Inventive Design
19.4.2007 Lasse Larvanko

Web 2.0 peli kovenee

eBay osti StumbeUponin ja Google kopioi sen samana päivänä

StumbleUpon on hieno palvelu, jossa yhdistyy webin alkuaikojen surffauksen satunnaisuus ja innostus, oikeasti hyödyllisen sosiaaliseen arvottamiseen. Huhut kertovat että eBay ostaa Stumbleuponin Googlea kovemmalla hinnalla ja samana päivänä Google julkistaa hyvin vastaavanlaisen palvelun.

Reilua?

Tämä on jälleen yksi osoitus Googlen ei niin kauniista puolesta, jota on kovasti kritisoitu hakukoneoptimointi-piireissä.

Mikä StumbleUpon?

Lataat StumbleUpon-sivuilta toolbarin selaimeesi. Kerrot rekisteröitymisen yhteydessä mikä sinua kiinnostaa. Painat sheikkaa-nappia ja päädyt sivustolle, jota muut StumbleUpon käyttäjät ovat pitäneet hyvänä. Nyt sinä voit arvottaa sivua, tai vaikkapa kirjoittaa siitä lyhyen arvostelun.

Olen käyttänyt palvelua lähinnä päättömään surffailuun, jolloin vähänkään mielenkiintoiset sivut ovat saanet minulta positiivisen arvion. Tämä on välillä erinomaisen hauskaa, ja olen löytänyt joukon ihan oikeasti hyödyllisiä sivuja. Samoin joukko StumbleUpon käyttäjiä on löytänyt tiensä palvelun kautta näille sivuille.

Älä pelkää. Tästä sivustosta ei ole tulossa web 2.0 uutisautomaatti. StumbleUpon saattuu vain olemaan minulle sopivin web 2.0 palvelu. Täytyy tosin tunnustaa että olen Henrin hehkutuksesta kokeillut suomalaista supertwitteriä Jaikua, mutta luulen että olen siihen liian kalkkis.

Kommentit

3 kommenttia artikkelista “Web 2.0 peli kovenee”

Tilaa tämän artikkelin kommentit RSS-syötteenä

  1. PerttuT http://www.projekti55.fi

    Itse seurasin aikaisemmin huhuja, jotka spekuloivat Amazonin ostavan Stumblen. Noh, eBay on kyllä viime aikoina ollut aika rohkea ostoksissaan (lähinnä kai Skype).

    Stumblea vajaan vuoden käyttäneenä sanoisin, että se on hienointa sitten hakukoneen. Olen itse kahlannut noita erilaisia Web 2.0 palveluita läpi jo vuosia ja oikeastaan vain 37signalsin Backpack & Basecamp sekä StumbleUpon ovat todella saaneet sydämeni.

    Stumble toimii “sitä saa mitä tilaa” -periaatteella. Eli parhaat hyödyt tulevat kun keskittyy johonkin aihepiiriin. Tiedän, että ainakin valokuvauksesta tai kuvittamisesta kiinnostuneet ja vain näitä sivustoja surffaavat henkilöt ovat löytäneet Stumblesta melkoisen kulta-aarteen. Sama pätee kyllä myös web-kehitykseen ja graafiseen suunnitteluun. Stumble kaivaa esiin mielestäni myös paljon parempaa tavaraa kuin mitä Digg ja kumppanit koskaan.

    Itse olen keskittynyt lähinnä sisällönhallinta-artikkeleihin sekä web-analytiikkaan. Minulle palvelu toimii myös pitkälti LinkedIn-tyyppisesti, eli sitä kautta syntyy kontakteja eri puolille maailmaa samoista aiheista kiinnostuneisiin ihmisiin.

    Toisaalta käytön sivuvaikutuksena olen huomannut, että moni englanninkielisen blogin pitäjä on laittanut minulle suoraan kiitosviestiä kun olen heidän artikkeleitaan stumblettanut – tekemäni lisäys stumbleen on kuulemma tuonut parhaimmillaan tuhansia kävijöitä viikossa lisää sivustolle. Suomessa käyttäjien määrä on vielä aika vähäinen, täten se ei varmaan Suomen sisällä ole vielä merkittävä tekijä – mutta parin vuoden sisällä veikkaan että tilanne muuttuu.

  2. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    Luulen että ostoksen taustalla on kuluttajien nouseva innostus kaupankäyntiin netissä.

    Kuluttajien luottamus verkko-ostoksiin parantuu huomattavasti suositusten pohjalta. StumbleUpon on erittäin aggressiivisesti kasvavana suosittelupalveluna varmasti sopiva ostos eBaylle.

    Suomessa millään sosiaalisen median palvelulla ei taida olla riittävää käyttäjäpohjaa luomaan merkittävää markkinointikanavaa PR tyyppisesti. Digg palvelun pelaaminen on isoa ja kannattavaa peliä SEO-maailmassa. Irc-galleria on tietysti luonteva tutkimuksen kohde, jos haluaa vastaavaa yrittää suomessa, mutta se ei palveluna tarjoa luontaisia eväitä moiseen.

  3. Lasse Larvanko http://www.inventive.fi

    StumbleUpon julkisti uuden toiminnallisuuden, jolla törmäillään tietyn sivuston sisällä. Techcrunch kertoi siitä enemmän.

    WordPressin Matt pykäsi äkkiä toiminnallisuutta imitoivan WP-pluginin.

Kommentoi

pakollinen

pakollinen, mutta ei tule näkyviin

Voit käyttää seuraavia elementtejä kommenteissa: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

jälleen yksi osoitus Googlen ei niin kauniista puolesta."



Sivun alkuun