Inventive Design
20.3.2007 Lasse Larvanko

Web 2.0 mullisti markkinoinnin

Web 2.0 markkinointi osa 1 – Pitkä häntä

Kuvittele, että kuka tahansa voisi luoda, levittää ja markkinoida omia tuotoksiaan miljardille ihmiselle minimaalisilla kustannuksilla. Se ei ole ainoastaan mahdollista, vaan myös helppoa. Miten he sen tekevät?

Pelikentän tasaantuminen

Digitaalisten tuotteiden tekeminen on halvempaa kuin koskaan

Digitaalisten tuotteiden teko on demokratisoitunut. Jo pitkään on työparilla mies ja pöytäkone voinut valmistaa riittävän hyvää kaupallista materiaalia julkaistavaksi. Nykyaikaiset kirjoitus-, kuvan- ja äänenkäsittelyohjelmistot ovat ammattilaistasoisia ja halpoja. Raja ammattilaisen ja harrastajan välillä on häilyvämpi kuin koskaan.

Tuotteiden jakelu on demokratisoitunut

Oman tuotannon saaminen julkiseen levitykseen on hyvin helppoa ja halpaa. Videot YouTubeen, valokuvat Flickeriin, kirjoitukset blogiin, blogit ja kotisivut WordPressillä tai Kotisivukoneella. Kaikki onnistuu nopeasti, helposti ja halvalla, etenkin jos on valmis luopumaan tekijänoikeuksistaan.

Markkinointi on mullistunut

Markkinointi ei vaadi suuria pääomia ollakseen tehokasta. Web 2.0n tarjoamien välineiden luova, rohkea ja innostunut käyttö tuo helposti parempaa tulosta, kuin innoton mediatoimiston mainostilan osto.

Yhden ihmisen kirjoittama ja tuottama blogi saattaa tavoittaa satoja tuhansia ihmisiä päivittäin. Kuka tahansa saa ostaa Google Adwords mainoksia, jotka voivat näkyä ykkösluokan blogeissa ja verkkolehdissä.

Teosten rahastaminen on arkipäiväistynyt

Micropaymentit eivät koskaan tulleet, mutta pienikin toimija pystyy rahastamaan tuotteillaan netissä. Täysin viihdepohjainen verkkopalvelu saattaa mainonnalla, sponsoroinnilla ja muilla pienillä virroilla saada merkittäviä tulovirtoja aikaiseksi. Muutamaa kohtuullisesti menestyvää ilmaista verkkopalvelua pyörittävä amatööri voi tienata verkkopalveluilla enemmän kuin leipätyöstä.

Pitkä häntä ja hittien ylivallan murentuminen

Markkinat pirstoutuvat

Tuotteiden tuotannon, jakelun ja markkinoinnin kustannusten halventuessa tarjonta kasvaa edelleen. Mitä enemmän erilaisia tuotteita on tarjolla, sitä enemmän tuotteita myydään kokonaisvaltaisesti. Tämä tarkoittaa pienentyvää hittien ja bestsellerien myyntiä, ja tuo kokonaan uudet markkinat hyvin vähän myyville tuotteille. Tuotteiden määrän kasvaminen ja hinnan halpuus kannustavat kokeilemaan uutta.

Ihmiset ostavat edelleen Stephen Kinginsä ja halu seurata muita pysyy vahvana. Bestsellerlistat ovat ja pysyvät selkeänä ihmisiä ohjaavana tekijänä. Markkinoiden pirstoutuessa yhä pienempiin nicheihin, tuote saattaa olla bestseller oman niche-markkinansa sisällä. Näin ollen erilaisia listoja ja suosituksia tulee yhä enemmän.

Fyysiseen kauppaan mahtuu vain rajallinen määrä tuotteita ja on olemassa raja kuinka monta tuotetta on myytävä kuukaudessa ollakseen kannattavaa liiketoimintaa. Verkossa tällaista rajoitetta ei ole, sillä tiedonsiirto ja talletuskapasiteetti on hyvin halpaa.

Chris Anderson kuvaa kirjassaan The Long Tail kuvaa murrosta massamarkkinoista miljooniin niche markkinoihin. Murros on jo tapahtunut ja nyt on aika ottaa siitä hyöty. Lisää aiheesta Kari Hintikan oivassa Web 2.0 – Johdatus internetin uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin.

Amatöörien esiinmarssi

Verkossa tuotetusta materiaalista yhä suurempi osa on amatöörien tekemää. Tämä ei tarkoita suoranaista laadun laskua, sillä esimerkiksi uutisoitaessa alan harrastaja tuntee uutisesta ja sen taustoista varmasti enemmän kuin tavallinen rivitoimittaja. Näin amatöörien tuottama materiaali on helposti nopeampaa ja parempaa kuin perinteisen median tuotokset.

Maailmanvalloitus pitkää häntää pitkin vai kerralla huipulle?

Suurin ero ammattilaisen ja amatöörin välillä on riskinkantokyky. Amatöörillä on varaa epäonnistua. Tämä auttaa luomaan laadukkaampaa sisältöä, kun epäonnistumista ei tarvitse pelätä. Ammattilaiset ja vastuulliset tuottajat harvoin uskaltavat ottaa riskejä, joilla tehdä erinomaista sisältöä sen normaalin tai hyvän sijasta. Miljoonat amatöörit uskaltavat ottaa riskejä, ja näistä onnistuneet pulpahtavat verkossa pinnalle.

Maailmanvalloitusta voi toki yrittää perinteisinkin keinoin. Suomessa uskalletaan taas yrittää. Futuremark on koonnut omanlaisensa pelisivuston Yougamers valtaisan kilpailulle markkinoille. Usean maailmanluokan peliarvostelijan palkkalistoilla pitäminen vaatii onnistumista. Amatööri voi jatkaa päivätyötään, mutta suurempi sivusto joko menestyy tai ei.

Hännän takaa nousee hitti

MySpace on jo luonut omat lilyalleninsa, muut sosiaaliset media luovat päivittäin pikaisia kuuluisuuksia – hittejä, jotka saavat valtaisaa maailmanlaajuista huomiota, toki vain hyvin lyhyeksi aikaa. Tätä näkyvyyttä tulee osata käyttää hyväkseen ja ottaa se osaksi markkinointia.

Tämän artikkelisarjan tarkoitus on valottaa web 2.0:n mahdollisuuksia ja tapoja ottaa sen tarjoamat mahdollisuudet käyttöön pienin kustannuksin.

Koskaan ei ole ollut parempi aika olla internet markkinoija

Voisitko sinä tai organisaatiosi ottaa web 2.0:n tarjoamat hyödyt käyttöön?

Ensi kerralla:

Web 2.0 markkinointi osa 2 – Antamisen ansaintalogiikka

Web 2.0 markkinointi

  1. Web 2.0 mullisti markkinoinnin – Pitkä häntä
  2. 10 syytä miksi antamalla ilmaiseksi tienaa eniten – Antamisen ansaintalogiikka
  3. Tarina on totuutta tärkeämpää - vain merkittävä on olemassa
  4. Mainostamisen hyödyistä puolet hukkaan ilman julkaisutoimintaa – Julkaisemisella on parempi ROI kuin mainostamisella

Nyt kuka tahansa voi tehdä, levittää ja markkinoida tuotteitaan netissä olemattomin kustannuksin."



Sivun alkuun