Inventive Design
28.1.2007 Lasse Larvanko

Tiedätkö sivusi pahimmat virheet?

Google Analytics tietää mikä sivuillasi toimii ja mikä ei

Suurimmat mainostaivaan tähdet David Ogilvystä ja Bill Bernbachista alkaen luottavat John Caplesin klassikkokirjaan Tested Advertising Methods, joka kertoo kuinka suunnitellaan ja testataan tieteellistä mainontaa. Suoramarkkinoinnin on tuotavissa verkkopalveluihin Google Analyticsin avulla.

Kuvittele kuinka hyödyllistä olisi tietää mitkä yksittäiset sivut tuovat eniten kävijöitä, mitä polkuja kävijät käyttävät ja miltä sivuilta he poistuvat palvelustasi. Google Analyticsin ja muiden tilastollisen tiedon analyysityökalujen avulla se on paitsi mahdollista myös helppoa, nopeaa ja ilmaista.

Haluatko parantaa verkkosivujasi?

Tieto lisää tuskaa, mutta käyttäjän tuskan poistaminen on helpoin tapa parantaa sivujesi toimintaa. Asennettuasi analyysityökalun tiedät huomattavasti paremmin mikä toimii sivuillasi ja mikä ei. Google Analytics sopii niin mainonnan tulosten seuraamiseen, kuin sivujen toiminnan yleiseen tutkimiseen. Käytän palvelua näillä sivuilla, vaikka en käytä sivuilla mainoksia enkä mainosta sivuja.

Asentaminen käy viidessä minuutissa

Analyysityökalun asentamiseen tarvitaan vain kirjautuminen palveluun ja parin rivin koodinpätkän pudottaminen julkaisujärjestelmäsi sivupohjaan. Tässä menee muutama minuutti. Google kertoo kuinka asennat seurantakoodin sivuillesi.

Työkalu on helppokäyttöinen ja siinä on eri profiilit johtajalle, markkinoijalle ja webmasterille

Itse työkalu on englanninkielinen, mutta se on saatavilla myös ranskan-, espanjan-, ruotsin-, portugalin-, italian- ja japaninkielisenä. Google tarjoaa hyvät ohjeet kuinka palvelua käytetään. Lisäksi palvelu on niin yksinkertainen että asentamisen jälkeen tuotteen käyttö innostaa klikkailemaan ja tutkimaan tilastoja helppokäyttöisyydellään. Hakukoneoptimointi on huomattavasti helpompaa analyysityökalun avulla.

Työkalu saattaa aiheuttaa ajoittaista hitautta palvelussa

Koodi asennetaan aivan sivun loppuun, silti se saattaa hidastaa sivun lataamista. Näin ei käy usein ja jos sivu on tehty web-standardeilla, näkyy sivu jo kokonaan, vaikka seurantakoodia vielä ladataankin Googlen palvelimelta. Satunnaisesta hidastumisesta huolimatta en ole kuitenkaan poistanut seurantakoodia yhdestäkään sivustostani.

Muut analyysityökalut

Erilaisia analyysityökaluja on vaikka kuinka paljon. Tässä muutama verrokki.

  • Grazy Egg visuaalisempi analyysityökalu kuin Analytics
  • Measure Map, tarjoaa helppoa, visualisoitua tilastoa blogista, nykyisin Googlen omistuksessa ja ei ota uusia käyttäjiä
  • Snoobi kotimainen myynnin tarpeisiin räätälöity maksullinen analyysityökalu
Muut tavat saada tietoa

Analyysityökalu ei ole ainoa tapa saada tietoa palvelustasi. Myös käyttäjien palaute ja kommentit ovat ensiarvoisen tärkeitä. Lisäksi palvelimen raaka tilastodata kertoo paljon hyödyllistä tietoa sivuston parantamiseksi.

Lopeta arvailu ja aloita tietoon perustuva sivujen kehitys

Päätösten tekeminen on parempi perustaa tietoon kuin tunteeseen. Analyysityökaluilla testaaminen on helppoa ja nopeaa. Samalla työkalu kannustaa jatkuvaan parantamiseen ja kehittämiseen, mikä pitää palvelun elävänä. Kirjaudu palveluun ja paranna sivujasi.

Kommentit

4 kommenttia artikkelista “Tiedätkö sivusi pahimmat virheet?”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Inventive Design : Sosiaalinen media markkinoinnissa http://inventive.fi/sosiaalinen-media-markkinoinnissa/

    [...] Artikkeli Tiedätkö sivusi pahimmat virheet? on nyt blogispotin etusivulla ensimmäisenä. [...]

  2. PerttuT http://www.projekti55.fi

    Analytics ei ehkä ole niitä helpoimpia työkaluja kyllä aloittelijalle, mutta kyllähän se useimmille on melkoinen ihmetys kun näkevät mitä kaikkea tietoa se voikaan kerätä. Muita hyödyllisiä ilmaisia analytiikkatyökaluja ovat esimerkiksi Hittail (http://www.hittail.com) sekä 103bees (http://103bees.com). Kumpikin ovat erikoistuneet tosin vain ja ainoastaan hakutermien analysointiin ja niiden raportointiin.

  3. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Päätin hetken mielijohteesta kokeilla tuota hitTailia.

    Oikeastaan ainoa huoli, joka minulla on näistä statistiikkaohjelmista on niiden vaikutus sivun latautumiseen. Nämä sivut ovat hyvin kevyet, mutta kolme erillistä javascript kikkaretta sivun lopussa hidastavat aika-ajoin sivun latautumista merkittävästi.

    Minusta Analytics ei ole kovin monimutkainen, vaikka laajalti tietoa tarjoaakin. Katsotaan mitä tuo HitTail tarjoaa.

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Tässä vielä melkoinen lista erilaisista analyysityökaluista:

    Complete Guide To Web Analytics Solutions: 2007 Edition

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

käyttäjän tuskan poistaminen on helpoin tapa parantaa sivujesi toimintaa."



Sivun alkuun