Inventive Design
15.5.2007 Lasse Larvanko

Web 2.0 on sosiaalinen media, ei kuluttajatuottoinen sisältö

Sisällöntuottaminen ei tarkoita osallistumista

YouTube on sosiaalinen media. Olisko YouTube edelleen sosiaalinen media, jos oman sisällön vieminen palveluun estettäisiin?

Kirjoitin viime viikolla jutun Ilmaisia linkkejä tarjolla joka päivä, ja valittelin linkkien vähyyttä. Kirjoitus sai aikaa kommentteja, kävijöitä, linkkejä ja sähköpostipalautetta. Kiitos kaikille näistä. Miksi tämä kirjoitus sai niin paljon huomiota osakseen?

Linkkejä ei ole aivan valtavalla vyöryllä tullut, mutta kirjoitus on saanut ihmiset osallistumaan. Osallistuminen, kommunikaatio ja ihmiset saavat minutkin kirjoittamaan tämän.

Kommenteissa annettiin paljon vinkkejä millaisia artikkelit voisivat olla, jotta ne olisivat kiinnostavampia linkkikohteita. Saattaa olla että olen liian kova luu muuttamaan mielipiteitäni, mutta luin juuri kommentit kolmannen kerran, ja niillä on varmasti vaikutus tämän blogin tulevaisuuteen.

Ihmiset ovat pääasia web 2.0ssa

Luulen kirjoituksen osuneen hermoon, koska se kannusti osallistumaan, antoi siihen motiivin, käsitteli aihetta johon kaikilla lukijoilla on suhde.

Osallistuminen ei ole sisällöntuotantoa

Yksi minulle parhaita sosiaalisen median palveluita on Amazon.com. Sen tuotteiden pisteytykset ja kirjaa katselleiden ostokäyttäytymiset ovat ainakin minulle tärkeämpää sisältöä, kuin asiakkaiden tuottamat arvostelut.

Sisällöntuotanto ei ole osallistumista

Videon vieminen YouTubeen ei ole osallistumista, vaikka onkin sisällöntuotantoa. En näe kuluttajatuottoista mediaa kovinkaan mielenkiintoisena, mutta kuluttajien osallistuva mediakäyttö on erittäin mielenkiintoista.

Kommentointi blogeissa, joissa blogin pitäjä ei vaivaudu vastaamaan kommentteihin on osallistumista yksinään. Sosiaaliseksi homma muodostuu kun mukana on vähintään kaksi.

Linkit muihin sivustoihin lisäävät oman palvelun suosiota

Marko jatkaa keskustelua Viisi syytä miksi suomi ei linkitä:

Itse kysyisinkin enemmin, että miksi Suomen “Internet-ammattilaiset” eivät linkitä? Syy on kovin yksinkertainen: pienet markkinat.”

ja jatkaa

Jos Suomen “hakukoneoptimoinnin ammattilaiset” toimisivat yhdessä, voisimme helposti hallita sellaisia alueita joissa ei olla yhtä järjestäytyneitä.”

Tähän minulla ei ole intohimoja, mutta en näe mitään syytä miksi allalla ei keskusteltaisi avoimesti. Hakukoneoptimointi muuttuu tulevaisuudessa vääjäämättä kokonaisvaltaisemmaksi Internet-markkinoinniksi. Voimme siis pitää homman avoimena jo nyt.

Yhteisöllisyys tuo tuloksen myös sosiaalisissa medioissa, kun hakukoneoptimointi on menneen talven lumia. Tällöin Internet markkinoijat kaipaavat kipeästi kavereita, vaikka nämä olisivatkin kilpailijoita.

Sitten niitä luvattuja ilmaisia linkkejä

Sana Simo kertoo Hakukonepalvelua rakentamassa-jutussa mahdollisuudesta muokata valmiista palikoista omaa hakukonetta.

Kertooko joku muuten minulle miksi Blogispotista tulee tasaisesti kävijöitä, vaikka minulla ei ole siellä juttua framilla tällä hetkellä?

Kommentit

9 kommenttia artikkelista “Web 2.0 on sosiaalinen media, ei kuluttajatuottoinen sisältö”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. Marko Polojärvi http://www.markopolojarvi.com

    Tähän minulla ei ole intohimoja, mutta en näe mitään syytä miksi allalla ei keskusteltaisi avoimesti.”

    Tiedän jo, että tästä vastauksesta moni hermostuu, mutta Suomessa ei keskustella avoimesti sen takia että täällä on suoraan sanottuna niin vähän asiansa oikeasti osaavaa porukkaa jotka ajattelisivat omilla aivoillaan. Paljon on kyllä näitä “hakukoneoptimoijia” ja “Internet-markkinoijia” mutta on se nyt saatana kun tietotaito rajoittuu ihan yksinkertaisimpiin asioihin. Olen “ollut” ulkomailla viimeiset 3 vuotta joten Suomen scenen tila oli minulle yllätys. Rupesin sitä tonkimaan aktiivisesti tuossa joulun tienoilla. Silloin selvisi, että täällä ei suoraan sanottuna tiedetä yhtään mitään. Ainakin jos näiden “ammattilaisten” tekemiin sivustoihin on luottamista. Ei sillä etteikö täällä olisi poikkeuksia, mutta niinhän sitä sanotaan että poikkeus vahvistaa säännön.

    Internet-markkinointi scene voidaan jakaa kahteen segmenttiin. Markkinoijiin jotka jatkuvasti innovoivat uusia tapoja ja keinoja tehdä rahaa/markkinoida ja niihin jotka lukevat foorumilta 6kk innovaation jälkeen kun joku siitä julkisesti avaa suunsa.

    Tiedän itse kuuluvani tuohon ensimmäiseen kategoriaan, koska minulle nyt on vain siunattu erittäin idearikas pääkoppa josta tuntuu ideoita puskevan esiin ihan yrittämättä. Sen sijaan minun heikko alueeni on sitten ideoiden toteutus, mutta kukapa meistä olisi täydellinen? Kuitenkin kun niin suuri osa porukasta on noita foorumien selaajia ei kenelläkään asioita enemmän tuntevalla ole aikaa tai halua rueta heitä opettamaan foorumien välityksellä tai muuten. Sitten kun nämä foorumien lukijat eivät vielä suostu maksamaan tästä infosta niin tapahtuu taantuma kuten Suomessa.

  2. Marko Polojärvi http://www.markopolojarvi.com

    No vittu sehän meni hyvin taas quoten osalta…

  3. EB http://www.blogispotti.fi

    Hmmm, oliko tuo Blogispottiin viittaava kysymys retorinen, jolla sait tehtyä linkin vai haluatko oikeasti tietää vastauksen? Taidan päätyä retoriseen, koska uskon sinun kyllä tietävän vastauksen.
    Tai, jos kyseessä on jopa arvoitus niin jääväänpä itseni ja jätän kysymyksesi ilmaan.

    Sinänsä aiheellinen pointti, joka saattaa jäädä monelta huomioimatta.

  4. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi/yrityksesta/lasse-larvanko/

    Marko: Korjasin tuon quoten nätimmäksi.

    Ei saadakseen tehoja aikaiseksi tarvitse olla erikoisen kekseliäs tai taitava, kunhan saa aikaiseksi enemmän kuin siitä koituu vaivaa ja muita haittoja.

    Uskon että Suomen kilpailutilanne hakukoneoptimoinnissa kannustaa laiskuuteen, sillä kilpailu ei ole veristä. Eikö tämän pitäisi enemmänkin kannustaa keskusteluun ja mukana olemiseen?

  5. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi/yrityksesta/lasse-larvanko/

    EB: Kyllä tuo Blogispotti kysymys oli ihan asiallinen, johon jouduin käyttämään omaa päätäni kun et heti vastannut :)

  6. EB http://www.blogispotti.fi

    sehän on päivän hyvä työ sitten tehty: Sain ainakin yhden henkilön ajattelemaan. :)

    Vastataan nyt kuitenkin, kun kerran kysyttiin.

    Pari ilmeisintä yksittäistä tekijää ovat hakukoneet (lähinnä Google) ja tagit. Jälkimmäiset siin ämielessä, että palvelussa on ominaisuus, joka listaa story-sivuilla samoilla tageilla tagattuja juttuja. Toki palvelussa on myös haku ja sitä voi muutenkin selata ajassa taaksepäin, kategorioittain ja suosion mukaan, joten etusivu ei ole kaikki kaikessa vaan olisiko tämä nyt sitä pitkää häntää?

  7. EB http://www.blogispotti.fi

    Äh, tämä menee nyt jo floodauksen puolelle ja oman palvelun featureiden listaamiseksi, mutta unohdin tuosta listasta yhden merkittävän asian. Eli sen, tai ne, jotka löytyvät käyttäjien valikosta; Suosikit ja Oma kansio.

    Voit minun puolestani muokata nämä yhdeksi kommentiksi, jos siltä tuntuu.

  8. Sami Korhonen http://intternet.blogspot.com/

    En tunne blogispottia, mutta ainakin hakusanoilla sieltä löytyy linkkejä blogiisi:

    http://www.blogispotti.fi/search.php?search=inventive

  9. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Sami: Blogispotti on Diggin kaltainen palvelu, jossa nostetaan esille blogipostauksia.

    Ihmettelin Blogispotin tuomien kävijöiden korkeaa määrää, vaikka minulla ei sillä hetkellä ollut yhtään artikkelia etusivulla.

    EB tuossa vastailikin ihmettelyyni.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

kuluttajien osallistuva mediakäyttö on erittäin mielenkiintoista."



Sivun alkuun