenäkyvyyttä muokkaamatta sivujesi ulkoista muotoa

Jokaisella sivulla on oltava oma title ja description elementit. Meta-tiedoilla parannat hakukonenäkyvyyttä, saat enemmän osumia hauista ja vältät joutumasta Googlen kakkosluokan sivustoksi.

Hakukoneoptimointi tekemällä nämä muutokset julkaisujärjestelmääsi on todennäköisesti suhteellisen kivutonta. WordPressillä automaattiset meta-tiedot saat sivuillesi käyttämällä add-meta-tags-pluginia. Kiitän vielä pluginin tekijää, George Notarasia neuvoista pluginin toimimaan saattamisesta.

Internetissä kaikki ihmiset ovat niin ihanan avuliaita.

Haluatko parantaa sivustosi hakukonenäkyvyyttä? Tuloksen hakukoneoptimointi palvelu auttaa.

Kommentit

Yksi kommentti artikkelista “Tässä nopea tapa parantaa hakukonenäkyvyyttä”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Inventive Design | Kannattaako verkkoluetteloihin ja yrityshakupalveluihin sijoittaa? http://www.inventive.fi/kannattaako-verkkoluetteloihin-ja-yrityshakupalveluihin-sijoittaa/

    [...] hakukonetuloksia kymmenellä prosentilla onnistuu helposti kotikonstein omia sivuja parantamalla,  Tässä nopea tapa parantaa hakukonenäkyvyyttä. Kymmenen prosentin nosto toisi esimerkkitapauksessa enemmän kävijöitä kuin luettelomedian [...]

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meta-tiedoilla parannat hakukonenäkyvyyttä, saat enemmän osumia hauista ja vältät joutumasta Googlen kakkosluokan sivustoksi."



Sivun alkuun