Inventive Design
20.3.2007 Lasse Larvanko

Web 2.0 mullisti markkinoinnin

Web 2.0 markkinointi osa 1 – Pitkä häntä

Kuvittele, että kuka tahansa voisi luoda, levittää ja markkinoida omia tuotoksiaan miljardille ihmiselle minimaalisilla kustannuksilla. Se ei ole ainoastaan mahdollista, vaan myös helppoa. Miten he sen tekevät?

Pelikentän tasaantuminen

Digitaalisten tuotteiden tekeminen on halvempaa kuin koskaan

Digitaalisten tuotteiden teko on demokratisoitunut. Jo pitkään on työparilla mies ja pöytäkone voinut valmistaa riittävän hyvää kaupallista materiaalia julkaistavaksi. Nykyaikaiset kirjoitus-, kuvan- ja äänenkäsittelyohjelmistot ovat ammattilaistasoisia ja halpoja. Raja ammattilaisen ja harrastajan välillä on häilyvämpi kuin koskaan.

Tuotteiden jakelu on demokratisoitunut

Oman tuotannon saaminen julkiseen levitykseen on hyvin helppoa ja halpaa. Videot YouTubeen, valokuvat Flickeriin, kirjoitukset blogiin, blogit ja kotisivut WordPressillä tai Kotisivukoneella. Kaikki onnistuu nopeasti, helposti ja halvalla, etenkin jos on valmis luopumaan tekijänoikeuksistaan.

Markkinointi on mullistunut

Markkinointi ei vaadi suuria pääomia ollakseen tehokasta. Web 2.0n tarjoamien välineiden luova, rohkea ja innostunut käyttö tuo helposti parempaa tulosta, kuin innoton mediatoimiston mainostilan osto.

Yhden ihmisen kirjoittama ja tuottama blogi saattaa tavoittaa satoja tuhansia ihmisiä päivittäin. Kuka tahansa saa ostaa Google Adwords mainoksia, jotka voivat näkyä ykkösluokan blogeissa ja verkkolehdissä.

Teosten rahastaminen on arkipäiväistynyt

Micropaymentit eivät koskaan tulleet, mutta pienikin toimija pystyy rahastamaan tuotteillaan netissä. Täysin viihdepohjainen verkkopalvelu saattaa mainonnalla, sponsoroinnilla ja muilla pienillä virroilla saada merkittäviä tulovirtoja aikaiseksi. Muutamaa kohtuullisesti menestyvää ilmaista verkkopalvelua pyörittävä amatööri voi tienata verkkopalveluilla enemmän kuin leipätyöstä.

Pitkä häntä ja hittien ylivallan murentuminen

Markkinat pirstoutuvat

Tuotteiden tuotannon, jakelun ja markkinoinnin kustannusten halventuessa tarjonta kasvaa edelleen. Mitä enemmän erilaisia tuotteita on tarjolla, sitä enemmän tuotteita myydään kokonaisvaltaisesti. Tämä tarkoittaa pienentyvää hittien ja bestsellerien myyntiä, ja tuo kokonaan uudet markkinat hyvin vähän myyville tuotteille. Tuotteiden määrän kasvaminen ja hinnan halpuus kannustavat kokeilemaan uutta.

Ihmiset ostavat edelleen Stephen Kinginsä ja halu seurata muita pysyy vahvana. Bestsellerlistat ovat ja pysyvät selkeänä ihmisiä ohjaavana tekijänä. Markkinoiden pirstoutuessa yhä pienempiin nicheihin, tuote saattaa olla bestseller oman niche-markkinansa sisällä. Näin ollen erilaisia listoja ja suosituksia tulee yhä enemmän.

Fyysiseen kauppaan mahtuu vain rajallinen määrä tuotteita ja on olemassa raja kuinka monta tuotetta on myytävä kuukaudessa ollakseen kannattavaa liiketoimintaa. Verkossa tällaista rajoitetta ei ole, sillä tiedonsiirto ja talletuskapasiteetti on hyvin halpaa.

Chris Anderson kuvaa kirjassaan The Long Tail kuvaa murrosta massamarkkinoista miljooniin niche markkinoihin. Murros on jo tapahtunut ja nyt on aika ottaa siitä hyöty. Lisää aiheesta Kari Hintikan oivassa Web 2.0 – Johdatus internetin uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin.

Amatöörien esiinmarssi

Verkossa tuotetusta materiaalista yhä suurempi osa on amatöörien tekemää. Tämä ei tarkoita suoranaista laadun laskua, sillä esimerkiksi uutisoitaessa alan harrastaja tuntee uutisesta ja sen taustoista varmasti enemmän kuin tavallinen rivitoimittaja. Näin amatöörien tuottama materiaali on helposti nopeampaa ja parempaa kuin perinteisen median tuotokset.

Maailmanvalloitus pitkää häntää pitkin vai kerralla huipulle?

Suurin ero ammattilaisen ja amatöörin välillä on riskinkantokyky. Amatöörillä on varaa epäonnistua. Tämä auttaa luomaan laadukkaampaa sisältöä, kun epäonnistumista ei tarvitse pelätä. Ammattilaiset ja vastuulliset tuottajat harvoin uskaltavat ottaa riskejä, joilla tehdä erinomaista sisältöä sen normaalin tai hyvän sijasta. Miljoonat amatöörit uskaltavat ottaa riskejä, ja näistä onnistuneet pulpahtavat verkossa pinnalle.

Maailmanvalloitusta voi toki yrittää perinteisinkin keinoin. Suomessa uskalletaan taas yrittää. Futuremark on koonnut omanlaisensa pelisivuston Yougamers valtaisan kilpailulle markkinoille. Usean maailmanluokan peliarvostelijan palkkalistoilla pitäminen vaatii onnistumista. Amatööri voi jatkaa päivätyötään, mutta suurempi sivusto joko menestyy tai ei.

Hännän takaa nousee hitti

MySpace on jo luonut omat lilyalleninsa, muut sosiaaliset media luovat päivittäin pikaisia kuuluisuuksia – hittejä, jotka saavat valtaisaa maailmanlaajuista huomiota, toki vain hyvin lyhyeksi aikaa. Tätä näkyvyyttä tulee osata käyttää hyväkseen ja ottaa se osaksi markkinointia.

Tämän artikkelisarjan tarkoitus on valottaa web 2.0:n mahdollisuuksia ja tapoja ottaa sen tarjoamat mahdollisuudet käyttöön pienin kustannuksin.

Koskaan ei ole ollut parempi aika olla internet markkinoija

Voisitko sinä tai organisaatiosi ottaa web 2.0:n tarjoamat hyödyt käyttöön?

Ensi kerralla:

Web 2.0 markkinointi osa 2 – Antamisen ansaintalogiikka

Web 2.0 markkinointi

  1. Web 2.0 mullisti markkinoinnin – Pitkä häntä
  2. 10 syytä miksi antamalla ilmaiseksi tienaa eniten – Antamisen ansaintalogiikka
  3. Tarina on totuutta tärkeämpää - vain merkittävä on olemassa
  4. Mainostamisen hyödyistä puolet hukkaan ilman julkaisutoimintaa – Julkaisemisella on parempi ROI kuin mainostamisella

Kommentit

13 kommenttia artikkelista “Web 2.0 mullisti markkinoinnin”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. PerttuT http://www.projekti55.fi

    Kuten tuo Kari Hintikan teos, niin hieman menee hypen puolelle. On totta, että kolmen minuutin julkisuus on netissä kohtuullisen helppo saavuttaa, mutta siitä eteenpäin toiminnan pitää lähestyä nopeasti ammattimaisuutta jos haluaa pärjätä. Täten esimerkiksi lauseesi “Raja ammattilaisen ja harrastajan välillä on häilyvämpi kuin koskaan.” ei minusta pidä paikkaansa. Näin on ehkä tietyillä sektoreilla sen takia, että ammattilaiset eivät ole lähteneet nettiin. Netin keskeisin voima on mielestäni siinä, että se toimii myös toisinpäin. Jos olet todella ammattilainen, erikoistunut ja sinulla on Web-markkinointistrategian hallitsevia henkilöitä joko palkkalistoilla tai olet heidän asiakas – niin netti tarjoaa mahdollisuuden luoda aivan toisenlaisen aseman alan johtavana ammattilaisena/firmana kuin mitä printtimedian aikakaudella oli mahdollista.

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Kuluttajan on vaikeampi tunnistaa harrastajaa ja ammattilaista toisistaan ja usein sillä ei kuluttajan kannalta mitään merkitystä.

    Hypeä kirjoituksessa onkin, sillä sen on tarkoitus olla web 2.0n ilosanomaa. Verkossa on mahtavasti potentiaalia ja sen käyttöönotto ei vaadi ihmeellisiä voimavaroja.

    Seuraavissa osissa yritän kertoa näistä mahdollisuuksista.

    ”Jos olet todella ammattilainen, erikoistunut ja sinulla on Web-markkinointistrategian hallitsevia henkilöitä joko palkkalistoilla tai olet heidän asiakas – niin netti tarjoaa mahdollisuuden luoda aivan toisenlaisen aseman alan johtavana ammattilaisena/firmana kuin mitä printtimedian aikakaudella oli mahdollista.”

    Tätä juuri yritin sanoa.

  3. PerttuT http://www.projekti55.fi

    Olen vain itse aika herkkä koko tuolle web 2.0 hypelle ;) Ymmärrän kyllä pointin ja olet erittäin oikeassa sikäli että vielä seuraavien 2-5 vuoden aikana todelliset ammattilaiset voivat jäädä amatöörien jalkoihin jos eivät ole pitäneet huolta omasta web-imagostaan. Nykyisessä murrosvaiheessa monet ammattilaiset sekä kuluttajat ovat vielä sen verran pihalla, että eivät pärjää web-kisassa.

    Ilmiö on vähän masentava, koska Web auttaa juuri luotettavien ammattilaisten brändinrakennusta kaikkein eniten – jos Webiä osataan hyödyntää.

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Web 2.0 ja menestymisen mitta on sen verran lähellä sydäntä että päätin kirjoittaa lisää menestymisen mittareista: onko web 2.0 kupla?

  5. Inventive Design | Kutistuuko pitkä häntä? http://www.inventive.fi/kutistuuko-pitka-hanta/

    [...] Blogilistalle, tai tilata artikkelit suoraan sähköpostiisi. Julistin pitkän hännän mullistaneen markkinoinnin, mutta nyt näyttää suurimpien sivustojen kasvaneen yhä suuremmiksi. Mistä tässä on [...]

  6. am Design » Arkisto » Artikkelikatsaus: Maaliskuu 2007 http://www.amdesign.fi/baabelin-kirjasto/artikkelikatsaukset/artikkelikatsaus-maaliskuu-2007

    [...] ja Bokardon 9 Lessonsin ohella muun muassa Inventiven Lasse Larvanko tekee näin Web 2.0 -markkinointisarjallaan. Suuri osa Bokardon vinkeistä pätee muuten kaikkeen [...]

  7. Inventive Design | Mainostamisen hyödyistä puolet hukkaan ilman julkaisutoimintaa http://www.inventive.fi/mainostamisen-hyodyista-puolet-hukkaan-ilman-julkaisutoimintaa/

    [...] Web 2.0 mullisti markkinoinnin – Pitkä häntä [...]

  8. Pasi http://aasec.blogspot.com/

    “Se ei ole ainoastaan mahdollista, vaan myös helppoa. Miten he sen tekevät?”

    Oikeasti tuossa on varsin pitkä ketju kuljettavana. Pitää osata tuottaa materiaalia, osata etsiä netistä ne parhaiten toimivat sopimuskumppanit, sitten vielä promota omaa matskua oikeassa paikkaa, ilman että saa spammarin leimaa.

    Ja oma retkensä on myös rajojen päätymisestä sinne omalle tilille asti.

    Mitä pitäisi osata?
    - sisällön tuotantoa (kuva, ääni, video, teksti)
    - englantia (muistakin kielistä on hyötyä)
    - sopimusten tekemistä ja niiden noudattamista
    - kumppanien etsimistä verkosta
    - markkinointia
    - käyttäytymistä virtuaalisissa yhteisöissä
    - kv rahaliikennettä
    - verotusta
    - kirjanpitoa
    - liiketoiminnan jatkuvuutta
    - ja koko ajan pitäisi pysyä kärryillä, missä mennään

    Tietenkin, jos on todella hyvä jossain, niin voi oikoa mutkia muissa kohdin.

    Ja tottahan se on, että enää ei siihen yritykseen tarvita edes autotallia. Oman kv-yrityksen voi perustaa olohuoneesta. Eikä edes pääomaa tarvitse alussa laittaa kiinni juuri mitään, koska suurin osa komponenteista on ilmaisia.

  9. Zoot Blogi » Blog Archive » Web 2.0 mullisti markkinoinnin http://www.zoot.fi/blogi/?p=62

    [...] Asiasta lisää Inventive Designin hyvässä blogissa. [...]

  10. Web 2.0 aalto tulee – oletko valmis? « Appelsiinin tuoksua http://auringonkukkametsa.wordpress.com/2007/09/01/web-20-aalto-tulee-oletko-valmis/

    [...] havaintoja Web 2.0 – Digielämää Etsimässä Web 2.0 Metrokartta – PligaaBlogi ©Maurelita Web 2.0 mullisti markkinoinnin – Inventive Design 20.3.2007 Web 2.0 hyppää kännykkään – Taloussanomat 28.8.2007 – ITviikko.fi Web 2.0 – Webin [...]

  11. 10 suosituinta artikkelia internet-markkinoinnista | Inventive Design http://www.inventive.fi/10-suosituinta-artikkelia-internet-markkinoinnista/

    [...] Web 2.0 mullisti markkinoinnin [...]

  12. Nyt tulee semanttinen web | Inventive Design http://www.inventive.fi/nyt-tulee-semanttinen-web-ja-mullistaa-hakukoneet/

    [...] saattaa saada aikaan melkoisen teknologisen vallankumouksen ja siirrymme vihdoin oikeaan web 2.0 verkkoon semanttisen webin [...]

  13. Sami Laakkonen http://sami.laakkonen.ws

    Vaikka teksti onkin jo vanha, niin se pitää yllättävän hyvin paikkansa vielä. Oman tuotoksen levittäminen asiasta kiinnostuneelle lukija tai kuulijakunnalle on todella helppoa.

    Laitoin yhden simppelin youtube videon ja ilman mitään mainostamista tai sen suurempia tavoitteita tuo video on tuonut olemassa olonsa aikana melkein 50 000 katsojaa. Amatööri kama tosiaan toimii netissä.

    Vihdoin myös isommat yritykset ovat ottaneet videot ja muut twitterit edes jotenkin käyttöönsä.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Nyt kuka tahansa voi tehdä, levittää ja markkinoida tuotteitaan netissä olemattomin kustannuksin."



Sivun alkuun